Geplaatst op: 21-05-2021
Auteur: Redactie
NRIT Media

€ 135 miljoen minder sponsorgelden in 2020

€ 135 miljoen minder sponsorgelden in 2020

Door Corona zijn de sponsorbestedingen van bedrijven in 2020 ten opzichte van 2019 met € 135 miljoen gedaald naar € 645 miljoen. Daarmee zijn de sponsorgelden terug op het niveau van voor de eeuwwisseling. De grootste klappen vielen bij de kunst en cultuur met een halvering. De gevolgen voor de sport zijn minder groot. Vergeleken met andere landen in Europa is een daling van 17% in Nederland relatief goed. Uit onderzoek blijkt dat de Europese sponsormarkt vorig jaar met 23% daalde naar € 23,63 miljard, het laagste in tien jaar. Dit blijkt uit de nieuwste editie van de SponsorMonitor van onderzoeksbureaus Respons en SponsorMaps.


Verlies sport beperkt door voetbal

Het verlies in de sport was 14% en zakte terug naar € 390 miljoen (€ 455 miljoen in 2019). Voetbal deed het daarbinnen het best. Veel sponsors tonen zich loyaal en maken geen aanspraak op de geboden compensatie. De bestedingen van voetbalsponsors daalden in 2020 met nog geen 10%. Voetbalsponsoring maakt een derde deel uit (€ 220 miljoen in 2020) van de totale bestedingen in Nederland. Ook het schaatsen (-/- 13%) en wielrennen (-/- 17%) hielden het coronaverlies relatief beperkt.

 

Kunst en cultuursector hard geraakt

De sponsoring van kunst- en cultuur halveerde ten opzichte van 2019 en kwam in 2020 uit op € 50 miljoen. De zwaarste klappen vielen bij de festival- en evenementenmarkt.  Daar is naar verhouding vaker sprake van éénjarige contracten en/of sponsors/suppliers (bier, frisdranken, alcoholhoudende dranken). Sponsorcontracten zijn daarbij gekoppeld aan de verkoop. Sponsoring van muziek- en theaterfestivals is naar bijna nul gegaan. Culturele organisaties lijken wel te kunnen rekenen op coulance van sponsors, ondanks dat de mogelijkheden om het sponsorship te gebruiken beperkt zijn.

 

Herstel verwacht voor 2021

Hoe de sponsormarkt zich in 2021 verder ontwikkelt is moeilijk te zeggen. Het lijkt erop dat er in de tweede helft van het jaar weer meer evenementen en sport mogelijk zijn met publiek. Sponsors zullen daar weer bij aanwezig (willen) zijn. Anderzijds zullen bedrijven op de kosten gaan letten. Of de miljoenen ‘verloren’ sponsorgeld in dezelfde mate terugkomen is dan ook de vraag. De coronacrisis werkt ongetwijfeld door in de sponsorbudgetten van bedrijven in de komende jaren. Zo is de partnershipomzet van Ajax, de grootste sponsorrechtenhouder in Nederland, in de eerste helft van het seizoen 2020/21 gedaald met € 2,9 miljoen naar € 14,5 miljoen.

Link: https://respons.nl/corona-treft-sponsoring/
Topics:Onderzoek
Trefwoorden: sponsorbestedingen sport, sponsorbestedingen cultuur

CELTH
 
   
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

22/11/24
Vlonderpad in Pannenhoef
Brabants Landschap heeft in natuurgebied De Pannenhoef een nieuw vlonderpad aangelegd. De vele bezoekers van de Pannenhoef weten het maar al te goed, het gebied is vaak nat en de paden modderig.
22/11/24
LEADER Oost-Groningen stimuleert lokale initiatieven
Een nieuwe bakkerij met brasserie in Scheemda, een avontuurlijke beleefroute bij Bourtange en een moderne speeltuin in Boven Pekela: deze projecten, en nog 18 andere, ontvangen een financiële injectie van LEADER Oost-Groningen.
22/11/24
Burgers' Zoo benut regenwater slim voor duurzame verzorging dieren
Burgers' Zoo zet een slimme stap op het gebied van duurzaamheid. Het Arnhemse dierenpark maakt optim...
22/11/24
Zeeland.com maakt lokaal boeken mogelijk dankzij samenwerking met Allyourz
Zeeland.com, het online inspiratieplatform van de provincie Zeeland, gaat een pilot aan met Allyourz. Dit betekent dat bezoekers van Zeeland.com voortaan direct hun verblijf in de provincie kunnen boeken.
21/11/24
Praktijk: bedrijven leveren essentiële bijdrage in opleidingen
Individuele bedrijven leveren in Nederland een essentiële bijdrage aan het opleiden van jonge mensen in de beroepspraktijk en investeren daar fors in. Dit blijkt uit onderzoek van ResearchNed. Het onderzoek leidt tot veranderende inzichten bij VNO-NCW en MKB-Nederland over stages, vergoeding en subsidie voor leerwerkplekken.
20/11/24
Recreatie Vakbeurs 2024 weer groot met 8.000 bezoekers
De 22e editie van Recreatie Vakbeurs, die plaatsvond op 12, 13 en 14 november 2024 in Evenementenhal Hardenberg, is wederom met meer dan 8.000 bezoekers een groot succes gebleken.
20/11/24
BUas traint op AI en ethiek
Vanaf februari 2025 verplicht de AI Act bedrijven om hun medewerkers AI-geletterd te maken. Dit houdt in dat werknemers die met Artificial Intelligence (AI) werken, moeten begrijpen wat AI precies is. Maar AI maakt nog geen onderscheid in ethische vraagstukken.
19/11/24
KLM breidt intercontinentale netwerk uit met drie nieuwe bestemmingen
KLM breidt haar intercontinentale netwerk uit met nieuwe diensten tussen Amsterdam en San Diego (VS), Georgetown (Guyana) en Hyderabad (India).

||| Agenda |||

28/11/24
28/11/24 t/m 28-11-24: Toeristische Ontmoetingsdag
Op donderdag 28 november organiseren Impuls Zeeland en het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme de Toeristi...
03/12/24
03/12/24 t/m 03-12-24: Marketing Zaanstreek Presents
Op dinsdag 3 december, presenteert Marketing Zaanstreek haar nieuwe meerjarenstrategie. Locatie is d...