Geplaatst op: 15-06-2021
Auteur: Marc Gerlings

Parkstadfilm: een streek die zich telkens opnieuw uitvindt

DMO

Parkstadfilm: een streek die zich telkens opnieuw uitvindt
De première van de film \'Parkstad door de tijden heen\'. Foto Pascal Moors / Visit Zuid-Limburg.
Visit Zuid-Limburg lanceerde gisteren de film ‘Parkstad, door de tijden heen’, een productie over de wispelturige geschiedenis van Parkstad Limburg. De film is te zien in de kleine cinema in de nieuwe Visit Zuid-Limburg Heerlen-Parkstad Experience.

De film is een productie van Submedia met als scriptschrijver Michel Lemaire. Egid van Houtem is de verhalenverteller. 

"De film wist me als geboren Kerkraadse te raken. Je voelt tijdens het kijken de trots in je gloeien, voor een gebied dat telkens weer zoveel veerkracht toont. De bewogen geschiedenis van Parkstad trekt aan je voorbij, tot en met het winnen van de ‘Oscar’ van de toeristische bestemmingen in 2016. De film behandelt de vijf dominante tijdsperiodes die ook in de nieuwe Visit Zuid-Limburg Experience Heerlen-Parkstad in het Maankwartier worden toegelicht: de Romeinen, Ridders & Rovers, Mijntijd, Transitiejaren en Nieuw Elan. Visit Zuid-Limburg kreeg hulp van vele enthousiaste inwoners. Ze zijn onze ware ambassadeurs!," aldus Anya Niewierra, algemeen directeur van Visit Zuid-Limburg.
 

Van 1839 tot 2021

Het laatste deel van de film. Grootheidswaanzin brengt Napoleon uiteindelijk ten val waarna Willem van Oranje-Nassau zijn best doet om Limburg bij Nederland te laten horen wat hem lukt in 1839. Hij aast op steenkool & kalk, maakt diepe schachten maar maakt de glorietijd door de komst van de Mijnen niet meer mee. Arbeiders van verre komen wonen en werken op het grootste industrieterrein van Nederland, Parkstad. De Tweede Wereldoorlog gooide roet in het eten waarna tot 1965 de vruchten van het zwarte goud, dat met bakken uit de grond kwam, werden geplukt. Totdat den Uyl in 1965 de sluiting van de mijnen aankondigde waarna de oude mijnstreek in verval raakte. Inwoners waren op zichzelf aangewezen en vervreemden van hun geboortestreek. Ook de introductie van heroïne trok een zware wissel op de stad Heerlen. Zo kon het niet langer, nieuwe politici stonden op en de focus verplaatste zich naar de mensen die uiteindelijk de stad en de streek maken. Er ontstond een nieuwe ’Culturele lente’ en ‘het Jaar van de Mijnen’ in 2015 gaf het gebied haar identiteit terug. Invloeden van buitenaf maakten de streek tot wat ze nu is.

De film is gratis te belijken in de kleine cinema in de nieuwe Visit Zuid-Limburg Heerlen-Parkstad Experience in het Maankwartier, Spoorplein 40 in Heerlen. De film zal later ook online worden getoond. De film duurt net geen 20 minuten.
Topics:Marketing
Trefwoorden: DMO, film, Parkstad, beleving, experience

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

16/12/24
HECkathon: studenten De Rooi Pannen aan de slag met vraagstukken Bredase bedrijven
Volgende week donderdag 19 december staat er een prachtig evenement op de planning voor onze Bredase studenten Toerisme, Leisure & Marketing, samen met een aantal prominente Bredase bedrijven en organisaties.
16/12/24
Europa’s eerste mens-robot opent nieuw vakevent Travel & Tech
De missie van Travel & Tech is het verbinden van experts en professionals om de manier waarop we reizen, te vernieuwen.
16/12/24
Consumentenbond waarschuwt voor dure extra kosten bij vliegtickets
Websites voor vliegtickets beloven goedkope tickets, maar rekenen vaak hoge prijzen voor bagage en s...
11/12/24
Weer award voor Dark Sky Terschelling
De campagne rondom Dark Sky Terschelling heeft in Londen een internationale X.Award gewonnen. Bijzonder want het verslaat andere bekende destinatiecampagnes. De campagne won een Purposeful Brand Award en concurreerde met wereldspelers als Visit California, Explore Natural Martin (Florida) en Wonderful Copenhagen.
06/12/24
Exclusief voor leden
Great Stay App neemt The Digital Concierge over
Great Stay, bedrijf in digitale gastcommunicatie neemt app The Digital Concierge over.
06/12/24
Exclusief voor leden
Ohoe chatbot beantwoordt vragen over erfgoed
Wie een vraag heeft over erfgoed, kunst of natuur kan die voortaan stellen aan Oehoe, de vriendelijke chatbot van de ErfgoedApp. Zo maakt FARO de ontdekking van erfgoed in de buurt nog laagdrempeliger en eenvoudiger.
04/12/24
Hart van Brabant gaat regio een boost geven
De regio Hart van Brabant heeft veel te bieden op het gebied van toerisme en recreatie, maar buiten de regio is dit aanbod nog niet voldoende bekend. Met het RegioBoost programma van VisitBrabant en ondersteuning vanuit de nieuwe stuurgroep Toerisme & Recreatie Hart van Brabant krijgt de regio een flinke impuls.
25/11/24
De beste en populairste website in de vrijetijdssector
Wat zijn de beste en populairste websites van Nederland? In een online publieksverkiezing werden in 38 categorien de winnaars gekozen. Wie wonnen er in de vrijetijdssector?

||| Agenda |||

Momenteel geen berichten aanwezig.