Geplaatst op: 18-05-2021
Auteur: Redactie
NRIT

Vakanties 10% duurder

Vakanties 10% duurder
Afbeelding van Free-Photos via Pixabay

De prijzen van vliegvakanties naar het buitenland zijn sinds vorige week met gemiddeld 10% gestegen. Nederlanders betalen momenteel 165 euro meer voor een vakantie dan een paar weken geleden. Dat meldt Zoover. Die hogere prijzen weerhouden Nederlanders er niet van een vakantie te boeken. De Vakantiediscounter meldt een verdriedubbeling van het aantal boekingen. 

De prijsstijging blijkt uit een analyse van 10 miljoen prijzen van pakketreizen over de afgelopen drie jaar door review- en boekingssite Zoover. Sinds het kabinet vorige week versoepelingen van het reisadvies aankondigde, springen steeds meer landen en eilanden op code geel en stromen de boekingen binnen bij de reisorganisaties. Dat leidt sinds vorige week dinsdag tot een stijging van de prijzen van vliegvakanties en pakketreizen naar het buitenland. Uit de data blijkt dat vliegtuigmaatschappijen en reisorganisaties meerdere keren per dag hun prijzen aanpassen. Dat gebeurt beduidend vaker dan voor corona.

Grote verschillen tussen bestemmingen

Vliegreizen naar Spanje, waar de Canarische Eilanden, Ibiza en Mallorca op geel staan, stijgen het minst in prijs: minder dan 1%. De prijs van een reis naar Griekenland, waar alle eilanden behalve Kreta code geel hebben, is met 5% gestegen: van gemiddeld 1.670 naar 1.750 euro. Reizen naar Portugal, dat in zijn geheel code geel heeft, zijn in prijs met gemiddeld 800 euro gestegen, blijkt uit de data. "Het aanbod van reizen naar Portugal is schaars, terwijl er een relatief grote vraag is. Portugal is daarnaast ook al langere tijd positief in het nieuws. Wij zien zelf ook dat relatief veel bezoekers Portugal boeken op onze website”, zegt directeur Judith Eyck van Zoover.

Spanje en Griekenland populairste bestemmingen

De populairste landen bij de Vakantiediscounter zijn Spanje (37%),  Griekenland (35%) en Turkije (8%). Binnen de nu gele gebieden is Mallorca (17%) het populairst, gevolgd door Rhodos (12%), Ibiza (8%), Zakynthos (8%) en Kos (7%). De meest populaire vertrekmaanden zijn nog steeds juni (24%), juli (23%) en augustus (20%). Mensen willen al eerder weg, maar dat is vaak al niet meer mogelijk: "Er is ook veel vraag naar vakanties in mei, maar hier is het aanbod beperkt. Het kan dan lastiger zijn de juiste reis te vinden”, aldus Laura Vlaanderen van de VakantieDiscounter. 

Bij het vergelijken van het huidige boekingsgedrag met dat van 2019, valt op dat er nu aanzienlijk meer annuleringsverzekeringen worden afgesloten. In 2019 sloot 14% van de reizigers bij boeking een annuleringsverzekering af, afgelopen week was dit 24%. 

Schaarste zorgt voor hogere prijzen

Zoover is met meer dan 30 miljoen jaarlijkse bezoeken, ruim 3,8 miljoen reviews en meer dan 15.000 vakanties een van de grootste vakantiesites van Nederland. De site zag na de persconferentie van 16 februari hetzelfde effect. Omdat er meer perspectief werd geboden voor de zomervakantie, nam de vraag toe en stegen de prijzen. Die vraag doofde enkele dagen later weer uit toen de vooruitzichten negatief werden bijgesteld. Volgens Eyck gebeurt nu hetzelfde als in een regenachtige zomer. Ook dan stijgt de vraag naar vliegvakanties naar de zon in korte tijd en daardoor stijgen ook de prijzen. "Deze week stijgt niet alleen de prijs, maar is ook de ingekochte capaciteit van veel aanbieders beperkt. Schaarste drijft een prijs op. Ik vind de stijging persoonlijk nog erg meevallen. Ik denk dat de prijzen in de komende weken verder gaan stijgen als de versoepelingen toenemen en de vraag verder stijgt”, aldus Eyck.

Meer luxe reizen geboekt

Zoover ziet dat de totaalprijs van vakanties stijgt omdat zowel hotels als luchtvaartmaatschappijen hun prijzen aanpassen aan de toenemende vraag. Eyck denkt niet dat organisaties hun prijzen verhogen om de verliezen van de corona lockdown terug te verdienen. "Als een organisatie daardoor de prijzen zou verhogen wordt daar niet meer geboekt. Er wordt gewoon wat minder gestunt met prijzen. Ik verwacht dat mensen wel begrijpen dat stunten met prijzen nu niet wenselijk is voor de reisindustrie. Mensen hebben gespaard en we zien ook dat er luxere vakanties worden geboekt. Dus ze zijn zeker bereid wat meer uit te geven voor hun vakantie”, aldus Eyck.

Trefwoorden: reisbranche, vakanties, prijzen

CELTH
 
   
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

22/11/24
Vlonderpad in Pannenhoef
Brabants Landschap heeft in natuurgebied De Pannenhoef een nieuw vlonderpad aangelegd. De vele bezoekers van de Pannenhoef weten het maar al te goed, het gebied is vaak nat en de paden modderig.
22/11/24
LEADER Oost-Groningen stimuleert lokale initiatieven
Een nieuwe bakkerij met brasserie in Scheemda, een avontuurlijke beleefroute bij Bourtange en een moderne speeltuin in Boven Pekela: deze projecten, en nog 18 andere, ontvangen een financiële injectie van LEADER Oost-Groningen.
22/11/24
Burgers' Zoo benut regenwater slim voor duurzame verzorging dieren
Burgers' Zoo zet een slimme stap op het gebied van duurzaamheid. Het Arnhemse dierenpark maakt optim...
22/11/24
Zeeland.com maakt lokaal boeken mogelijk dankzij samenwerking met Allyourz
Zeeland.com, het online inspiratieplatform van de provincie Zeeland, gaat een pilot aan met Allyourz. Dit betekent dat bezoekers van Zeeland.com voortaan direct hun verblijf in de provincie kunnen boeken.
21/11/24
Praktijk: bedrijven leveren essentiële bijdrage in opleidingen
Individuele bedrijven leveren in Nederland een essentiële bijdrage aan het opleiden van jonge mensen in de beroepspraktijk en investeren daar fors in. Dit blijkt uit onderzoek van ResearchNed. Het onderzoek leidt tot veranderende inzichten bij VNO-NCW en MKB-Nederland over stages, vergoeding en subsidie voor leerwerkplekken.
20/11/24
Recreatie Vakbeurs 2024 weer groot met 8.000 bezoekers
De 22e editie van Recreatie Vakbeurs, die plaatsvond op 12, 13 en 14 november 2024 in Evenementenhal Hardenberg, is wederom met meer dan 8.000 bezoekers een groot succes gebleken.
20/11/24
BUas traint op AI en ethiek
Vanaf februari 2025 verplicht de AI Act bedrijven om hun medewerkers AI-geletterd te maken. Dit houdt in dat werknemers die met Artificial Intelligence (AI) werken, moeten begrijpen wat AI precies is. Maar AI maakt nog geen onderscheid in ethische vraagstukken.
19/11/24
KLM breidt intercontinentale netwerk uit met drie nieuwe bestemmingen
KLM breidt haar intercontinentale netwerk uit met nieuwe diensten tussen Amsterdam en San Diego (VS), Georgetown (Guyana) en Hyderabad (India).

||| Agenda |||

28/11/24
28/11/24 t/m 28-11-24: Toeristische Ontmoetingsdag
Op donderdag 28 november organiseren Impuls Zeeland en het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme de Toeristi...
03/12/24
03/12/24 t/m 03-12-24: Marketing Zaanstreek Presents
Op dinsdag 3 december, presenteert Marketing Zaanstreek haar nieuwe meerjarenstrategie. Locatie is d...