Geplaatst op: 15-06-2021
Auteur: Marc Gerlings

Parkstadfilm: een streek die zich telkens opnieuw uitvindt

DMO

Parkstadfilm: een streek die zich telkens opnieuw uitvindt
De première van de film \'Parkstad door de tijden heen\'. Foto Pascal Moors / Visit Zuid-Limburg.
Visit Zuid-Limburg lanceerde gisteren de film ‘Parkstad, door de tijden heen’, een productie over de wispelturige geschiedenis van Parkstad Limburg. De film is te zien in de kleine cinema in de nieuwe Visit Zuid-Limburg Heerlen-Parkstad Experience.

De film is een productie van Submedia met als scriptschrijver Michel Lemaire. Egid van Houtem is de verhalenverteller. 

"De film wist me als geboren Kerkraadse te raken. Je voelt tijdens het kijken de trots in je gloeien, voor een gebied dat telkens weer zoveel veerkracht toont. De bewogen geschiedenis van Parkstad trekt aan je voorbij, tot en met het winnen van de ‘Oscar’ van de toeristische bestemmingen in 2016. De film behandelt de vijf dominante tijdsperiodes die ook in de nieuwe Visit Zuid-Limburg Experience Heerlen-Parkstad in het Maankwartier worden toegelicht: de Romeinen, Ridders & Rovers, Mijntijd, Transitiejaren en Nieuw Elan. Visit Zuid-Limburg kreeg hulp van vele enthousiaste inwoners. Ze zijn onze ware ambassadeurs!," aldus Anya Niewierra, algemeen directeur van Visit Zuid-Limburg.
 

Van 1839 tot 2021

Het laatste deel van de film. Grootheidswaanzin brengt Napoleon uiteindelijk ten val waarna Willem van Oranje-Nassau zijn best doet om Limburg bij Nederland te laten horen wat hem lukt in 1839. Hij aast op steenkool & kalk, maakt diepe schachten maar maakt de glorietijd door de komst van de Mijnen niet meer mee. Arbeiders van verre komen wonen en werken op het grootste industrieterrein van Nederland, Parkstad. De Tweede Wereldoorlog gooide roet in het eten waarna tot 1965 de vruchten van het zwarte goud, dat met bakken uit de grond kwam, werden geplukt. Totdat den Uyl in 1965 de sluiting van de mijnen aankondigde waarna de oude mijnstreek in verval raakte. Inwoners waren op zichzelf aangewezen en vervreemden van hun geboortestreek. Ook de introductie van heroïne trok een zware wissel op de stad Heerlen. Zo kon het niet langer, nieuwe politici stonden op en de focus verplaatste zich naar de mensen die uiteindelijk de stad en de streek maken. Er ontstond een nieuwe ’Culturele lente’ en ‘het Jaar van de Mijnen’ in 2015 gaf het gebied haar identiteit terug. Invloeden van buitenaf maakten de streek tot wat ze nu is.

De film is gratis te belijken in de kleine cinema in de nieuwe Visit Zuid-Limburg Heerlen-Parkstad Experience in het Maankwartier, Spoorplein 40 in Heerlen. De film zal later ook online worden getoond. De film duurt net geen 20 minuten.
Topics:Marketing
Trefwoorden: DMO, film, Parkstad, beleving, experience

CELTH
 
   
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

22/11/24
Vlonderpad in Pannenhoef
Brabants Landschap heeft in natuurgebied De Pannenhoef een nieuw vlonderpad aangelegd. De vele bezoekers van de Pannenhoef weten het maar al te goed, het gebied is vaak nat en de paden modderig.
22/11/24
LEADER Oost-Groningen stimuleert lokale initiatieven
Een nieuwe bakkerij met brasserie in Scheemda, een avontuurlijke beleefroute bij Bourtange en een moderne speeltuin in Boven Pekela: deze projecten, en nog 18 andere, ontvangen een financiële injectie van LEADER Oost-Groningen.
22/11/24
Burgers' Zoo benut regenwater slim voor duurzame verzorging dieren
Burgers' Zoo zet een slimme stap op het gebied van duurzaamheid. Het Arnhemse dierenpark maakt optim...
22/11/24
Zeeland.com maakt lokaal boeken mogelijk dankzij samenwerking met Allyourz
Zeeland.com, het online inspiratieplatform van de provincie Zeeland, gaat een pilot aan met Allyourz. Dit betekent dat bezoekers van Zeeland.com voortaan direct hun verblijf in de provincie kunnen boeken.
21/11/24
Praktijk: bedrijven leveren essentiële bijdrage in opleidingen
Individuele bedrijven leveren in Nederland een essentiële bijdrage aan het opleiden van jonge mensen in de beroepspraktijk en investeren daar fors in. Dit blijkt uit onderzoek van ResearchNed. Het onderzoek leidt tot veranderende inzichten bij VNO-NCW en MKB-Nederland over stages, vergoeding en subsidie voor leerwerkplekken.
20/11/24
Recreatie Vakbeurs 2024 weer groot met 8.000 bezoekers
De 22e editie van Recreatie Vakbeurs, die plaatsvond op 12, 13 en 14 november 2024 in Evenementenhal Hardenberg, is wederom met meer dan 8.000 bezoekers een groot succes gebleken.
20/11/24
BUas traint op AI en ethiek
Vanaf februari 2025 verplicht de AI Act bedrijven om hun medewerkers AI-geletterd te maken. Dit houdt in dat werknemers die met Artificial Intelligence (AI) werken, moeten begrijpen wat AI precies is. Maar AI maakt nog geen onderscheid in ethische vraagstukken.
19/11/24
KLM breidt intercontinentale netwerk uit met drie nieuwe bestemmingen
KLM breidt haar intercontinentale netwerk uit met nieuwe diensten tussen Amsterdam en San Diego (VS), Georgetown (Guyana) en Hyderabad (India).

||| Agenda |||

28/11/24
28/11/24 t/m 28-11-24: Toeristische Ontmoetingsdag
Op donderdag 28 november organiseren Impuls Zeeland en het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme de Toeristi...
03/12/24
03/12/24 t/m 03-12-24: Marketing Zaanstreek Presents
Op dinsdag 3 december, presenteert Marketing Zaanstreek haar nieuwe meerjarenstrategie. Locatie is d...