Bewogen jaar voor DMO’s die versneld moesten opschakelen
Het Kennisnetwerk Destinatie Nederland heeft haar jaarverslag over 2020 gepubliceerd. Volgens VVV Nederland-directeur Kees van Wijk een bewogen jaar die voor de gastvrijheidssector volledig werd gedomineerd door de corona-uitbraak. Maar ook een jaar waar DMO's zich konden bewijzen.
In die crisis zijn DMO’s erin geslaagd elkaar beter te vinden en op inhoud en belangen en daarin samen te werken. Van Wijk: "Omdat de DMO’s in hun werkgebied van een stad of regio een spint in het webfunctie vervullen, betekende de coronacrisis voor hen een soort versneld opschakelen in een ontwikkelingsproces dat al voor corona was begonnen en ook na corona door zal gaan.” Van Wijk verwijst daarbij op de ontwikkeling van promotie of marketing van de bestemming naar de evenwichtige toeristisch-recreatieve ontwikkeling van de bestemming en het beïnvloeden en managen van het hiervoor relevante stakeholdersnetwerk. "Daarbij zijn de inbreng van bijvoorbeeld kennis & expertise, onderzoek & inzichten en het vermogen om partijen en belangen te verbinden steeds belangrijker kwaliteiten die van een DMO worden verwacht.”
Kennisnetwerk Destinatie Nederland in cijfers
Bij het Kennisnetwerk Destinatie Nederland zijn 67 organisaties aangesloten met 135 VVV-vestigingen, 184 VVV-informatiepunten en 80 VVV-informatiezuilen. Aan het netwerk zijn 710 professionals verbonden. Het netwerk organiseerde 74 (online)kennisbijeenkomsten met 1.214 deelnemers. Deelnemers kunnen aansluiten bij zeven verschillende expertgroepen:
- CEO Groep
- Hospitality
- Digitale Ontwikkeling
- DMO Lab
- Human Resources
- Lobby
- Finance & Businessmodellen
Vier programmalijnen
Het Kennisnetwerk Desinatie Nederland wil actief bijdragen aan de ontwikkeling en versterking van het vakgebied destinatiemanagement door middel van kennisdeling, verbinding en ontmoeting. Doel is het bijdragen aan de ontwikkeling van aantrekkelijke bestemmingen om te bezoeken en te verblijven voor zowel bewoners als bezoekers. Inhoudelijk concentreert de aandacht van het Kennisnetwerk Destinatie Nederland zich op vier programmalijnen:
- Visie op gastvrijheidsontwikkeling voor en door DMO’s
- Data & inzichten in de customer journey
- De Lobby: van grastoot tot Tweede Kamer
- Human Capital agenda: Next Tourism Generation
Alle zeilen bijgezet
Volgens Wendy Sieger-Kintzen was 2020 een jaar waar alle zeilen moesten worden bijgezet: "Maar ook een jaar waarin we de verbindingen met elkaar verder hebben kunnen verstevigen. Met de zomer van 2021 in aantocht, nu er langzamerhand meer mogelijk is, werken we samen aan het aanjagen en realiseren van een duurzaam herstel van de bestemming Nederland. Dat doen we als netwerk van DMO’s graag samen met alle stakeholders, lokaal, regionaal, provinciaal en nationaal.”