Geplaatst op: 18-05-2021
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Nieuwe visuele identiteit voor VVV Texel

Nieuwe visuele identiteit voor VVV Texel

VVV Texel heeft een nieuwe visuele identiteit geïntroduceerd. De naam VVV is gebleven maar de pay-off is ingeruild voor een nieuwe die de lading van het eiland beter dekt. Texel is met een nieuwe commercial ook weer terug op de nationale televisie. 

VVV Texel is in 1898 opgericht. De stichting wordt ondersteund door drie strategische partners, waarin alle Texelse belanghebbenden zijn vertegenwoordigd: Gemeente Texel, veerdienst TESO en het Texels Ondernemers Platform (TOP). Deze collectieve samenwerking heeft geleid tot een krachtig platform. Waar VVV Texel voorheen traditionele informatieverschaffing en eilandpromotie als belangrijkste kerntaken had, zijn ze tegenwoordig een belangrijke speler op het gebied van accommodatieboekingen en andere diensten voor Texel. Het grootste deel van haar inkomsten haalt de VVV dan ook uit commissies op boekingen. Daarnaast groeit haar rol als waardevol toeristisch adviseur en hebben ze, in samenwerking met onze stakeholders, het kennisplatform KADO Texel gelanceerd. Hiermee zijn we getransformeerd tot een volwaardig marketingplatform. Het platform richt zich op gast, ondernemer én inwoner van Texel. 

VVV-merk blijft

Met de nieuwe visuele identiteit wil de VVV nog beter uitdragen wie ze zijn en waar ze voor staan. De VVV heeft tegelijkertijd een nieuwe website en boekingstool live gezet. De naam VVV is gebleven. Uit consumentenonderzoek bleek een overweldigende steun voor de naam VVV Texel. Zowel bij ouderen als jongeren in binnen- en buitenland. Mede vanwege de onafhankelijke en betrouwbare uitstraling van het VVV-merk. 

"We hebben de merknaam intact gehouden maar deze qua design helemaal vernieuwd”, vertelt directeur Frank Spooren. De pay-off was ‘Tijd voor Texel’ en die wordt ingeruild voor "Hier vind je meer’. "Iedereen die op Texel komt, vind het Nederland in het klein en het meest veelzijdige Waddeneiland. Je vindt er altijd meer dan je had verwacht. Bovendien slaat de pay-off ook op onze eigen organisatie. Want mensen verwachten niet dat we zoveel doen. Zoals het boeken van een accommodatie of tickets voor een daguitstap.” 

Op televisie

VVV Texel gaat twee weken lang op televisie reclame maken voor een vakantie op het eiland. Daarin staan eilanders centraal: de boswachter, de schapenboer, de strandjutter en chef-kok. "Dat trekken we helemaal door in onze socials en onze nieuwsbrief. Daarmee willen we consumenten laten zien dat ze meer vinden op Texel. Het eiland is meer dan het strand en een natuurgebied", aldus Spooren.


One-stop-shop

Spoorens ambitie is dat de consument bij de VVV een platform aantreft waar ze alles kunnen vinden voor een perfecte vakantie. "Dat betekent dat je je accommodatie bij ons kunt boeken maar ook je parkeervignet kunt kopen of je fiets kunt huren bij de lokale fietsverhuurders. We willen alle ondernemers meenemen in ons platform. Zodat we op die manier de consument en de ondernemer bij elkaar kunnen brengen. Die one-stop-shop is onverminderde ons doel waar we voor aan het werk zijn." Uiteindelijk wil Spooren de website doorontwikkelen tot een heel intelligent digitaal platform waar complexe algoritmes onder liggen. "Dat gasten ons platform weten te vinden waar het om de persoon in kwestie gaat waar we heel veel zaken al voor ze kunnen invullen op basis van hun persoonlijke interesse.” 

Niet meer, niet minder, maar beter

Groei is ook voor Texel geen doelstelling. "Niet meer, niet minder, maar beter,” vat Spooren de ambitie samen. "We moeten Texel, Texel laten zijn en vasthouden aan de kernwaarden van het eiland. Dat is toch de rust, de ruimte, de natuur en de ontspanning. We moeten voorkomen dat we de fout maken door alleen in kwantitatieve doelstellingen te denken en te werken. We moeten geen Scheveningen in eilandvorm worden. Dan word je een minder onderscheidende bestemming. Dat unieke plekje moet je blijven vasthouden.” 

Deze nieuwe stappen zijn voor VVV Texel geen eindstation. Spooren: "We moeten ons als organisatie continu blijven doorontwikkelen om relevant te blijven. Want als wij het niet doen dan worden we ingehaald door een andere partij als Booking.com, Airbnb of Belvilla die de komende jaren grote stappen gaan maken. Wij moeten dat gewoon voor zijn.” 

Topics:Marketing
Trefwoorden: marketing, vvv's, dmo's, noord-holland

CELTH
 
   
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

26/11/24
KLM wil lonen bevriezen
Terwijl de wereld om ons heen snel verandert, van wereldwijde verkiezingen tot razendsnelle AI-ontwikkelingen en stijgende kosten, wordt de drang om te ontsnappen sterker dan ooit. Toch willen reizigers zich niet zomaar afsluiten, blijkt uit onderzoek van Booking.com; in plaats daarvan zoeken ze juist naar diepere verbindingen, betekenisvolle ervaringen en avonturen die hen laten herontdekken wat reizen voor hen betekent.
26/11/24
Exclusief voor leden
KLM werkt samen met Kolet voor internet op reis
Sinds 25 november biedt KLM in samenwerking met Kolet, een Franse specialist in eSIM-technologie, een oplossing aan voor betaalbaar internet op de reisbestemming in meer dan 190 landen wereldwijd.
25/11/24
Publieksstemming open voor Parkvakanties Awards 2025
De Parkvakanties Awards 2025 is van start. Op het grootste vakantieparkenplatform van Nederland zijn de genomineerde vakantieparken en aanbieders bekendgemaakt.
25/11/24
Zomervakantieplannen van Nederlanders: de eerste insights
Gaan Nederlanders in zomer van 2025 weer zo massaal op vakantie? En wanneer nemen ze de beslissing? Trends & Tourism zocht het uit.
25/11/24
Exclusief voor leden
Airbnb draag bij aan herstel Nederlandse molens
Tijdens de jaarlijkse Molencontactdag in Soest zijn drie molenprojecten in Lonneker, Grathem en Groningen beloond met een totaalbedrag van 22.500 euro uit het recent opgerichte Molenerfgoedfonds. Dit fonds is een samenwerking tussen Airbnb en De Hollandsche Molen.
25/11/24
De beste en populairste website in de vrijetijdssector
Wat zijn de beste en populairste websites van Nederland? In een online publieksverkiezing werden in 38 categorien de winnaars gekozen. Wie wonnen er in de vrijetijdssector?
22/11/24
Vlonderpad in Pannenhoef
Brabants Landschap heeft in natuurgebied De Pannenhoef een nieuw vlonderpad aangelegd. De vele bezoekers van de Pannenhoef weten het maar al te goed, het gebied is vaak nat en de paden modderig.
22/11/24
LEADER Oost-Groningen stimuleert lokale initiatieven
Een nieuwe bakkerij met brasserie in Scheemda, een avontuurlijke beleefroute bij Bourtange en een moderne speeltuin in Boven Pekela: deze projecten, en nog 18 andere, ontvangen een financiële injectie van LEADER Oost-Groningen.

||| Agenda |||

28/11/24
28/11/24 t/m 28-11-24: Toeristische Ontmoetingsdag
Op donderdag 28 november organiseren Impuls Zeeland en het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme de Toeristi...
03/12/24
03/12/24 t/m 03-12-24: Marketing Zaanstreek Presents
Op dinsdag 3 december, presenteert Marketing Zaanstreek haar nieuwe meerjarenstrategie. Locatie is d...