Geplaatst op: 19-05-2021
Auteur: Redactie
NRIT Media

Gasten gaan voor duurzaam (en zo haak je daarbij aan)

Gasten gaan voor duurzaam (en zo haak je daarbij aan)

Duurzaamheid speelt steeds vaker een rol bij het kiezen van vakantie of een dagje weg. Tot die conclusie kwam BUas-student Julia van Bokhoven, die onderzocht of gasten duurzaamheid meenemen in hun keuze voor vrijetijdsbesteding. Opdrachtgever Een Gezond Leisureklimaat (Midpoint Brabant) lanceert nu samen met VisitBrabant de gratis e-learning Duurzaam Gastvrij Ondernemen, speciaal voor recreatieondernemers.


Van Bokhoven: "De respondenten in mijn onderzoek (212) gaven aan te kiezen voor de duurzaamste optie bij een vergelijkbaar aanbod en prijs (70%). Wanneer de prijs bij de duurzaamste variant iets hoger ligt, kiest nog steeds bijna 40% van de respondenten voor de duurzaamste variant. Dit onderstreept het belang van duurzaamheid in de vrijetijdseconomie. Ontspanning en vermaak blijven de belangrijkste criteria bij het kiezen van een dagje weg, maar duurzaamheid kan gasten die twijfelen tussen twee opties dus écht over de streep trekken.”

Oprechte duurzaamheid als marketinginstrument

In de praktijk bereiken leisure-ondernemers die positief communiceren over wat ze doen aan duurzaamheid bovendien ook gasten die minder bewust kiezen voor duurzaam. Alleen al omdat elke duurzame actie een kans is om te communiceren en zo een manier is om extra onder de aandacht te komen van gasten die zich oriënteren op één of meerdere dagen weg. Daarbij hoeft duurzaamheid niet altijd expliciet genoemd te worden. Wel moet die oprecht zijn en onderdeel uitmaken van de bedrijfsvisie (Van Bokhoven, 2020).


Gratis e-learning Duurzaam Gastvrij Ondernemen

Om recreatieondernemers te helpen duurzaam te ondernemen én daarover te communiceren, ontwikkelde Een Gezond Leisureklimaat samen met VisitBrabant de e-learning Duurzaam Gastvrij Ondernemen. Deze online training informeert en inspireert ondernemers, gastheren en gastvrouwen, maar ook marketing- en communicatieprofessionals om duurzaam te handelen én hierover passend te communiceren en zo meer gasten te bereiken. Daar hebben zij zelf en het klimaat profijt van.


"Deze training geeft praktische handvatten om bewuster met duurzaamheid aan de slag te gaan. Bovendien laat de e-learning zien dat duurzaamheid prima hand in hand kan gaan met kostenbesparingen en dat het loont voor ondernemers om er direct mee aan de slag te gaan. Zelfs in deze onzekere tijd”, aldus Ankie Joos van VisitBrabant. Projectmanager Een Gezond Leisureklimaat Nicole van Hoof: "Duurzaamheid is een thema dat leeft. Samen hopen we recreatieondernemers hiermee een hart onder de riem te steken na een moeilijk jaar.”


De gratis e-learning is vanaf vandaag beschikbaar op de website van VisitBrabant. Iedereen kan een gratis account aanmaken en direct deelnemen aan de training. De inhoud komt van experts en is verzameld door  Een Gezond Leisureklimaat.

 

 

Link: https://elearning.visitbrabant.com/nl/Bezoekers/Trainingen/Details-training/4096/duurzaam-gastvrij-ondernemen
Trefwoorden: Duurzaam, marketinginstrument

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

13/12/24
Nederland moet niet wachten op uitspraak klimaatzaak, maar zelf voorloper zijn
Terwijl het Internationaal Gerechtshof momenteel een historische uitspraak voorbereidt over de juridische verplichtingen van landen om klimaatverandering tegen te gaan, benadrukt Transversal Professor of Sustainability Transitions Frans Melissen van de Breda University of Applied Science het belang van proactieve actie. Nederland, dat vaak als voorloper op duurzaamheidsgebied wordt gezien, moet volgens Melissen niet afwachten op deze uitspraak, maar zelf het voortouw nemen.
06/12/24
Exclusief voor leden
Wie wonnen de Columbus Travel Awards?
Op 2 december zijn de jaarlijkse Columbus Travel Awards uitgereikt aan organisaties en personen die zich inzetten voor een betere wereld voor reizigers én de lokale bevolking. Winnaars zijn Koning Aap & Shoestring, Stippl, hetkanWEL en Noorwegen.
03/12/24
Vakantiehuisjes steeds vaker duurzaam gerenoveerd
Steeds meer vakantiehuisjes worden op een duurzame manier gerenoveerd en hebben daardoor minder negatieve impact op het milieu.
02/12/24
Tijd vage duurzaamheidsclaims is voorbij
De speech van ACM-directeur Consumenten Edwin van Houten over toezicht op duurzaamheidsclaims bij het Nationaal Sustainability Congres laat ook zijn visie zien op de toekomst. De tijd van vage duurzaamheidsclaims lijkt voorbij.
29/11/24
Kennisinstellingen samen aan de slag met duurzame gastvrije transities
Het Regieorgaan SIA heeft het SPRONG-programma Gastvrije Transities goedgekeurd en een subsidie van twee miljoen euro toegekend. De nieuwe SPRONG-groep werkt in vier regionale transitiearena’s aan de thema’s klimaatneutraal, brede welvaart, healthy region en regeneratieve gebiedsontwikkeling.
15/11/24
Exclusief voor leden
Verantwoord reizen blijft groeien: Riksja Travel boekt succes
Verantwoord reizen wint aan populariteit, zoals blijkt uit de aanhoudende groei van reisorganisatie Riksja Travel. De organisatie, die nu tot de top 10 grootste touroperators in Nederland behoort en marktleider is op het gebied van verantwoorde rondreizen wereldwijd, zag in 2024 een omzetgroei van 25 procent.
15/11/24
Better Places: Positieve impact maken met reizen
Reisorganisatie Better Places heeft haar Impactrapport over 2023 gepubliceerd en meldt trots de resultaten. De reisorganisatie is een voorbeeld voor anderen en loopt mijlenver voorop in de transitie. Ze minimaliseren de negatieve impact en vergroten de positieve.
13/11/24
Brieven aan de toekomst voor een duurzame wereld
Tijdens de Nationale Klimaatweek, is er een tijdcapsule begraven op de campus van Breda University of Applied Sciences (BUas). Deze symbolische actie benadrukt de urgentie van klimaatverandering en de noodzaak tot verandering. De tijdcapsule bevat brieven aan de toekomst, vol wensen en dromen voor een leefbare wereld.