Geplaatst op: 31-05-2021
Auteur: Marc Gerlings

Druktemonitor Gelderland is af van handmatige invoer

Nieuwe bron van data

Druktemonitor Gelderland is af van handmatige invoer
Impressie van de druktemonitor van Gelderland.
Gelderlanders en bezoekers kunnen opnieuw gebruik maken van een druktemonitor. Een tool dat online laat zien op welke recreatieve bestemming veel of weinig bezoekers aanwezig zijn. Recreanten kunnen op basis van beschikbare informatie besluiten waar ze die dag willen doorbrengen. Vanaf 1 juli is de Druktemonitor Gelderland een jaar lang actief.

De ‘nieuwe’ Druktemonitor Gelderland geeft real time inzicht waar het al dan niet druk is. Ontwikkelaar Dat.mobility maakt gebruik van Resono-data. Apps op mobiele telefoons geven aan waar mensen zijn. Die signalen worden gebruikt, niet wie waar op dat moment loopt. De privacy is daarmee gewaarborgd. Daarnaast wordt er nu objectiever gemeten, voorheen werd de informatie voor de druktemonitor handmatig ingevoerd.

Statenleden waren enthousiast over de eerste druktemonitor en hebben nadrukkelijk aangegeven dat er een vervolg moet komen. Naar verwachting zal er veel in Gelderland gerecreëerd gaan worden vanwege de reisbeperkingen die de coronamaatregelen met zich meebrengen. 

De Druktemonitor Gelderland komt vanaf 12 juni in de lucht. Maar wordt dus echt actief op 1 juli. Belangstellenden kunnen wel vanaf half juni een kijkje op de digitale tool nemen. De daaropvolgende maand is voor recreanten alle informatie volledig beschikbaar. De Gelderse toeristische sector, regio’s en regionale bureaus voor toerisme kunnen de informatie gebruiken voor bezoekersmanagement.
 
Toerisme- en recreatiegedeputeerde Peter van ’t Hoog: ‘Een dagje uit moet leuk zijn. De Druktemonitor Gelderland kan daar aan bijdragen. De tool maakt recreanten namelijk ook attent op het grote toeristische aanbod dat onze provincie heeft. Meer informatie dus om een recreatieve dag zo in te delen zoals jij dat wilt.”

Er komt nu bezoekersinformatie beschikbaar over recreatielocaties waar voorheen niet of nauwelijks real time data over bekend was. Denk aan natuurgebieden en waterlocaties.
Trefwoorden: recreatie, toerisme, data, drukte, Gelderland, beleid

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

23/12/24
Daglichtoplossingen voor hotels en conferentiecentra
Het benutten van daglicht in hotels en conferentiecentra biedt veel voordelen. Het maakt gemeenschappelijke ruimtes aantrekkelijker en zorgt ervoor dat gasten zich prettiger voelen.
23/12/24
Terugblik op de grootste editie van Recreatie Vakbeurs 2024
De afgelopen editie van Recreatie Vakbeurs was onvergetelijk: meer dan 8.000 bezoekers, ruim 340 exposanten en een overvloed aan inspiratie, innovaties en waardevolle ontmoetingen. Een maand later blikken we terug op wat deze editie zo bijzonder maakte.
18/12/24
Laag vpb-tarief niet effectief voor mkb-bedrijven
Het lage tarief in de vennootschapsbelasting (vpb) is niet geschikt om het midden- en kleinbedrijf (mkb) te ondersteunen. De voordelen komen bij niet-mkb bedrijven terecht, meldt CPB. Het grootste deel van de bedrijven in toerisme en recreatie zijn mkb-bedrijven.
12/12/24
Exclusief voor leden
Beste leerbedrijf recreatie in 2024 Hof van Saksen
Woensdag 11 december zijn tijdens De Dag van de Recreatie op Circuit Zandvoort de winnaars van de recreatieverkiezingen feestelijk bekendgemaakt. Het beste leerbedrijf is Hof van Saksen.
10/12/24
Lancering broodje Utrechtse Heuvelrug: Een smakelijke stap naar duurzaamheid
De Utrechtse Heuvelrug heeft er een smakelijk nieuw product bij: het broodje Utrechtse Heuvelrug. Het broodje is eerlijk geprijsd bestaat volledig uit lokale producten van natuurlijke landbouw op de Utrechtse Heuvelrug.
09/12/24
Exclusief voor leden
Horecabeurs Goes scherpt regels voor bezoek aan
In maart 2025 viert de Horecabeurs Goes haar 61e editie. Onder leiding van eventmanager Mathias Koeman zet de beurs dit jaar in op een ambitieuze kwaliteitsverbetering. Vooral het beleid voor de tickets wordt verscherpt naar vakpubliek.
05/12/24
Relatief veel problematische schulden in vrijetijdssector
Zes procent van de Nederlandse bedrijven ervaart de schuldenlast als problematisch. Daarbij staat de horeca aan top en ook cultuur, sport en recreatie scoren hoog.
04/12/24
Laatste maand om subsidie voor cyberweerbaarheid aan te vragen: vrijetijdssector loopt achter
Meer dan de helft van het budget voor de subsidieregeling ‘Mijn Cyberweerbare Zaak’ is inmiddels aangevraagd. Maar weinig aanvragen komen uit horeca, cultuur en recreatie. Nog tot en met 31 december 2024 kunnen bedrijven een aanvraag doen.