Geplaatst op: 14-06-2021
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Speelsteden EK verdienen fors minder aan voetbalfans

Speelsteden EK verdienen fors minder aan voetbalfans

Het EK-voetbal levert de speelsteden niet de toeristische inkomsten op waar voor de pandemie op was gerekend. Toch vallen de opbrengsten niet tegen. Dat heeft Pitchinvasion in een economische impactstudie berekend. 

Het is de verwachting dat de speelsteden van Euro 2020 samen 117 miljoen euro verdienen, dat is 194 miljoen euro minder dan eerder verwacht. Londen verdient met 27,3 miljoen euro het meest, Amsterdam met 3,1 miljoen euro het minst. 

De verminderde opbrengsten zijn een direct gevolg van de reisrestricties en de capaciteitsbeperkingen. In normale omstandigheden zouden 5 miljoen voetbalfans in de speelsteden blijven overnachten. Nu zijn dat er naar schatting slechts 1,9 miljoen.

Amsterdam zou in normale omstandigheden op 12,3 miljoen euro aan bestedingen van voetbalfans kunnen rekenen, daar blijft slechts 3,1 miljoen euro van over. Het meeste geld verdampt in Londen. Daar was op 93 miljoen euro gerekend maar we blijft maar 27 miljoen euro van over. Toch is Londen daarmee nog steeds de stad met de meeste toeristische bestedingen.

Figuur 1: Toeristische bestedingen ten gevolge van het EK-Voetbal in 2021

Euro2020

Bron: Pitchinvasion
Link: https://pitchinvasion.net/studies/economic-impact-cities-euro-2020/
Trefwoorden: sport, evenementen, sportevenementen

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

26/12/24
Recycling bekers bij sportevenementen
Dit jaar gingen nieuwe regels in voor de recyclinhg van plastic bij evenementen. Dat was niet makkelijk voor sportevenementen. Opeens moesten de kartonnen bekers voor deelnemers met plastic laagje of gewassen worden, of verzamelen en recyclen. De Zevenheuvelenloop is het eerste evenement dat een percentage van recycling doorgeeft, 92,5%.
25/12/24
Op weg naar 2025
Het jaar 2024 loopt ten einde en we kijken vol verwachting uit naar een prachtig 2025. We willen jullie hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking en het vertrouwen in ons.
24/12/24
Zorgen over toekomst evenementen
Zowel gemeenten als evenementenorganisatoren maken zich grote zorgen over de toekomst van evenementen in Nederland. Uit recent onderzoek van bureau Respons blijkt dat de druk op de sector toeneemt.
23/12/24
Pride Amsterdam kiest voor Love in 2025
Voor Pride 2025 in Amsterdam staat het thema LOVE centraal, niet alleen als symbool van romantiek, maar ook als fundament voor verbinding, begrip en solidariteit. Liefde boeit, bindt, steunt en overwint.
20/12/24
De Brabantse Winter keert terug met meer glitter en glamour
De Brabanthallen transformeren zich opnieuw tot een winterse wonderland. De tweede editie van De Brabantse Winter belooft nóg groter en spectaculairder te worden dan voorheen. Ruim 80.000 bezoekers worden er verwacht.
16/12/24
HECkathon: studenten De Rooi Pannen aan de slag met vraagstukken Bredase bedrijven
Volgende week donderdag 19 december staat er een prachtig evenement op de planning voor onze Bredase studenten Toerisme, Leisure & Marketing, samen met een aantal prominente Bredase bedrijven en organisaties.
13/12/24
Minder diversiteit ondanks meer optredens op festivals
Het Nederlandse festivalseizoen van 2024 liet een opvallende verschuiving zien in de muziekprogrammering. Dancemuziek domineerde de podia, terwijl rockmuziek terrein verloor. Dit blijkt uit het rapport 'Festivalprogrammering in Nederland 2024', samengesteld door Martijn Mulder.
06/12/24
Kerststad Valkenburg viert internationale erkenning
Kerststad Valkenburg is uitgeroepen tot de 7e beste kerstmarkt van Europa door European Best Christmas Markets. Bovendien is Valkenburg wederom bekroond als Beste Kerstmarkt van Nederland en heeft het voor het tweede jaar op rij de award voor Beste Kerstparade van Europa gewonnen. Als kers op de taart staat Valkenburg weer in de prestigieuze CNN-lijst van 'European towns and cities that look like Christmas'.

||| Agenda |||

Momenteel geen berichten aanwezig.