Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 19-05-2021
Auteur: NRIT redactie

Inspiratiesessie 'Versterk maatschappelijke waarde toerisme'

Denk mee over waardevermeerdering

Inspiratiesessie 'Versterk maatschappelijke waarde toerisme'
Het jaarlijkse Trendcongres Toerisme en Vrije tijd is omgezet naar een serie van een viertal online inspiratiesessies. In een uur word je helemaal bijgepraat over actuele trends voor toerisme en vrije tijd. De eerste Inspiratiesessie is op 10 juni tussen 12.30 en 13.30 en gaat over de maatschappelijke waarde van toerisme en recreatie. De organisatie daagt vakgenoten uit om in waardevermeerdering te denken. De sessie heet dan ook ‘Versterk maatschappelijke waarde toerisme’.

Als de pandemie één ding duidelijk heeft gemaakt dan is het wel de grote maatschappelijke waarde van toerisme en recreatie. Ineens was (het gebrek aan) mogelijkheden voor vrijetijdsbesteding een ‘hot topic’ in het nieuws en aan de talkshowtafels. De gastvrijheidssector levert aan bestedingen op: 
  • 91 miljard euro
  • 812.000 banen
  • 4,4% BBP   
 Maatschappij groeit door toerisme en vrije tijd
De gastvrijheidssector draagt ook bij aan het succes van andere sectoren en levert een belangrijke bijdrage aan maatschappelijke uitdagingen zoals geluk, kwaliteit van leven, leefbaarheid, trots en sociale cohesie. Waar die economische waarde jaarlijks wordt gekwantificeerd, is dat voor de maatschappelijke waarde nog niet gebruikelijk. Onderzoekers van CELTH hebben in opdracht van Gastvrij Nederland de economische waarde, de waarde voor de leefomgeving en de waarde voor sociale processen in beeld gebracht. 

Maar wat betekent dat voor de sector? Waarop moeten overheden acteren voor een bloeiende sector? Wat is de rol van de brancheorganisaties, onderwijs en ondernemers? Daar komen antwoorden op, op 10 juni om 12.30.


Programma Versterk maatschappelijke waarde toerisme

3 + 3 format, 3 sprekers en 3 reportages

In ‘Versterk maatschappelijke waarde toerisme’ komen 3 sprekers live aan het woord vanuit de studio. In 3 films worden inspirerende initiatieven van ondernemers getoond. Bedrijven pakken de kansen op om maatschappelijke vraagstukken in hun beleving en exploitatie op te pakken. Onder meer Suzies Farm mixt de onderdelen tot een succesvolle kleine attractie.

12:30 Welkom door dagvoorzitter Marieke van Meurs 
12:35 Keynote: Jeroen Klijs – Breda University of Applied Sciences
Door zijn onderzoeksrapport ‘Maatschappelijke waarde van toerisme en recreatie’, laat Jeroen zien dat toerisme meerwaarde levert naast de roep om bezoekers en bestedingen.  
12:50 Case 1: 
12:55 Keynote: Ko Koens – Hogeschool Inholland 
Wat is de balans tussen creatieve lokale economie en bewoners. Nederland ziet new urban tourism opkomen.
13:10 Case 2: TextielMuseum Tilburg. Museum met sociale rol als werkgever en broedplaats
13:15 Keynote: Nicolette Bolté – Saxion Hogeschool  
Gebiedsontwikkelaar Weerribben-Wieden ziet de spanning tussen bezoek en natuur maar ook de meerwaarde van toerisme.
13:30 Case 3:  Suzies Farm: leisure maar met liefde voor lokale landschap
13:35 Afsluiting  


Organisatie 

De INSPIRATIEsessies worden georganiseerd door de toeristische hogescholen van Breda University of Applied Sciences, Hogeschool Inholland, Saxion Hogeschool, NHL Stenden Hogeschool, HZ University of Applied Sciences en LOI hogeschool in samenwerking met het Kennisnetwerk Destinatie Nederland en NRIT. 

Jeroen Klijs – Breda University of Applied Scienes 

 "Onderzoekers van CELTH, de samenwerking van Breda University of Applied Sciences (BUas), HZ University of Applied Sciences en NHL Steden University of Applied Sciences, hebben in opdracht van Gastvrij Nederland de maatschappelijke waarde van toerisme en recreatie in beeld gebracht. Daarbij is er onderscheid gemaakt tussen economische waarde, waarde voor de leefomgeving en waarde voor sociale processen. Het rapport benoemt de 25 belangrijkste waarde-indicatoren en beschrijft welke verantwoordelijkheden er liggen bij de verschillende partijen, waaronder overheden, brancheorganisaties, onderwijs en kennisinstellingen.”

Nicolette Bolté -Saxion Hogeschool 

"Voor de komende jaren is het gebied opengezet als leerplaats en projectenrealisatie voor studenten. Ze bekijken hoe ze handen en voeten kunnen geven aan de samenwerkingen tussen stakeholders uit natuur, landbouw en toerisme om zo tot waardevolle cross-sectorale resultaten te komen.” 


Trefwoorden: toerisme, vrije tijd, inspiratie, sessie, maatschappij, waarde. toerismecongres

CELTH



||| Nieuws |||

08/04/25
Kampeerseizoen van start met een recordaantal van 627.000 campers en caravans
De jaarlijkse Open Camping Dag was de start van het kampeerseizoen en gaat volgens BOVAG en KCI gepaard met bijna 15.000 meer caravans en campers in Nederland.
08/04/25
BBI Travel start reizen naar de westkust van Ierland vanaf Groningen Airport Eelde
Van 7 juni tot en met 30 augustus 2025 vliegt de nieuwe chartervluchtverbinding van BBI Travel, uitgevoerd door Emerald Airlines, tussen Groningen Airport Eelde en Ireland West Airport Knock.
08/04/25
Ontdek Europa op een andere manier
Het nieuwe ANWB-boek vakantie zonder vliegtuig' beschrijft 30 unieke en vliegtuigloze reisplannen, variërend van korte uitstapjes tot uitgebreide rondreizen.
08/04/25
Klimbos Nederland breidt uit: Nieuwe locatie opent in april 2026
Klimliefhebbers uit het noorden van Nederland kunnen zich verheugen op een gloednieuwe klimervaring! Klimbos Nederland kondigt de komst aan van Klimbos Assen.
08/04/25
Forse groei uitstoot vliegen
Nederlandse bedrijven in het Europese emissiehandelssyteem (EU ETS) hebben in 2024 zo’n 1,8 miljoen ton CO2 meer uitgestoten dan in 2023. Deze 2,9% stijging volgt op 7 jaar van forse dalingen. De luchtvaart stootte fors meer uit, plus 17%.
08/04/25
Exclusief voor leden
Meivakantie steeds populairder alternatief voor hoogseizoen
De meivakantie wint snel aan populariteit onder Nederlanders als alternatief voor de drukke en dure zomervakantie. Uit recent onderzoek van de ANWB blijkt dat maar liefst 58% van de Nederlanders de komende weken op reis gaat.
08/04/25
Vijftig jaar Deutsche Märchenstraße
In 2025 viert de Deutsche Märchenstraße zijn 50-jarig bestaan en nodigt bezoekers uit om zich onder te dompelen in de wereld van sprookjes en sagen.
07/04/25
De winnaars van de Nationale Evenementenprijzen
Tijdens het Nationaal Congres Evenementen in Schiedam zijn de winnaars van de felbegeerde Nationale Evenementenprijzen 2025 bekendgemaakt. Na een spannende beoordelingsperiode door de jury zijn de meest toonaangevende steden en publieksevenementen van het afgelopen jaar in het zonnetje gezet.

||| Agenda |||

12/04/25
12/04/25 t/m 12-04-25: Campervan Days
Na een succesvolle eerste editie in 2024 keert Campervan Days op 12 en 13 april 2025 terug...
05/05/25 t/m 11-05-25
05/05/25 t/m 11-05-25: The Greater Bay Area Leisure Tour
Het Nederlandse J2Leisure organiseert samen met haar Chinese partner Glopen van 5 tot en met 11 mei ...
26/05/25
26/05/25 t/m 26-05-25: European Sustainable Tourism Mobility Forum 2025
De Breda University of Applied Sciences organiseert in samenwerking met het Ministerie van Infr...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...