Geplaatst op: 07-06-2021
Auteur: Redactie
NRIT Media
Uitgever: NRIT Media

Hollandse Waterlinies zijn Werelderfgoed waardig

Hollandse Waterlinies zijn Werelderfgoed waardig

Het adviesorgaan van UNESCO, ICOMOS, heeft advies uitgebracht over de nominatie van de Nieuwe Hollandse Waterlinie als uitbreiding op de Stelling van Amsterdam, samen straks de Hollandse Waterlinies. In dit advies concludeert ICOMOS dat de uitbreiding Werelderfgoed waardig is en de unieke uitzonderlijke waarde van de Stelling van Amsterdam versterkt. Maar er staat ook een aantal kritische punten in het advies. ICOMOS vraagt zich af of het genomineerde Werelderfgoed wel voldoende beschermd is tegen de grote ruimtelijke druk in sommige delen ervan en vraagt Nederland om nog eens kritisch te kijken naar de bescherming.

 

ICOMOS adviseert het Werelderfgoed comité, dat tussen 16 en 31 juli online bijeenkomt, om niet direct in te schrijven, dit heet een referral. Een referral geeft Nederland de mogelijkheid om binnen maximaal 3 jaar antwoord te geven op de vragen en adviezen van ICOMOS. Na het beantwoorden van de vragen zal ICOMOS opnieuw een advies uitbrengen aan het Werelderfgoed comité.

 

Het Werelderfgoed comité neemt uiteindelijk het besluit over de nominatie. Het comité neemt de erkenning van de unieke uitzonderlijke waarde en de bevindingen van ICOMOS over de bescherming mee in de overwegingen. Het comité kan het advies overnemen, maar kan ook besluiten om af te wijken van dit advies. Eind juli 2021 neemt het comité haar definitieve besluit.

 

De vier Linieprovincies; Noord-Holland, Utrecht, Gelderland en Noord-Brabant en het Rijk zijn blij dat ICOMOS de unieke kwaliteiten van de Hollandse Waterlinies erkent. De komende tijd wordt het  advies bestudeerd en bepalen de samenwerkende linieprovincies en het Rijk hoe Nederland omgaat met de aandachtspunten die ICOMOS formuleert.

Trefwoorden: Werelderfgoed, Unesco, Hollandse Waterlinie

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

08/01/25
Van Velde in Raad van Toezicht Utrecht Marketing
Michel van Velde is sinds 1 januari toegetreden tot de Raad van Toezicht van destinatieorganisatie Utrecht Marketing. De Raad van Toezicht is daarmee compleet.
25/12/24
Op weg naar 2025
Het jaar 2024 loopt ten einde en we kijken vol verwachting uit naar een prachtig 2025. We willen jullie hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking en het vertrouwen in ons.
16/12/24
HECkathon: studenten De Rooi Pannen aan de slag met vraagstukken Bredase bedrijven
Volgende week donderdag 19 december staat er een prachtig evenement op de planning voor onze Bredase studenten Toerisme, Leisure & Marketing, samen met een aantal prominente Bredase bedrijven en organisaties.
16/12/24
Europa’s eerste mens-robot opent nieuw vakevent Travel & Tech
De missie van Travel & Tech is het verbinden van experts en professionals om de manier waarop we reizen, te vernieuwen.
16/12/24
Consumentenbond waarschuwt voor dure extra kosten bij vliegtickets
Websites voor vliegtickets beloven goedkope tickets, maar rekenen vaak hoge prijzen voor bagage en s...
11/12/24
Weer award voor Dark Sky Terschelling
De campagne rondom Dark Sky Terschelling heeft in Londen een internationale X.Award gewonnen. Bijzonder want het verslaat andere bekende destinatiecampagnes. De campagne won een Purposeful Brand Award en concurreerde met wereldspelers als Visit California, Explore Natural Martin (Florida) en Wonderful Copenhagen.
06/12/24
Exclusief voor leden
Great Stay App neemt The Digital Concierge over
Great Stay, bedrijf in digitale gastcommunicatie neemt app The Digital Concierge over.
06/12/24
Exclusief voor leden
Ohoe chatbot beantwoordt vragen over erfgoed
Wie een vraag heeft over erfgoed, kunst of natuur kan die voortaan stellen aan Oehoe, de vriendelijke chatbot van de ErfgoedApp. Zo maakt FARO de ontdekking van erfgoed in de buurt nog laagdrempeliger en eenvoudiger.

||| Agenda |||

Momenteel geen berichten aanwezig.