Geplaatst op: 18-05-2021
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Nieuwe visuele identiteit voor VVV Texel

Nieuwe visuele identiteit voor VVV Texel

VVV Texel heeft een nieuwe visuele identiteit geïntroduceerd. De naam VVV is gebleven maar de pay-off is ingeruild voor een nieuwe die de lading van het eiland beter dekt. Texel is met een nieuwe commercial ook weer terug op de nationale televisie. 

VVV Texel is in 1898 opgericht. De stichting wordt ondersteund door drie strategische partners, waarin alle Texelse belanghebbenden zijn vertegenwoordigd: Gemeente Texel, veerdienst TESO en het Texels Ondernemers Platform (TOP). Deze collectieve samenwerking heeft geleid tot een krachtig platform. Waar VVV Texel voorheen traditionele informatieverschaffing en eilandpromotie als belangrijkste kerntaken had, zijn ze tegenwoordig een belangrijke speler op het gebied van accommodatieboekingen en andere diensten voor Texel. Het grootste deel van haar inkomsten haalt de VVV dan ook uit commissies op boekingen. Daarnaast groeit haar rol als waardevol toeristisch adviseur en hebben ze, in samenwerking met onze stakeholders, het kennisplatform KADO Texel gelanceerd. Hiermee zijn we getransformeerd tot een volwaardig marketingplatform. Het platform richt zich op gast, ondernemer én inwoner van Texel. 

VVV-merk blijft

Met de nieuwe visuele identiteit wil de VVV nog beter uitdragen wie ze zijn en waar ze voor staan. De VVV heeft tegelijkertijd een nieuwe website en boekingstool live gezet. De naam VVV is gebleven. Uit consumentenonderzoek bleek een overweldigende steun voor de naam VVV Texel. Zowel bij ouderen als jongeren in binnen- en buitenland. Mede vanwege de onafhankelijke en betrouwbare uitstraling van het VVV-merk. 

"We hebben de merknaam intact gehouden maar deze qua design helemaal vernieuwd”, vertelt directeur Frank Spooren. De pay-off was ‘Tijd voor Texel’ en die wordt ingeruild voor "Hier vind je meer’. "Iedereen die op Texel komt, vind het Nederland in het klein en het meest veelzijdige Waddeneiland. Je vindt er altijd meer dan je had verwacht. Bovendien slaat de pay-off ook op onze eigen organisatie. Want mensen verwachten niet dat we zoveel doen. Zoals het boeken van een accommodatie of tickets voor een daguitstap.” 

Op televisie

VVV Texel gaat twee weken lang op televisie reclame maken voor een vakantie op het eiland. Daarin staan eilanders centraal: de boswachter, de schapenboer, de strandjutter en chef-kok. "Dat trekken we helemaal door in onze socials en onze nieuwsbrief. Daarmee willen we consumenten laten zien dat ze meer vinden op Texel. Het eiland is meer dan het strand en een natuurgebied", aldus Spooren.


One-stop-shop

Spoorens ambitie is dat de consument bij de VVV een platform aantreft waar ze alles kunnen vinden voor een perfecte vakantie. "Dat betekent dat je je accommodatie bij ons kunt boeken maar ook je parkeervignet kunt kopen of je fiets kunt huren bij de lokale fietsverhuurders. We willen alle ondernemers meenemen in ons platform. Zodat we op die manier de consument en de ondernemer bij elkaar kunnen brengen. Die one-stop-shop is onverminderde ons doel waar we voor aan het werk zijn." Uiteindelijk wil Spooren de website doorontwikkelen tot een heel intelligent digitaal platform waar complexe algoritmes onder liggen. "Dat gasten ons platform weten te vinden waar het om de persoon in kwestie gaat waar we heel veel zaken al voor ze kunnen invullen op basis van hun persoonlijke interesse.” 

Niet meer, niet minder, maar beter

Groei is ook voor Texel geen doelstelling. "Niet meer, niet minder, maar beter,” vat Spooren de ambitie samen. "We moeten Texel, Texel laten zijn en vasthouden aan de kernwaarden van het eiland. Dat is toch de rust, de ruimte, de natuur en de ontspanning. We moeten voorkomen dat we de fout maken door alleen in kwantitatieve doelstellingen te denken en te werken. We moeten geen Scheveningen in eilandvorm worden. Dan word je een minder onderscheidende bestemming. Dat unieke plekje moet je blijven vasthouden.” 

Deze nieuwe stappen zijn voor VVV Texel geen eindstation. Spooren: "We moeten ons als organisatie continu blijven doorontwikkelen om relevant te blijven. Want als wij het niet doen dan worden we ingehaald door een andere partij als Booking.com, Airbnb of Belvilla die de komende jaren grote stappen gaan maken. Wij moeten dat gewoon voor zijn.” 

Topics:Marketing
Trefwoorden: marketing, vvv's, dmo's, noord-holland

CELTH
 




   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

29/11/24
Exclusief voor leden
Tweede editie van Light Safari na eerste succesvolle editie
De tweede editie van Light Safari in Safaripark Beekse Bergen is van start gegaan. Vorig jaar trok het evenement meer dan 185.000 bezoekers en dit jaar belooft het nog spectaculairder te worden.
29/11/24
Recreatie- en natuurgebied Marickenland van start
Na jaren van voorbereiding start de inrichting van de eerste 150 hectare natuur in Marickenland in gemeente Ronde Venen. In dit gebied is ook veel aandacht voor recreatie met wandelpaden en een natuurspeelplaats.
29/11/24
Inspiratie- en netwerkreis voor vrijetijdssector naar Wereld Expo in Japan
Van 13 april tot 13 oktober 2025 vindt de wereldtentoonstelling Expo 2025 plaats in Osaka. Daarom organiseert Richard de Bruin voor Nederlandse vrijetijdsondernemers een 6-daagse inspiratie- en netwerkreis naar Japan.
29/11/24
Onderzoek naar gevolgen ravijnjaar voor toerisme en recreatie van start
Wat betekent het zogenaamde ravijnjaar 2026 voor Nederlandse gemeenten op beleidsterrein toerisme en recreatie? Dat gaat Leisurebrains samen met Markteffect onderzoeken. Zij doen daartoe een oproep aan wethouders en beleidsmedewerker bij gemeenten.
29/11/24
Acceleratieprogramma voor innovatie zakelijke evenementen van start
Het Acceleratie Programma van het EU-gefinancierde project ‘BEFuture’ heeft 30.000 euro per project beschikbaar voor Nederlandse innovaties die de technologische en duurzame transitie in de zakelijke evenementen sector ondersteunen.
29/11/24
Kennisinstellingen samen aan de slag met duurzame gastvrije transities
Het Regieorgaan SIA heeft het SPRONG-programma Gastvrije Transities goedgekeurd en een subsidie van twee miljoen euro toegekend. De nieuwe SPRONG-groep werkt in vier regionale transitiearena’s aan de thema’s klimaatneutraal, brede welvaart, healthy region en regeneratieve gebiedsontwikkeling.
29/11/24
Zeeland presenteert de gast van de toekomst
Tijdens de Toeristische Ontmoetingsdag 2024 in Zeeland stond het thema ‘De Gast van de Toekomst’ centraal. Diana Korteweg Maris van het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme presenteerde het onderzoek ‘De gast van de toekomst in Zeeland in 20240’.
28/11/24
Exclusief voor leden
Certificaat SDG doelen voor Center Parcs
Center Parcs Europe heeft het SDG Pioneer-certificaat van de Verenigde Naties ontvangen voor de 29 Europese parken. Een belangrijke stap voor de duurzame ontwikkeling van deze keten.

||| Agenda |||

29/11/24 t/m 30-11-24
29/11/24 t/m 30-11-24: BuitenlandBeurs
Op 29 en 30 november wordt in de Utrechtse jaarbeurs de BuitenlandBeurs georganiseerd. Dit evenement...
03/12/24
03/12/24 t/m 03-12-24: Marketing Zaanstreek Presents
Op dinsdag 3 december, presenteert Marketing Zaanstreek haar nieuwe meerjarenstrategie. Locatie is d...
08/01/25 t/m 09-01-25
08/01/25 t/m 09-01-25: Travel Trade Days
Va­kan­tie­beurs is het grootste rei­seve­ne­ment van het jaar, al meer dan 50 jaar bekend in ...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
20/03/25
20/03/25 t/m 20-03-25: Trendcongres Toerisme 2024: Toerisme in Transformatie: Business as Unusual
Op donderdag 20 maart 2025 organiseert NRIT in samenwerking met de opleidingen Tourism Management we...