Geplaatst op: 25-05-2021
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Bewogen jaar voor DMO’s die versneld moesten opschakelen

Bewogen jaar voor DMO’s die versneld moesten opschakelen
Omslag jaarverslag

Het Kennisnetwerk Destinatie Nederland heeft haar jaarverslag over 2020 gepubliceerd. Volgens VVV Nederland-directeur Kees van Wijk een bewogen jaar die voor de gastvrijheidssector volledig werd gedomineerd door de corona-uitbraak. Maar ook een jaar waar DMO's zich konden bewijzen.

In die crisis zijn DMO’s erin geslaagd elkaar beter te vinden en op inhoud en belangen en daarin samen te werken. Van Wijk: "Omdat de DMO’s in hun werkgebied van een stad of regio een spint in het webfunctie vervullen, betekende de coronacrisis voor hen een soort versneld opschakelen in een ontwikkelingsproces dat al voor corona was begonnen en ook na corona door zal gaan.” Van Wijk verwijst daarbij op de ontwikkeling van promotie of marketing van de bestemming naar de evenwichtige toeristisch-recreatieve ontwikkeling van de bestemming en het beïnvloeden en managen van het hiervoor relevante stakeholdersnetwerk. "Daarbij zijn de inbreng van bijvoorbeeld kennis & expertise, onderzoek & inzichten en het vermogen om partijen en belangen te verbinden steeds belangrijker kwaliteiten die van een DMO worden verwacht.”

Kennisnetwerk Destinatie Nederland in cijfers

Bij het Kennisnetwerk Destinatie Nederland zijn 67 organisaties aangesloten met 135 VVV-vestigingen, 184 VVV-informatiepunten en 80 VVV-informatiezuilen. Aan het netwerk zijn 710 professionals verbonden. Het netwerk organiseerde 74 (online)kennisbijeenkomsten met 1.214 deelnemers. Deelnemers kunnen aansluiten bij zeven verschillende expertgroepen:

  1. CEO Groep
  2. Hospitality
  3. Digitale Ontwikkeling
  4. DMO Lab
  5. Human Resources
  6. Lobby
  7. Finance & Businessmodellen

Vier programmalijnen

Het Kennisnetwerk Desinatie Nederland wil actief bijdragen aan de ontwikkeling en versterking van het vakgebied destinatiemanagement door middel van kennisdeling, verbinding en ontmoeting. Doel is het bijdragen aan de ontwikkeling van aantrekkelijke bestemmingen om te bezoeken en te verblijven voor zowel bewoners als bezoekers.  Inhoudelijk concentreert de aandacht van het Kennisnetwerk Destinatie Nederland zich op vier programmalijnen:

  • Visie op gastvrijheidsontwikkeling voor en door DMO’s
  • Data & inzichten in de customer journey
  • De Lobby: van grastoot tot Tweede Kamer
  • Human Capital agenda: Next Tourism Generation

Alle zeilen bijgezet

Volgens Wendy Sieger-Kintzen was 2020 een jaar waar alle zeilen moesten worden bijgezet: "Maar ook een jaar waarin we de verbindingen met elkaar verder hebben kunnen verstevigen. Met de zomer van 2021 in aantocht, nu er langzamerhand meer mogelijk is, werken we samen aan het aanjagen en realiseren van een duurzaam herstel van de bestemming Nederland. Dat doen we als netwerk van DMO’s graag samen met alle stakeholders, lokaal, regionaal, provinciaal en nationaal.” 

Link: https://issuu.com/kennisnetwerkdestinatienederland/docs/jaarverslag_2020_kennisnetwerk_destinatie_nederlan?fr=sMmNjYzIwNDA5NzQ
Topics:Marketing
Trefwoorden: marketing, dmo's, corona, crisis

CELTH
 
   
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

26/11/24
KLM wil lonen bevriezen
Terwijl de wereld om ons heen snel verandert, van wereldwijde verkiezingen tot razendsnelle AI-ontwikkelingen en stijgende kosten, wordt de drang om te ontsnappen sterker dan ooit. Toch willen reizigers zich niet zomaar afsluiten, blijkt uit onderzoek van Booking.com; in plaats daarvan zoeken ze juist naar diepere verbindingen, betekenisvolle ervaringen en avonturen die hen laten herontdekken wat reizen voor hen betekent.
26/11/24
Exclusief voor leden
KLM werkt samen met Kolet voor internet op reis
Sinds 25 november biedt KLM in samenwerking met Kolet, een Franse specialist in eSIM-technologie, een oplossing aan voor betaalbaar internet op de reisbestemming in meer dan 190 landen wereldwijd.
25/11/24
Publieksstemming open voor Parkvakanties Awards 2025
De Parkvakanties Awards 2025 is van start. Op het grootste vakantieparkenplatform van Nederland zijn de genomineerde vakantieparken en aanbieders bekendgemaakt.
25/11/24
Zomervakantieplannen van Nederlanders: de eerste insights
Gaan Nederlanders in zomer van 2025 weer zo massaal op vakantie? En wanneer nemen ze de beslissing? Trends & Tourism zocht het uit.
25/11/24
Exclusief voor leden
Airbnb draag bij aan herstel Nederlandse molens
Tijdens de jaarlijkse Molencontactdag in Soest zijn drie molenprojecten in Lonneker, Grathem en Groningen beloond met een totaalbedrag van 22.500 euro uit het recent opgerichte Molenerfgoedfonds. Dit fonds is een samenwerking tussen Airbnb en De Hollandsche Molen.
25/11/24
De beste en populairste website in de vrijetijdssector
Wat zijn de beste en populairste websites van Nederland? In een online publieksverkiezing werden in 38 categorien de winnaars gekozen. Wie wonnen er in de vrijetijdssector?
22/11/24
Vlonderpad in Pannenhoef
Brabants Landschap heeft in natuurgebied De Pannenhoef een nieuw vlonderpad aangelegd. De vele bezoekers van de Pannenhoef weten het maar al te goed, het gebied is vaak nat en de paden modderig.
22/11/24
LEADER Oost-Groningen stimuleert lokale initiatieven
Een nieuwe bakkerij met brasserie in Scheemda, een avontuurlijke beleefroute bij Bourtange en een moderne speeltuin in Boven Pekela: deze projecten, en nog 18 andere, ontvangen een financiële injectie van LEADER Oost-Groningen.

||| Agenda |||

28/11/24
28/11/24 t/m 28-11-24: Toeristische Ontmoetingsdag
Op donderdag 28 november organiseren Impuls Zeeland en het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme de Toeristi...
03/12/24
03/12/24 t/m 03-12-24: Marketing Zaanstreek Presents
Op dinsdag 3 december, presenteert Marketing Zaanstreek haar nieuwe meerjarenstrategie. Locatie is d...