Geplaatst op: 19-05-2021
Auteur: Redactie
NRIT Media

Gasten gaan voor duurzaam (en zo haak je daarbij aan)

Gasten gaan voor duurzaam (en zo haak je daarbij aan)

Duurzaamheid speelt steeds vaker een rol bij het kiezen van vakantie of een dagje weg. Tot die conclusie kwam BUas-student Julia van Bokhoven, die onderzocht of gasten duurzaamheid meenemen in hun keuze voor vrijetijdsbesteding. Opdrachtgever Een Gezond Leisureklimaat (Midpoint Brabant) lanceert nu samen met VisitBrabant de gratis e-learning Duurzaam Gastvrij Ondernemen, speciaal voor recreatieondernemers.


Van Bokhoven: "De respondenten in mijn onderzoek (212) gaven aan te kiezen voor de duurzaamste optie bij een vergelijkbaar aanbod en prijs (70%). Wanneer de prijs bij de duurzaamste variant iets hoger ligt, kiest nog steeds bijna 40% van de respondenten voor de duurzaamste variant. Dit onderstreept het belang van duurzaamheid in de vrijetijdseconomie. Ontspanning en vermaak blijven de belangrijkste criteria bij het kiezen van een dagje weg, maar duurzaamheid kan gasten die twijfelen tussen twee opties dus écht over de streep trekken.”

Oprechte duurzaamheid als marketinginstrument

In de praktijk bereiken leisure-ondernemers die positief communiceren over wat ze doen aan duurzaamheid bovendien ook gasten die minder bewust kiezen voor duurzaam. Alleen al omdat elke duurzame actie een kans is om te communiceren en zo een manier is om extra onder de aandacht te komen van gasten die zich oriënteren op één of meerdere dagen weg. Daarbij hoeft duurzaamheid niet altijd expliciet genoemd te worden. Wel moet die oprecht zijn en onderdeel uitmaken van de bedrijfsvisie (Van Bokhoven, 2020).


Gratis e-learning Duurzaam Gastvrij Ondernemen

Om recreatieondernemers te helpen duurzaam te ondernemen én daarover te communiceren, ontwikkelde Een Gezond Leisureklimaat samen met VisitBrabant de e-learning Duurzaam Gastvrij Ondernemen. Deze online training informeert en inspireert ondernemers, gastheren en gastvrouwen, maar ook marketing- en communicatieprofessionals om duurzaam te handelen én hierover passend te communiceren en zo meer gasten te bereiken. Daar hebben zij zelf en het klimaat profijt van.


"Deze training geeft praktische handvatten om bewuster met duurzaamheid aan de slag te gaan. Bovendien laat de e-learning zien dat duurzaamheid prima hand in hand kan gaan met kostenbesparingen en dat het loont voor ondernemers om er direct mee aan de slag te gaan. Zelfs in deze onzekere tijd”, aldus Ankie Joos van VisitBrabant. Projectmanager Een Gezond Leisureklimaat Nicole van Hoof: "Duurzaamheid is een thema dat leeft. Samen hopen we recreatieondernemers hiermee een hart onder de riem te steken na een moeilijk jaar.”


De gratis e-learning is vanaf vandaag beschikbaar op de website van VisitBrabant. Iedereen kan een gratis account aanmaken en direct deelnemen aan de training. De inhoud komt van experts en is verzameld door  Een Gezond Leisureklimaat.

 

 

Link: https://elearning.visitbrabant.com/nl/Bezoekers/Trainingen/Details-training/4096/duurzaam-gastvrij-ondernemen
Trefwoorden: Duurzaam, marketinginstrument

CELTH
 
   
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

22/11/24
Vlonderpad in Pannenhoef
Brabants Landschap heeft in natuurgebied De Pannenhoef een nieuw vlonderpad aangelegd. De vele bezoekers van de Pannenhoef weten het maar al te goed, het gebied is vaak nat en de paden modderig.
22/11/24
LEADER Oost-Groningen stimuleert lokale initiatieven
Een nieuwe bakkerij met brasserie in Scheemda, een avontuurlijke beleefroute bij Bourtange en een moderne speeltuin in Boven Pekela: deze projecten, en nog 18 andere, ontvangen een financiële injectie van LEADER Oost-Groningen.
22/11/24
Burgers' Zoo benut regenwater slim voor duurzame verzorging dieren
Burgers' Zoo zet een slimme stap op het gebied van duurzaamheid. Het Arnhemse dierenpark maakt optim...
22/11/24
Zeeland.com maakt lokaal boeken mogelijk dankzij samenwerking met Allyourz
Zeeland.com, het online inspiratieplatform van de provincie Zeeland, gaat een pilot aan met Allyourz. Dit betekent dat bezoekers van Zeeland.com voortaan direct hun verblijf in de provincie kunnen boeken.
21/11/24
Praktijk: bedrijven leveren essentiële bijdrage in opleidingen
Individuele bedrijven leveren in Nederland een essentiële bijdrage aan het opleiden van jonge mensen in de beroepspraktijk en investeren daar fors in. Dit blijkt uit onderzoek van ResearchNed. Het onderzoek leidt tot veranderende inzichten bij VNO-NCW en MKB-Nederland over stages, vergoeding en subsidie voor leerwerkplekken.
20/11/24
Recreatie Vakbeurs 2024 weer groot met 8.000 bezoekers
De 22e editie van Recreatie Vakbeurs, die plaatsvond op 12, 13 en 14 november 2024 in Evenementenhal Hardenberg, is wederom met meer dan 8.000 bezoekers een groot succes gebleken.
20/11/24
BUas traint op AI en ethiek
Vanaf februari 2025 verplicht de AI Act bedrijven om hun medewerkers AI-geletterd te maken. Dit houdt in dat werknemers die met Artificial Intelligence (AI) werken, moeten begrijpen wat AI precies is. Maar AI maakt nog geen onderscheid in ethische vraagstukken.
19/11/24
KLM breidt intercontinentale netwerk uit met drie nieuwe bestemmingen
KLM breidt haar intercontinentale netwerk uit met nieuwe diensten tussen Amsterdam en San Diego (VS), Georgetown (Guyana) en Hyderabad (India).

||| Agenda |||

28/11/24
28/11/24 t/m 28-11-24: Toeristische Ontmoetingsdag
Op donderdag 28 november organiseren Impuls Zeeland en het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme de Toeristi...
03/12/24
03/12/24 t/m 03-12-24: Marketing Zaanstreek Presents
Op dinsdag 3 december, presenteert Marketing Zaanstreek haar nieuwe meerjarenstrategie. Locatie is d...