Geplaatst op: 18-05-2021
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT
Publicatie: R&T 2021-02

Maas recreatie bedrijfsmakelaardij bemiddelt bij verkoop Ponderosa aan Capfun

Maas recreatie bedrijfsmakelaardij bemiddelt bij verkoop Ponderosa aan Capfun
Erwin en Marly Hendrickx

Recreatiepark de Ponderosa in het Brabantse Ulicoten is verkocht aan Capfun. Inmiddels heeft dit Franse familiebedrijf al meer dan 10 Nederlandse parken aan haar portfolio toegevoegd. Maas recreatie bedrijfsmakelaardij bemiddelde bij de verkoop.

De Ponderosa is in 1968 vanuit een boerderij als recreatiebedrijf gestart. Het was de tweede camping in de regio. In het begin met een paar caravans achter de kippenschuur op het boerenerf maar de Ponderosa groeide snel uit tot een groot recreatiebedrijf met 600 plaatsen waarvan 360 voor vaste gasten. Een echte familiecamping waar alle doelgroepen zich thuis voelen. Bij de Ponderosa is het echt Brabantse gezelligheid wat de klok slaat. De vaste gasten staan er vaak al generaties en komen zoals bij veel Brabantse campings ook uit de regio. De Ponderosa heeft een platte organisatie zonder managers en eigenaren die hard meewerken.

Vorig jaar is hebben eigenaren Erwin en Marly Hendrickx nog geïnvesteerd in een kampeerveld met 80 toeristische plaatsen, een nieuw sanitairgebouw en nieuwe natuur. Ze zijn vooral trots op de centrumvoorzieningen met het zwembad en eigentijdse horeca. Die zijn het niveau van campingkantine wel ontstegen. Het is echt een serieus horecabedrijf geworden. Erwin en Marly waren tot voor kort niet van plan de Ponderosa te verkopen. Ze oriënteerden zich samen met Maas recreatie bedrijfsmakelaardij wel op het ‘verkoop klaar maken’ van het bedrijf want hun kinderen hadden geen interesse in een overname.

Recreatiebedrijf leiden is topsport

Erwin vond 53 jaar wel een mooie leeftijd om een plan voor de toekomst te hebben. Want zoals ze de Ponderosa altijd hebben gedaan, is het echt wel topsport. "We zijn er altijd 200 procent voor gegaan”, vertelt Marly. Erwin heeft zelf altijd meegeholpen met bouwprojecten: "Net als mijn vader doen we bijna alles zelf. Ik vind dat leuk en het is natuurlijk het eerste verdiend.” Jappe Eggink van Maas verwijst naar de realisatie naar het nieuwe kampeerveld met 80 toeristische plaatsen: ”Waar een ander bedrijf jaren over een dergelijke uitbreiding doet, realiseren zij dat in drie maanden en ligt echt alles erin.”

Ponderosa

Deze recente uitbreiding en de pandemie hebben het idee om te verkopen versneld. Want toen werd duidelijk dat voor deze extra gasten en het feit dat alle gasten nog eens meer ruimte nodig hebben, ook de centrale voorzieningen inclusief het zwembad, horeca en speeltuin moesten worden uitgebreid. Maar als je een majeure investering doet, moet je ook de horizon hebben om het terug te kunnen verdienen. Toen Jappe Eggink van Maas met Capfun als mogelijke koper op de proppen kwam, was de knop snel om.

Capfun komt altijd haar afspraken na

"We hadden een oriënterend gesprek met Maas maar dachten dat het een hele slechte tijd was om te verkopen”, vertellen Erwin en Marly voor wie het een eyeopener was dat het juist een hele goede tijd was. "Toen hebben we samen met Maas gekeken naar de waarde, de mogelijkheden en de ideale kopers.” En dan kom je volgens Jappe al snel bij de Franse clubs uit. "We hebben vervolgens een memorandum gemaakt en dat bij een paar partijen weggelegd. Capfun had in eerste instantie geen belangstelling vanwege de vele jaarplaatsen want ze willen graag verhuureenheden plaatsen. Maar na een paar weken toonden ze toch nog interesse en toen is het heel snel gegaan.” Directeur Nicolas Loue vloog naar Brabant bekeek het bedrijf en de cijfers en ze zaten al snel om tafel. Jappe: "Hij is heel duidelijk; als hij geïnteresseerd is, pakt hij door en staan de afspraken nog tijdens het gesprek op papier. Fijn van Capfun is ook dat ze altijd hun afspraken nakomen.” Volgens Erwin ben je langer bezig als je een fiets gaat kopen. Zolang de exploitatie doorslaggevend is, is Capfun volgens Jappe een hele goede koper. "Is ontwikkeling mogelijk dan zijn andere partijen ook in de markt. Maar de Ponderosa is niet echt een ontwikkelbedrijf.”

Ponderosa

"Door de snelheid is het ook een beetje een afstandelijke verkoop”, zegt Marly die daarvoor gelukkig door Maas op was voorbereid. "Dit hadden we zonder Maas nooit kunnen doen. Zij wisten precies welke informatie ze aan Capfun moesten aanleveren.” Voor Erwin en Marly was het heel erg belangrijk dat de koper het bedrijf op eenzelfde manier zou voortzetten. Ze blijven in het dorp wonen en willen hun dorpsgenoten en vrienden niet met een eigenaar opzadelen die keuzes maakt die het dorpsleven onder druk zet. Ze wilden daarom per sé een eigenaar die de focus zou leggen op exploitatie van een vakantiepark en niet eentje die het terrein zou verkavelen voor investeerders in recreatief vastgoed. Daarmee vielen automatisch al veel, ook buitenlandse, partijen af. Het feit dat Capfun een familiebedrijf is en ze snel handelden heeft de eigenaren over de streep getrokken. "We waren heel blij met Capfun. Als de Ponderosa helemaal leeg zou moeten en er kwamen huisjes op, hadden we het niet gedaan”, stelt Erwin resoluut.

Kansen voor werknemers om in Capfunorganisatie te groeien

De verkoop was dermate snel rond dat ze nauwelijks tijd hebben gehad om aan de grote verandering in hun leven te wennen. Gelukkig blijven Erwin en Marly zeker tot en met dit seizoen nog actief op de Ponderosa. "We zorgen dat de Ponderosa tot september draait. Als ze ons dan nog nodig hebben en we vinden het nog leuk dan kijken we wel verder.” Wel is er een last van hun schouders gevallen. "We hoeven ons niet meer druk te maken om de toekomst en nieuwe investeringen. We leggen de focus op de exploitatie en het begeleiden van het personeel naar meer zelfstandigheid.” Want dat is Capfun ook. Met zo’n 130 bedrijven en een vrij platte organisatie moeten de vakantieparken zelfstandig kunnen functioneren. Voor werknemers biedt de overname ook weer kansen om in de Capfunorganisatie te groeien.

Ponderosa

Het vertrouwen dat Capfun aan de lokale beheerders geeft, is volgens Marly ook heel bijzonder. "We voelen ons heel prettig bij de organisatie van Capfun. Het is een organisatie met korte lijntjes. Als je een mail naar Frankrijk stuurt met een vraag heb je direct antwoord.”

Capfun is nog niet uitgekocht in Nederland

Het lijkt er op dat Capfun nog niet in Nederland is uitgekocht. Maar volgens Jappe heeft het geen zin om als zelfstandige ondernemer zelf naar Frankrijk te bellen met een aanbod. "Je moet Capfun met een compleet dossier weten te interesseren voor je bedrijf. Op basis daarvan beoordelen ze of ze verder praten.” Mooi van Capfun is dat ze snel handelen. Geen eindeloze onderzoeken met maandenlange onderhandelingen. Ze bekijken het bedrijf en de cijfers, bezien de potentie voor het plaatsen van meer verhuuraccommodaties en hakken snel de knoop door. Directeur Nicolas Loue stelt bij een bezoek misschien maar 25 vragen maar het zijn wel de vragen die er toe doen. "En als het dan ‘ja’ is komen ze daar niet meer op terug.”

Trefwoorden: verblijfsrecreatie, vakantieparken, bungalowparken, campings, verkoop, bedrijfsopvolging

CELTH
 
   
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

26/11/24
KLM wil lonen bevriezen
Terwijl de wereld om ons heen snel verandert, van wereldwijde verkiezingen tot razendsnelle AI-ontwikkelingen en stijgende kosten, wordt de drang om te ontsnappen sterker dan ooit. Toch willen reizigers zich niet zomaar afsluiten, blijkt uit onderzoek van Booking.com; in plaats daarvan zoeken ze juist naar diepere verbindingen, betekenisvolle ervaringen en avonturen die hen laten herontdekken wat reizen voor hen betekent.
26/11/24
Exclusief voor leden
KLM werkt samen met Kolet voor internet op reis
Sinds 25 november biedt KLM in samenwerking met Kolet, een Franse specialist in eSIM-technologie, een oplossing aan voor betaalbaar internet op de reisbestemming in meer dan 190 landen wereldwijd.
25/11/24
Publieksstemming open voor Parkvakanties Awards 2025
De Parkvakanties Awards 2025 is van start. Op het grootste vakantieparkenplatform van Nederland zijn de genomineerde vakantieparken en aanbieders bekendgemaakt.
25/11/24
Zomervakantieplannen van Nederlanders: de eerste insights
Gaan Nederlanders in zomer van 2025 weer zo massaal op vakantie? En wanneer nemen ze de beslissing? Trends & Tourism zocht het uit.
25/11/24
Exclusief voor leden
Airbnb draag bij aan herstel Nederlandse molens
Tijdens de jaarlijkse Molencontactdag in Soest zijn drie molenprojecten in Lonneker, Grathem en Groningen beloond met een totaalbedrag van 22.500 euro uit het recent opgerichte Molenerfgoedfonds. Dit fonds is een samenwerking tussen Airbnb en De Hollandsche Molen.
25/11/24
De beste en populairste website in de vrijetijdssector
Wat zijn de beste en populairste websites van Nederland? In een online publieksverkiezing werden in 38 categorien de winnaars gekozen. Wie wonnen er in de vrijetijdssector?
22/11/24
Vlonderpad in Pannenhoef
Brabants Landschap heeft in natuurgebied De Pannenhoef een nieuw vlonderpad aangelegd. De vele bezoekers van de Pannenhoef weten het maar al te goed, het gebied is vaak nat en de paden modderig.
22/11/24
LEADER Oost-Groningen stimuleert lokale initiatieven
Een nieuwe bakkerij met brasserie in Scheemda, een avontuurlijke beleefroute bij Bourtange en een moderne speeltuin in Boven Pekela: deze projecten, en nog 18 andere, ontvangen een financiële injectie van LEADER Oost-Groningen.

||| Agenda |||

28/11/24
28/11/24 t/m 28-11-24: Toeristische Ontmoetingsdag
Op donderdag 28 november organiseren Impuls Zeeland en het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme de Toeristi...
03/12/24
03/12/24 t/m 03-12-24: Marketing Zaanstreek Presents
Op dinsdag 3 december, presenteert Marketing Zaanstreek haar nieuwe meerjarenstrategie. Locatie is d...