Geplaatst op: 14-06-2021
Auteur: Peter Bekkering
NRIT

Eerste online inspiratiesessie over maatschappelijke waarde van toerisme en recreatie

Eerste online inspiratiesessie over maatschappelijke waarde van toerisme en recreatie

Dat de gastvrijheidssector een grote economische waarde voor de BV Nederland vertegenwoordigd al jaren evident. De pandemie heeft duidelijk gemaakt dat ook de maatschappelijke waarde van toerisme groot is. Daarom was juist dat het thema van de eerste online inspiratiesessie van het Trendcongres Toerisme en Vrijetijd. In totaal komen er vier sessies, georganiseerd door het Landelijk Overleg Tourism Management (LOTM) samen met de partners NRIT en Kennisnetwerk Nederland.

Sprekers

Na een welkomstwoord van Marieke van Meurs van LOTM trapte Jeroen Klijs van de Breda University of Applied Sciences af met een toelichting op het CELTH-onderzoek, gedaan in opdracht van Gastvrij Nederland, naar zowel de economische als de waarde voor de leefomgeving en waarde voor sociale processen. Klijs benadrukte dat al pre-corona tot het onderzoek was ingezet, maar dat de pandemie de relevantie extra groot heeft gemaakt. Hij gaf drie handvaten hoe de maatschappelijke waarde kan worden behouden en/of vergroot:

  • Integrale sectoroverschrijdende samenwerking
  • Betrekken van inwoners
  • Ontwikkelen en delen van kennis over het realiseren van balans

Vervolgens zoomde hij in op de specifieke rol daarbij van drie partijen, de nationale overheid, onderwijs en kennisinstellingen, en ondernemers.

De tweede spreker, Ko Koens, wees erop dat er bij steden risico’s aan verbonden zijn wanneer de toerist alleen wordt gezien als consument. Hij pleitte daarom voor een andere manier van kijken naar toerisme, waarbij toerisme als integraal onderdeel van bestemming of sociaal systeem wordt gezien in plaats van als een economische sector. Ook riep Koens op om voorbij dualiteiten en stereotyperingen te kijken en om toerisme te gebruiken om kwaliteit van bestemmingen te verbeteren. En tenslotte riep hij op om van het managen van problemen te gaan naar oplossingen voor meervoudige waarderecreatie. Daarbij kan toerisme worden gebruikt om onderwijs te stimuleren, om te investeren in de omgeving en om te zorgen voor ontmoeting en ontspanning. Aan dit alles wordt ook gewerkt door designgericht onderzoek in living labs. Een mooi voorbeeld daarvan is het Urban Leisure & Tourism Lab Rotterdam.

De laatste spreker, Nicolette Bolté, is sinds 1 februari 2021 gedetacheerd als gebiedsontwikkelaar voor Weerribben-Wieden. Dit Nationaal Park nieuwe stijl is nog relatief onbekend, terwijl het nabijgelegen Giethoorn met massatoerisme juist het tegenovergestelde probleem kent. Uiteindelijk moet Weerribben-Wieden een smart park met een top cultureel erfgoed worden. En met een balans tussen economie, ecologie en leefbaarheid. Daarbij zijn er zes aandachtsgebieden:

  • Robuuste en kwalitatief hoogwaardige natuur
  • Toekomstbestendige landbouw
  • Erfgoed en cultuurhistorie
  • Duurzaam toerisme en ondernemerschap
  • Trotse bewoners
  • Water en klimaat

Belangrijk volgens Bolté is daarbij ‘gunnen zonder grenzen’. Binnen het onderwijs, tussen provincies en cross-sectoraal. Op deze manier is ook Nationaal Park Weerribben-Wierden een proeftuin voor zowel studenten als docenten.


Verhalen

De bijdragen van de drie sprekers werden afgewisseld met drie verhalen van organisaties en personen die actief aan de slag zijn gegaan met de duurzame toekomst van toeristisch Nederland.

Zo brengt het Textielmuseum in Tilburg de maatschappelijke meerwaarde van toerisme en recreatie op veel fronten in de praktijk. Directeur Errol van de Werdt en hoofd TextielLab Hebe Verstappen vertelden dat het museum niet alleen de rijke historie van de Tilburgse textielindustrie toont maar ook een werkplaats voor studenten en ontwerpers is.

Anouschka Trauschke van Reinvent Tourism lichtte toe hoe Amsterdammers in een community werken aan ‘tourism as a force for the good’. Ze ontwikkelen nieuwe producten en diensten met een positieve impact op de stad. Toeristen die op een positieve manier willen bijdragen krijgen verrassende programma’s aangeboden en kunnen zelfs hun hotelovernachting terugverdienen.

Suzanne Reusink van Susie's Farm in de Achterhoek is een boerin met een missie. Ze bouwt in een oud partycentrum aan een droom met korte voedselketens, meer begrip voor het boerenbedrijf en werken met de natuur. Dat kan ze niet alleen en daarom spreekt ze eenieder aan op de eigen verantwoordelijkheid.

De integrale sessie is evenals alle losse filmpjes terug te kijken op het YouTube-kanaal van NRIT. De volgende online inspiratiesessie is op 30 september.

Link: https://www.youtube.com/channel/UC_gJRicQ5Rj3exp99999ZtQ
Trefwoorden: toerisme, recreatie, vrije tijd, congressen, maatschappelijke betekenis, sociale waarde, leefomgeving, maatschappelijke waarde, onderzoek, stedelijk toerisme

CELTH
 




   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

26/11/24
KLM wil lonen bevriezen
Terwijl de wereld om ons heen snel verandert, van wereldwijde verkiezingen tot razendsnelle AI-ontwikkelingen en stijgende kosten, wordt de drang om te ontsnappen sterker dan ooit. Toch willen reizigers zich niet zomaar afsluiten, blijkt uit onderzoek van Booking.com; in plaats daarvan zoeken ze juist naar diepere verbindingen, betekenisvolle ervaringen en avonturen die hen laten herontdekken wat reizen voor hen betekent.
26/11/24
Exclusief voor leden
KLM werkt samen met Kolet voor internet op reis
Sinds 25 november biedt KLM in samenwerking met Kolet, een Franse specialist in eSIM-technologie, een oplossing aan voor betaalbaar internet op de reisbestemming in meer dan 190 landen wereldwijd.
19/11/24
KLM breidt intercontinentale netwerk uit met drie nieuwe bestemmingen
KLM breidt haar intercontinentale netwerk uit met nieuwe diensten tussen Amsterdam en San Diego (VS), Georgetown (Guyana) en Hyderabad (India).
19/11/24
Eindhoven Airport start met uitbreiding terminal
Bouwbedrijf Heijmans en Eindhoven Airport hebben een aannemingsovereenkomst getekend voor de uitbreiding van de terminal. Deze uitbreiding zal passagiers van de Brabantse luchthaven extra ruimte, comfort en beleving bieden, wat een belangrijke kwaliteitsimpuls voor de luchthaven betekent
15/11/24
Exclusief voor leden
Verantwoord reizen blijft groeien: Riksja Travel boekt succes
Verantwoord reizen wint aan populariteit, zoals blijkt uit de aanhoudende groei van reisorganisatie Riksja Travel. De organisatie, die nu tot de top 10 grootste touroperators in Nederland behoort en marktleider is op het gebied van verantwoorde rondreizen wereldwijd, zag in 2024 een omzetgroei van 25 procent.
15/11/24
Better Places: Positieve impact maken met reizen
Reisorganisatie Better Places heeft haar Impactrapport over 2023 gepubliceerd en meldt trots de resultaten. De reisorganisatie is een voorbeeld voor anderen en loopt mijlenver voorop in de transitie. Ze minimaliseren de negatieve impact en vergroten de positieve.
15/11/24
Exclusief voor leden
Noorden boos over uitstel ontwikkeling Lelylijn en Nedersaksenlijn
Noordelijk Nederland is zeer ontstemd over de uitkomsten van het Bestuurlijk Overleg over mobiliteit tussen Rijk en regio van afgelopen woensdag 6 november. Twee belangrijke spoorlijnen voor het noorden gaan niet van start.
08/11/24
Exclusief voor leden
Grote uitstoot door ver-vliegers: Milieu Centraal en Natuur & Milieu lanceren bewustwordingscampagne
Uit een nieuw onderzoek van Motivaction, uitgevoerd in opdracht van Milieu Centraal en Natuur & Milieu, blijkt dat 4 op de 10 reizigers de klimaatimpact van verre vliegreizen onderschatten. Om reizigers bewust te maken van deze impact en gedragsverandering te stimuleren, lanceren Milieu Centraal en Natuur & Milieu vandaag de online campagne ‘Op vakantie? Denk dichtbij’.

||| Agenda |||

Momenteel geen berichten aanwezig.