Geplaatst op: 31-05-2021
Auteur: Marc Gerlings

Druktemonitor Gelderland is af van handmatige invoer

Nieuwe bron van data

Druktemonitor Gelderland is af van handmatige invoer
Impressie van de druktemonitor van Gelderland.
Gelderlanders en bezoekers kunnen opnieuw gebruik maken van een druktemonitor. Een tool dat online laat zien op welke recreatieve bestemming veel of weinig bezoekers aanwezig zijn. Recreanten kunnen op basis van beschikbare informatie besluiten waar ze die dag willen doorbrengen. Vanaf 1 juli is de Druktemonitor Gelderland een jaar lang actief.

De ‘nieuwe’ Druktemonitor Gelderland geeft real time inzicht waar het al dan niet druk is. Ontwikkelaar Dat.mobility maakt gebruik van Resono-data. Apps op mobiele telefoons geven aan waar mensen zijn. Die signalen worden gebruikt, niet wie waar op dat moment loopt. De privacy is daarmee gewaarborgd. Daarnaast wordt er nu objectiever gemeten, voorheen werd de informatie voor de druktemonitor handmatig ingevoerd.

Statenleden waren enthousiast over de eerste druktemonitor en hebben nadrukkelijk aangegeven dat er een vervolg moet komen. Naar verwachting zal er veel in Gelderland gerecreëerd gaan worden vanwege de reisbeperkingen die de coronamaatregelen met zich meebrengen. 

De Druktemonitor Gelderland komt vanaf 12 juni in de lucht. Maar wordt dus echt actief op 1 juli. Belangstellenden kunnen wel vanaf half juni een kijkje op de digitale tool nemen. De daaropvolgende maand is voor recreanten alle informatie volledig beschikbaar. De Gelderse toeristische sector, regio’s en regionale bureaus voor toerisme kunnen de informatie gebruiken voor bezoekersmanagement.
 
Toerisme- en recreatiegedeputeerde Peter van ’t Hoog: ‘Een dagje uit moet leuk zijn. De Druktemonitor Gelderland kan daar aan bijdragen. De tool maakt recreanten namelijk ook attent op het grote toeristische aanbod dat onze provincie heeft. Meer informatie dus om een recreatieve dag zo in te delen zoals jij dat wilt.”

Er komt nu bezoekersinformatie beschikbaar over recreatielocaties waar voorheen niet of nauwelijks real time data over bekend was. Denk aan natuurgebieden en waterlocaties.
Trefwoorden: recreatie, toerisme, data, drukte, Gelderland, beleid

CELTH



||| Nieuws |||

23/12/25
Horeca in 2026: Gematigde groei, bij stijgende prijzen
De vooruitzichten voor de Nederlandse horeca in 2026 zijn voorzichtig positief. Consumenten geven naar verwachting iets meer uit dankzij een verbeterde koopkracht, maar uitbundige groei blijft uit. ING Research voorspelt een volumegroei van circa 1% voor de sector bij een gemiddelde prijsstijging van 4%. Het lage consumentenvertrouwen en zorgen over hoge prijzen temperen de bestedingen.
22/12/25
Tien reistrends voor 2026
De wereld van toerisme verandert razendsnel. Reizigers zoeken niet alleen bestemmingen, maar ook vrijheid, comfort, betekenis, rust en authenticiteit. NBTC presenteert in de Trendpublicatie 2026 tien trends die de komende jaren richting geven aan de Nederlandse toeristische sector. Ontdek de 10 trends.
22/12/25
Mauritshuis introduceert €4-ticket en verbreekt bezoekersrecord
Het Mauritshuis in Den Haag sluit 2025 af met een historisch hoog aantal bezoekers én kondigt een opvallende nieuwe maatregel aan. Vanaf 1 januari 2026 kunnen bezoekers het museum dagelijks na 16.00 uur binnen voor slechts €4. Met deze stap wil het Mauritshuis kunst toegankelijker maken voor iedereen.
19/12/25
Van plan een roadtrip te maken? Denk ook aan deze praktische zaken
Een roadtrip voelt altijd als een klein avontuur dat je zelf vormgeeft. De vrijheid om te stoppen waar je maar wilt geeft een gevoel dat geen andere reis kan evenaren. Toch begint die ontspannen vibe al bij de voorbereiding. Een kaart vol leuke plekken, een globale route, een playlist die mee kan tot aan de horizon.
18/12/25
Toerisme en recreatie spelen structurele rol in de leefbaarheid
In december heeft Destinatie Nederland een zienswijze ingediend op de Ontwerp Nota Ruimte. Toerisme en recreatie spelen een structurele rol en daar is ruimte voor nodig.
18/12/25
Musea trokken 32 miljoen bezoeken in 2024
Nederlandse musea trokken in 2024 bijna 32 miljoen bezoeken, evenveel als een jaar eerder. Dat zijn er 2 miljoen minder dan in pré-coronajaar 2019. Ook buitenlandse toeristen gaan iets minder (-2%) naar een museum.
18/12/25
Alumni get-together opleidingen tourism management op vakdag
Het is inmiddels een mooie traditie geworden om de vakdag van de Vakantiebeurs te starten met een le...
17/12/25
Exclusief voor leden
Laser en gezellige lampjes maken Bright Nights
Stap in een oase vol met licht, kleur, sneeuw en muziek. Het ideale kerstuitje voor het hele gezin met meer dan 40 attracties én verrassend entertainment, meldt attractiepark Walibi over de Bright Nights.

||| Agenda |||

07/01/26 t/m 08-01-26
07/01/26 t/m 08-01-26: Travel Trade Days 2026
De Travel Trade Days zijn kennis- en netwerkdagen voor de professionele reisbranche in de Benelux. G...
08/01/26 t/m 11-01-26
08/01/26 t/m 11-01-26: Vakantiebeurs 2026 - De wereld aan je voeten
De wereld ligt aan je voeten op Vakantiebeurs. Proef nieuwe smaken, ontmoet reizigers met bijzondere...
27/01/26 t/m 30-01-26
27/01/26 t/m 30-01-26: ENTER2026 eTourism Conference
De Breda University of Applied Sciences organiseert in januari 2026 de ENTER2026 eTourism Conference...
12/02/26
12/02/26 t/m 12-02-26: Dagrecreatie Live
Op 12 februari 2026 vindt het gloednieuwe event Dagrecreatie Live plaats in Evenementenhal Gorinchem...
02/04/26
02/04/26 t/m 02-04-26: Trendcongres Toerisme 2026
Het Trendcongres Toerisme 2026 is op donderdag 2 april 2026 bij Saxion Hogeschool in Deventer. De ed...