Geplaatst op: 31-05-2021
Auteur: Marc Gerlings

25 belangrijkste waardeindicatoren maatschappelijke waarden

25 belangrijkste waardeindicatoren maatschappelijke waarden
Ervaar op 10 juni de verrassende voorbeelden van maatschappelijke waardevermeerdering in toerisme. .
De eerste online Inspiratiesessie van het jaarlijkse Trendcongres is op 10 juni tussen 12.30 en 13.30 en gaat over de maatschappelijke waarde van toerisme en recreatie. De sessie heet dan ook ‘Versterk maatschappelijke waarde toerisme’. Aan de basis staat een stevig onderzoeksrapport en tijdens de bijeenkomst hoor je wat de sector nog veel meer kan. 3 sprekers en 3 videoverslagen ontsluiten verrassend veel inspiratie.

Jeroen Klijs – Breda University of Applied Scienes: "Onderzoekers van CELTH, de samenwerking van Breda University of Applied Sciences (BUas), HZ University of Applied Sciences en NHL Steden University of Applied Sciences, hebben in opdracht van koepelorganisatie Gastvrij Nederland de maatschappelijke waarde van toerisme en recreatie in beeld gebracht. Daarbij is er onderscheid gemaakt tussen economische waarde, waarde voor de leefomgeving en waarde voor sociale processen. Het rapport benoemt de 25 belangrijkste waardeindicatoren en beschrijft welke verantwoordelijkheden er liggen bij de verschillende partijen, waaronder overheden, brancheorganisaties, onderwijs en kennisinstellingen.” Voor het eerst komt daarmee wetenschappelijk boven tafel hoe toerisme en de gastvrijheidssector maatschappelijke waarden ondersteunen en verbeteren. 

Als de pandemie één ding duidelijk heeft gemaakt dan is het wel de grote maatschappelijke waarde van toerisme en recreatie. Ineens was (het gebrek aan) mogelijkheden voor vrijetijdsbesteding een ‘hot topic’ in het nieuws en aan de talkshowtafels. De gastvrijheidssector levert aan bestedingen op: 
? 91 miljard euro
? 812.000 banen
? 4,4% BBP   
Maar de sector is veel meer dan een rinkelende kassa. 

Maatschappij ontwikkelt door toerisme en vrije tijd

Maar wat betekent dat voor de sector? Waarop moeten overheden acteren voor een bloeiende sector? Wat is de rol van de brancheorganisaties, onderwijs en ondernemers? Daar komen antwoorden op, op 10 juni om 12.30.


Programma Versterk maatschappelijke waarde toerisme

In ‘Versterk maatschappelijke waarde toerisme’ komen 3 sprekers live aan het woord vanuit de studio. In 3 films worden inspirerende initiatieven van ondernemers getoond. Bedrijven pakken de kansen op om maatschappelijke vraagstukken in hun beleving en exploitatie op te pakken. 

12:30 Welkom door dagvoorzitter Marieke van Meurs 
12:35 Keynote: Jeroen Klijs – Breda University
Door zijn onderzoeksrapport ‘Maatschappelijke waarde van toerisme en recreatie’, laat Jeroen zien dat toerisme meerwaarde levert naast de roep om bezoekers en bestedingen.  
12:50 Case 1: videoverslag hoe TextielMuseum Tilburg iedere dag weer werkt aan maatschappelijke waarden. Van goed werkgeverschap tot broedplaatsfunctie.
12:55 Keynote: Ko Koens – Hogeschool Inholland 
Wat is de balans tussen creatieve lokale economie en bewoners. Nederland ziet new urban tourism opkomen.
13:10 Case 2: Reinvent Tourism. Interview Anouschka Trauschke vertelt in CLINK over wat Reinvent Tourism is, kan en al bereikt om overtoerisme om te keren naar bijdragen van toeristen aan de stad.
13:15 Keynote: Nicolette Bolté – Saxion Hogeschool  
Gebiedsontwikkelaar Weerribben-Wieden ziet de spanning tussen bezoek en natuur maar ook de meerwaarde van toerisme.
13:30 Case 3:  Suzies Farm. Leisure maar met liefde voor lokale landschap. Suzanne Ruesink laat overtuigend zien hoe je boerderij en gastvrijheidseconomie verbindt om tot een betere maatschappij te komen.
13:35 Afsluiting  


Organisatie 

Dit is één van de vier INSPIRATIEsessies die in 2021 worden georganiseerd door de toeristische hogescholen van Breda University of Applied Sciences, Hogeschool Inholland, Saxion Hogeschool, NHL Stenden Hogeschool, HZ University of Applied Sciences en LOI. 

Trefwoorden: trends, toerisme, gastvrijheid, maatschappij, recreatie

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

24/01/25
Camperbeurs Brabant blijft na eerste succes
De eerste editie van de Camperbeurs in Autotron Rosmalen trok afgelopen weekend meer dan 11.000 bezoekers en was volledig uitverkocht. Het evenement vond plaats op zaterdag 18 en zondag 19 januari en overtrof alle verwachtingen.
24/01/25
Marketing Groningen maakt camperroute
Waarschijnlijk is Marketing Groningen de eerst dmo die een camperroute maakt. De 6-daagse route leidt je van de stad Groningen helemaal langs de parels van de provincie.
23/01/25
Mooie vooruitzichten
In de 45 jaren dat Maas recreatie bedrijfsmakelaardij actief is in het taxeren en aan- en verkopen van recreatie- en watersportbedrijven, heeft deze markt allerlei ontwikkelingen doorgemaakt.
21/01/25
Producentenplein maakt debuut op Caravana
Van 29 januari tot en met 2 februari 2025 vindt consumentenbeurs Caravana plaats in het WTC Expo Leeuwarden. Deze kampeerbeurs biedt een uitgebreid aanbod van campers, caravans, vouwwagens, tenten en kampeeraccessoires.
21/01/25
Nederlands succes bij PiNCAMP Awards
Nederland ging er op het jaarlijkse PiNCAMP Gala met maar liefst twee awards vandoor. Nina Gravelink van De Achterste Hoef kreeg de Young Talent Award en de Beerze Bulten won in de categorie Innovation and Progress.
20/01/25
Exclusief voor leden
Wie zijn uitgeroepen tot ANWB Camping van het Jaar?
Camping De Kleine Wolf in Nederland is uitgeroepen tot ANWB Camping van het Jaar. Camping44 in Italië werd de Europese winnaar. Deze campings zijn gekozen door 11.000 kampeerders.
20/01/25
Europa-Park breidt uit met gigantische westernstad
Europa-Park zet grote stappen met de uitbreiding van zijn populaire Camp Resort. Het bestaande gebied wordt getransformeerd tot een indrukwekkende westernstad, genaamd Silver Lake City. T
17/01/25
Exclusief voor leden
MarinaParken breidt uit met overname Camping de Eenhoorn
MarinaParken heeft Camping de Eenhoorn in Schardam overgenomen en gaat deze verder exploiteren onder de naam MarinaPark Bad Markermeer. Deze locatie aan het Markermeer wordt daarmee het zesde vakantiepark in de portfolio van MarinaParken.

||| Agenda |||

29/01/25
29/01/25 t/m 02-02-25: Caravana
Van 29 januari t/m 2 februari 2025 is de WTC Expo in Leeuwarden het toneel van Caravana 20...
06/02/25 t/m 10-02-25
06/02/25 t/m 10-02-25: Studiereis Lapland
HISWA-RECRON organiseert een exclusieve inspiratiereis voor leden naar Lapland om nieuwe inzichten t...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
20/03/25
20/03/25 t/m 20-03-25: Trendcongres Toerisme 2025: Toerisme in Transformatie: Business as Unusual
Op donderdag 20 maart 2025 organiseert NRIT in samenwerking met de opleidingen Tourism Management we...
24/03/25
24/03/25 t/m 24-03-25: 2Daagse Glamping Inspiratiereis
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert van maandag 24 maart 2025 tot en met d...