Geplaatst op: 25-05-2021
Auteur: Redactie
NRIT

Zeven nieuwe dagattracties committeren zich aan gezonder voedingsaanbod

Zeven nieuwe dagattracties committeren zich aan gezonder voedingsaanbod

ARTIS, Madurodam, het Openluchtmuseum, Rijksmuseum Boerhaave, Dinoland, Steinerbos en Ballorig hebben de Ambitie van Gezond Uit ondertekend. Met het initiatief Gezond Uit werkt JOGG samen met dagattracties aan een gezonder voedingsaanbod tijdens een dagje uit. Afgelopen jaar committeerden zich al elf dagattracties aan het gezonder maken van hun voedingsaanbod. 

In totaal zijn er 18 dagattracties aangesloten bij Gezond Uit. Met de heropening van de Nederlandse dagattracties bieden de nieuw aangesloten organisaties hun bezoekers een gezonder aanbod eten en drinken.

Richtlijn eetomgevingen als leidraad

Ondanks alle maatregelen en onzekerheid rondom de coronacrisis hebben in de afgelopen tijd zeven dagattracties de Ambitie van Gezond Uit ondertekend. Met het ondertekenen van de Ambitie committeren de dagattracties zich toe te werken naar een steeds gezonder en duurzamer voedingsaanbod. De Richtlijn Eetomgevingen van het Voedingscentrum is hiervoor de basis. Marc Bossers, directeur Steinerbos waardeert de samenwerking met het team van Gezond Uit: "Samen met Gezond Uit heb ik de checklist Eetomgevingen van het Voedingscentrum ingevuld en hebben we creatieve én economisch aantrekkelijke vervolgstappen verkend. Mooi om zo samen te werken.”

Sluiting benut om voedselaanbod gezonder te maken

"Door het sluiten van onze poorten tijdens de lockdown hebben we tijd gehad om ons voedingsaanbod kritisch onder de loep te nemen”, vertelt Jan-Willem Mulder, horecamanager bij Madurodam. "We hebben o.a. ons vegetarisch aanbod uitgebreid en we voegen geen zout meer toe aan de friet.” Met de heropening van de Nederlandse dagattracties laten de bij Gezond Uit aangesloten organisaties graag zien dat er naast hamburgers en saucijzenbroodjes ook veel gezonde alternatieven zijn. Rijksmuseum Boerhaave biedt bezoekers onder meer groentenwraps en verse salades aan. "De bezoeker is klaar voor een gezonder aanbod,” vertelt Nikele Hubers, afdelingshoofd in het Openluchtmuseum. De aanpassingen in de maaltijdsalades, waarin minder vlees en meer groente en noten aan zijn toegevoegd, zijn positief ontvangen en worden goed verkocht. Ook ARTIS zet de afgelopen jaren forse stappen naar een gezonder en duurzamer aanbod. Zo worden bijvoorbeeld de gezonde producten voordeliger geprijsd t.o.v. ongezonde producten en heeft ARTIS al het vlees (op één snack na) vervangen door een vegetarische optie.  

Gezond Uit is de kennis- en inspiratiebron

Ook Dinoland is voorbereid op de heropening van het park. Zij stimuleren de verkoop van gezonde dranken zoals water door deze goedkoper aan te bieden dan de suikerhoudende frisdranken en door deze vooraan in de looproute te plaatsen. Inspiratie en kennis voor de volgende stappen heeft Betty-Carien van den Esker, procesmanager bij Dinoland, tijdens de bijeenkomsten van Gezond Uit opgedaan: "Je leert van andere horecamanagers hoe zij omgaan met bepaalde uitdagingen. De tips van anderen kun je vervolgens in je eigen werk toepassen.” Daarnaast doet Dinoland zelf ook onderzoek naar de eetwensen van haar bezoekers. Voor Ballorig, een binnenspeeltuin met 37 vestigingen, was het een logische stap om met Gezond Uit op te trekken. Jeroen Horbach, managing director bij Ballorig: "Bij Ballorig bieden we kinderen een veilige en gezonde omgeving waar zij kunnen spelen en bewegen. Daar hoort gezondere voeding ook bij.”

Gezond Uit voor een gezonde jeugd

Gezond Uit is een onderdeel van JOGG. JOGG maakt de fysieke en sociale leefomgeving van kinderen en jongeren gezonder. Daardoor groeit onze jeugd op tot een gezonde generatie. Een gezonde toekomst begint bij een gezonde jeugd. Ook tijdens een dagje uit is het belangrijk om gezond te eten en drinken. Daarom werkt JOGG samen met dagattracties aan een gezonder voedingsaanbod tijdens een dagje uit. Dit is een van de manieren waarmee zij invulling geven aan het Nationaal Preventieakkoord. Het doel is dat eind 2025 minimaal honderd dagattracties zijn aangesloten bij Gezond Uit.

Link: https://gezonduit.nl/nieuws/Consumentenonderzoek/82
Trefwoorden: horeca, attractieparken, dierentuinen, musea, dagattracties, gezondheid, gezond, eten

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

23/12/24
Daglichtoplossingen voor hotels en conferentiecentra
Het benutten van daglicht in hotels en conferentiecentra biedt veel voordelen. Het maakt gemeenschappelijke ruimtes aantrekkelijker en zorgt ervoor dat gasten zich prettiger voelen.
23/12/24
Terugblik op de grootste editie van Recreatie Vakbeurs 2024
De afgelopen editie van Recreatie Vakbeurs was onvergetelijk: meer dan 8.000 bezoekers, ruim 340 exposanten en een overvloed aan inspiratie, innovaties en waardevolle ontmoetingen. Een maand later blikken we terug op wat deze editie zo bijzonder maakte.
18/12/24
Laag vpb-tarief niet effectief voor mkb-bedrijven
Het lage tarief in de vennootschapsbelasting (vpb) is niet geschikt om het midden- en kleinbedrijf (mkb) te ondersteunen. De voordelen komen bij niet-mkb bedrijven terecht, meldt CPB. Het grootste deel van de bedrijven in toerisme en recreatie zijn mkb-bedrijven.
12/12/24
Exclusief voor leden
Beste leerbedrijf recreatie in 2024 Hof van Saksen
Woensdag 11 december zijn tijdens De Dag van de Recreatie op Circuit Zandvoort de winnaars van de recreatieverkiezingen feestelijk bekendgemaakt. Het beste leerbedrijf is Hof van Saksen.
10/12/24
Lancering broodje Utrechtse Heuvelrug: Een smakelijke stap naar duurzaamheid
De Utrechtse Heuvelrug heeft er een smakelijk nieuw product bij: het broodje Utrechtse Heuvelrug. Het broodje is eerlijk geprijsd bestaat volledig uit lokale producten van natuurlijke landbouw op de Utrechtse Heuvelrug.
09/12/24
Exclusief voor leden
Horecabeurs Goes scherpt regels voor bezoek aan
In maart 2025 viert de Horecabeurs Goes haar 61e editie. Onder leiding van eventmanager Mathias Koeman zet de beurs dit jaar in op een ambitieuze kwaliteitsverbetering. Vooral het beleid voor de tickets wordt verscherpt naar vakpubliek.
05/12/24
Relatief veel problematische schulden in vrijetijdssector
Zes procent van de Nederlandse bedrijven ervaart de schuldenlast als problematisch. Daarbij staat de horeca aan top en ook cultuur, sport en recreatie scoren hoog.
04/12/24
Laatste maand om subsidie voor cyberweerbaarheid aan te vragen: vrijetijdssector loopt achter
Meer dan de helft van het budget voor de subsidieregeling ‘Mijn Cyberweerbare Zaak’ is inmiddels aangevraagd. Maar weinig aanvragen komen uit horeca, cultuur en recreatie. Nog tot en met 31 december 2024 kunnen bedrijven een aanvraag doen.