Geplaatst op: 25-05-2021
Auteur: Redactie
NRIT

Zeven nieuwe dagattracties committeren zich aan gezonder voedingsaanbod

Zeven nieuwe dagattracties committeren zich aan gezonder voedingsaanbod

ARTIS, Madurodam, het Openluchtmuseum, Rijksmuseum Boerhaave, Dinoland, Steinerbos en Ballorig hebben de Ambitie van Gezond Uit ondertekend. Met het initiatief Gezond Uit werkt JOGG samen met dagattracties aan een gezonder voedingsaanbod tijdens een dagje uit. Afgelopen jaar committeerden zich al elf dagattracties aan het gezonder maken van hun voedingsaanbod. 

In totaal zijn er 18 dagattracties aangesloten bij Gezond Uit. Met de heropening van de Nederlandse dagattracties bieden de nieuw aangesloten organisaties hun bezoekers een gezonder aanbod eten en drinken.

Richtlijn eetomgevingen als leidraad

Ondanks alle maatregelen en onzekerheid rondom de coronacrisis hebben in de afgelopen tijd zeven dagattracties de Ambitie van Gezond Uit ondertekend. Met het ondertekenen van de Ambitie committeren de dagattracties zich toe te werken naar een steeds gezonder en duurzamer voedingsaanbod. De Richtlijn Eetomgevingen van het Voedingscentrum is hiervoor de basis. Marc Bossers, directeur Steinerbos waardeert de samenwerking met het team van Gezond Uit: "Samen met Gezond Uit heb ik de checklist Eetomgevingen van het Voedingscentrum ingevuld en hebben we creatieve én economisch aantrekkelijke vervolgstappen verkend. Mooi om zo samen te werken.”

Sluiting benut om voedselaanbod gezonder te maken

"Door het sluiten van onze poorten tijdens de lockdown hebben we tijd gehad om ons voedingsaanbod kritisch onder de loep te nemen”, vertelt Jan-Willem Mulder, horecamanager bij Madurodam. "We hebben o.a. ons vegetarisch aanbod uitgebreid en we voegen geen zout meer toe aan de friet.” Met de heropening van de Nederlandse dagattracties laten de bij Gezond Uit aangesloten organisaties graag zien dat er naast hamburgers en saucijzenbroodjes ook veel gezonde alternatieven zijn. Rijksmuseum Boerhaave biedt bezoekers onder meer groentenwraps en verse salades aan. "De bezoeker is klaar voor een gezonder aanbod,” vertelt Nikele Hubers, afdelingshoofd in het Openluchtmuseum. De aanpassingen in de maaltijdsalades, waarin minder vlees en meer groente en noten aan zijn toegevoegd, zijn positief ontvangen en worden goed verkocht. Ook ARTIS zet de afgelopen jaren forse stappen naar een gezonder en duurzamer aanbod. Zo worden bijvoorbeeld de gezonde producten voordeliger geprijsd t.o.v. ongezonde producten en heeft ARTIS al het vlees (op één snack na) vervangen door een vegetarische optie.  

Gezond Uit is de kennis- en inspiratiebron

Ook Dinoland is voorbereid op de heropening van het park. Zij stimuleren de verkoop van gezonde dranken zoals water door deze goedkoper aan te bieden dan de suikerhoudende frisdranken en door deze vooraan in de looproute te plaatsen. Inspiratie en kennis voor de volgende stappen heeft Betty-Carien van den Esker, procesmanager bij Dinoland, tijdens de bijeenkomsten van Gezond Uit opgedaan: "Je leert van andere horecamanagers hoe zij omgaan met bepaalde uitdagingen. De tips van anderen kun je vervolgens in je eigen werk toepassen.” Daarnaast doet Dinoland zelf ook onderzoek naar de eetwensen van haar bezoekers. Voor Ballorig, een binnenspeeltuin met 37 vestigingen, was het een logische stap om met Gezond Uit op te trekken. Jeroen Horbach, managing director bij Ballorig: "Bij Ballorig bieden we kinderen een veilige en gezonde omgeving waar zij kunnen spelen en bewegen. Daar hoort gezondere voeding ook bij.”

Gezond Uit voor een gezonde jeugd

Gezond Uit is een onderdeel van JOGG. JOGG maakt de fysieke en sociale leefomgeving van kinderen en jongeren gezonder. Daardoor groeit onze jeugd op tot een gezonde generatie. Een gezonde toekomst begint bij een gezonde jeugd. Ook tijdens een dagje uit is het belangrijk om gezond te eten en drinken. Daarom werkt JOGG samen met dagattracties aan een gezonder voedingsaanbod tijdens een dagje uit. Dit is een van de manieren waarmee zij invulling geven aan het Nationaal Preventieakkoord. Het doel is dat eind 2025 minimaal honderd dagattracties zijn aangesloten bij Gezond Uit.

Link: https://gezonduit.nl/nieuws/Consumentenonderzoek/82
Trefwoorden: horeca, attractieparken, dierentuinen, musea, dagattracties, gezondheid, gezond, eten

CELTH
 
   
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

26/11/24
KLM wil lonen bevriezen
Terwijl de wereld om ons heen snel verandert, van wereldwijde verkiezingen tot razendsnelle AI-ontwikkelingen en stijgende kosten, wordt de drang om te ontsnappen sterker dan ooit. Toch willen reizigers zich niet zomaar afsluiten, blijkt uit onderzoek van Booking.com; in plaats daarvan zoeken ze juist naar diepere verbindingen, betekenisvolle ervaringen en avonturen die hen laten herontdekken wat reizen voor hen betekent.
26/11/24
Exclusief voor leden
KLM werkt samen met Kolet voor internet op reis
Sinds 25 november biedt KLM in samenwerking met Kolet, een Franse specialist in eSIM-technologie, een oplossing aan voor betaalbaar internet op de reisbestemming in meer dan 190 landen wereldwijd.
25/11/24
Publieksstemming open voor Parkvakanties Awards 2025
De Parkvakanties Awards 2025 is van start. Op het grootste vakantieparkenplatform van Nederland zijn de genomineerde vakantieparken en aanbieders bekendgemaakt.
25/11/24
Zomervakantieplannen van Nederlanders: de eerste insights
Gaan Nederlanders in zomer van 2025 weer zo massaal op vakantie? En wanneer nemen ze de beslissing? Trends & Tourism zocht het uit.
25/11/24
Exclusief voor leden
Airbnb draag bij aan herstel Nederlandse molens
Tijdens de jaarlijkse Molencontactdag in Soest zijn drie molenprojecten in Lonneker, Grathem en Groningen beloond met een totaalbedrag van 22.500 euro uit het recent opgerichte Molenerfgoedfonds. Dit fonds is een samenwerking tussen Airbnb en De Hollandsche Molen.
25/11/24
De beste en populairste website in de vrijetijdssector
Wat zijn de beste en populairste websites van Nederland? In een online publieksverkiezing werden in 38 categorien de winnaars gekozen. Wie wonnen er in de vrijetijdssector?
22/11/24
Vlonderpad in Pannenhoef
Brabants Landschap heeft in natuurgebied De Pannenhoef een nieuw vlonderpad aangelegd. De vele bezoekers van de Pannenhoef weten het maar al te goed, het gebied is vaak nat en de paden modderig.
22/11/24
LEADER Oost-Groningen stimuleert lokale initiatieven
Een nieuwe bakkerij met brasserie in Scheemda, een avontuurlijke beleefroute bij Bourtange en een moderne speeltuin in Boven Pekela: deze projecten, en nog 18 andere, ontvangen een financiële injectie van LEADER Oost-Groningen.

||| Agenda |||

28/11/24
28/11/24 t/m 28-11-24: Toeristische Ontmoetingsdag
Op donderdag 28 november organiseren Impuls Zeeland en het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme de Toeristi...
03/12/24
03/12/24 t/m 03-12-24: Marketing Zaanstreek Presents
Op dinsdag 3 december, presenteert Marketing Zaanstreek haar nieuwe meerjarenstrategie. Locatie is d...