Geplaatst op: 25-05-2021
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Bewogen jaar voor DMO’s die versneld moesten opschakelen

Bewogen jaar voor DMO’s die versneld moesten opschakelen
Omslag jaarverslag

Het Kennisnetwerk Destinatie Nederland heeft haar jaarverslag over 2020 gepubliceerd. Volgens VVV Nederland-directeur Kees van Wijk een bewogen jaar die voor de gastvrijheidssector volledig werd gedomineerd door de corona-uitbraak. Maar ook een jaar waar DMO's zich konden bewijzen.

In die crisis zijn DMO’s erin geslaagd elkaar beter te vinden en op inhoud en belangen en daarin samen te werken. Van Wijk: "Omdat de DMO’s in hun werkgebied van een stad of regio een spint in het webfunctie vervullen, betekende de coronacrisis voor hen een soort versneld opschakelen in een ontwikkelingsproces dat al voor corona was begonnen en ook na corona door zal gaan.” Van Wijk verwijst daarbij op de ontwikkeling van promotie of marketing van de bestemming naar de evenwichtige toeristisch-recreatieve ontwikkeling van de bestemming en het beïnvloeden en managen van het hiervoor relevante stakeholdersnetwerk. "Daarbij zijn de inbreng van bijvoorbeeld kennis & expertise, onderzoek & inzichten en het vermogen om partijen en belangen te verbinden steeds belangrijker kwaliteiten die van een DMO worden verwacht.”

Kennisnetwerk Destinatie Nederland in cijfers

Bij het Kennisnetwerk Destinatie Nederland zijn 67 organisaties aangesloten met 135 VVV-vestigingen, 184 VVV-informatiepunten en 80 VVV-informatiezuilen. Aan het netwerk zijn 710 professionals verbonden. Het netwerk organiseerde 74 (online)kennisbijeenkomsten met 1.214 deelnemers. Deelnemers kunnen aansluiten bij zeven verschillende expertgroepen:

  1. CEO Groep
  2. Hospitality
  3. Digitale Ontwikkeling
  4. DMO Lab
  5. Human Resources
  6. Lobby
  7. Finance & Businessmodellen

Vier programmalijnen

Het Kennisnetwerk Desinatie Nederland wil actief bijdragen aan de ontwikkeling en versterking van het vakgebied destinatiemanagement door middel van kennisdeling, verbinding en ontmoeting. Doel is het bijdragen aan de ontwikkeling van aantrekkelijke bestemmingen om te bezoeken en te verblijven voor zowel bewoners als bezoekers.  Inhoudelijk concentreert de aandacht van het Kennisnetwerk Destinatie Nederland zich op vier programmalijnen:

  • Visie op gastvrijheidsontwikkeling voor en door DMO’s
  • Data & inzichten in de customer journey
  • De Lobby: van grastoot tot Tweede Kamer
  • Human Capital agenda: Next Tourism Generation

Alle zeilen bijgezet

Volgens Wendy Sieger-Kintzen was 2020 een jaar waar alle zeilen moesten worden bijgezet: "Maar ook een jaar waarin we de verbindingen met elkaar verder hebben kunnen verstevigen. Met de zomer van 2021 in aantocht, nu er langzamerhand meer mogelijk is, werken we samen aan het aanjagen en realiseren van een duurzaam herstel van de bestemming Nederland. Dat doen we als netwerk van DMO’s graag samen met alle stakeholders, lokaal, regionaal, provinciaal en nationaal.” 

Link: https://issuu.com/kennisnetwerkdestinatienederland/docs/jaarverslag_2020_kennisnetwerk_destinatie_nederlan?fr=sMmNjYzIwNDA5NzQ
Topics:Marketing
Trefwoorden: marketing, dmo's, corona, crisis

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

16/12/24
HECkathon: studenten De Rooi Pannen aan de slag met vraagstukken Bredase bedrijven
Volgende week donderdag 19 december staat er een prachtig evenement op de planning voor onze Bredase studenten Toerisme, Leisure & Marketing, samen met een aantal prominente Bredase bedrijven en organisaties.
16/12/24
Europa’s eerste mens-robot opent nieuw vakevent Travel & Tech
De missie van Travel & Tech is het verbinden van experts en professionals om de manier waarop we reizen, te vernieuwen.
16/12/24
Consumentenbond waarschuwt voor dure extra kosten bij vliegtickets
Websites voor vliegtickets beloven goedkope tickets, maar rekenen vaak hoge prijzen voor bagage en s...
11/12/24
Weer award voor Dark Sky Terschelling
De campagne rondom Dark Sky Terschelling heeft in Londen een internationale X.Award gewonnen. Bijzonder want het verslaat andere bekende destinatiecampagnes. De campagne won een Purposeful Brand Award en concurreerde met wereldspelers als Visit California, Explore Natural Martin (Florida) en Wonderful Copenhagen.
06/12/24
Exclusief voor leden
Great Stay App neemt The Digital Concierge over
Great Stay, bedrijf in digitale gastcommunicatie neemt app The Digital Concierge over.
06/12/24
Exclusief voor leden
Ohoe chatbot beantwoordt vragen over erfgoed
Wie een vraag heeft over erfgoed, kunst of natuur kan die voortaan stellen aan Oehoe, de vriendelijke chatbot van de ErfgoedApp. Zo maakt FARO de ontdekking van erfgoed in de buurt nog laagdrempeliger en eenvoudiger.
04/12/24
Hart van Brabant gaat regio een boost geven
De regio Hart van Brabant heeft veel te bieden op het gebied van toerisme en recreatie, maar buiten de regio is dit aanbod nog niet voldoende bekend. Met het RegioBoost programma van VisitBrabant en ondersteuning vanuit de nieuwe stuurgroep Toerisme & Recreatie Hart van Brabant krijgt de regio een flinke impuls.
25/11/24
De beste en populairste website in de vrijetijdssector
Wat zijn de beste en populairste websites van Nederland? In een online publieksverkiezing werden in 38 categorien de winnaars gekozen. Wie wonnen er in de vrijetijdssector?

||| Agenda |||

Momenteel geen berichten aanwezig.