Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 17-06-2021
Auteur: Redactie
NRIT

Meer vakantieplezier met een persoonlijke digitale reisassistent?

Meer vakantieplezier met een persoonlijke digitale reisassistent?

Breda University of Applied Sciences (BUas), Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen (NBTC), MarketingOost en Zoey zijn onlangs gestart met een onderzoek hoe een persoonlijke digitale reisassistent bijdraagt aan een betere vakantiebeleving. Met een speciale app beschikken bezoekers van de regio over de leukste en meest actuele tips. En worden ze gespreid over de talloze bezienswaardigheden en attracties die Overijssel te bieden heeft.

Dit project komt tot stand door MarketingOost, Zoey, Mobidot, Data Development Lab (DDL), Centre of Expertise Leisure, Tourism & Hospitality (CELTH) en Regieorgaan SIA.

Alles uit je vakantie halen

Een selectie aan vakantiegangers is uitgenodigd om mee te doen aan dit unieke onderzoek en het enige wat zij hiervoor nodig hebben is hun mobiele telefoon. Door het gebruik van speciale apps, het aanzetten van een GPS-tracker en het invullen van (korte) vragenlijsten wordt data verzameld die de gasten ter plaatse helpt om alles uit hun verblijf te halen.

Met de digitale reisassistent ontvangen de deelnemers de leukste en meest actuele tips, toegespitst op hun persoonlijke interesses. Uniek aan de reisassistent van Zoey is het gepersonaliseerde gesprek waarin toeristen op tips kunnen reageren en doorvragen. De zeer gepersonaliseerde tips die er uit komen, zorgen voor waarborging van de vakantiebeleving én de gewenste spreiding van de vakantiegangers.

Onontdekte locaties bezoeken

Ondrej Mitas, onderzoeker bij BUas: "Het is bekend dat informatiebronnen zoals reisgidsen, beoordelingssites en social media de neiging hebben om toeristen naar een relatief klein aantal bezienswaardigheden of attracties te trekken. Tegelijkertijd blijven andere plaatsen, waar de toerist ook aangename ervaringen zou kunnen opdoen, onontdekt. Met het afronden van dit onderzoek in het najaar van 2021 willen we de toeristen beter bedienen tijdens hun vakantie." 


BUas

Trefwoorden: vakanties, onderzoek, digitale reisassistent

CELTH



||| Nieuws |||

08/04/25
Forse groei uitstoot vliegen
Nederlandse bedrijven in het Europese emissiehandelssyteem (EU ETS) hebben in 2024 zo’n 1,8 miljoen ton CO2 meer uitgestoten dan in 2023. Deze 2,9% stijging volgt op 7 jaar van forse dalingen. De luchtvaart stootte fors meer uit, plus 17%.
08/04/25
Exclusief voor leden
Meivakantie steeds populairder alternatief voor hoogseizoen
De meivakantie wint snel aan populariteit onder Nederlanders als alternatief voor de drukke en dure zomervakantie. Uit recent onderzoek van de ANWB blijkt dat maar liefst 58% van de Nederlanders de komende weken op reis gaat.
08/04/25
Vijftig jaar Deutsche Märchenstraße
In 2025 viert de Deutsche Märchenstraße zijn 50-jarig bestaan en nodigt bezoekers uit om zich onder te dompelen in de wereld van sprookjes en sagen.
07/04/25
De winnaars van de Nationale Evenementenprijzen
Tijdens het Nationaal Congres Evenementen in Schiedam zijn de winnaars van de felbegeerde Nationale Evenementenprijzen 2025 bekendgemaakt. Na een spannende beoordelingsperiode door de jury zijn de meest toonaangevende steden en publieksevenementen van het afgelopen jaar in het zonnetje gezet.
07/04/25
Lancering nieuwe fietsbeleving in Vlaanderen: de iCONS Challenge
Een nieuwe fietsbeleving die vakantiefietsers uitdaagt om de 56 iconen langs de icoonfietsroutes in Vlaanderen te ontdekken.
07/04/25
Negende stillere Airbus voor Transavia
De Transavia-vloot wordt steeds jonger en moderner, en dus ook schoner, stiller en zuiniger.
07/04/25
Voltron Nevera in Europa-Park wint prestigieuze TEA Thea Award
De nieuwe achtbaan Voltron Nevera powered by Rimac in Europa-Park heeft de felbegeerde TEA Thea Award gewonnen in de categorie 'attracties'. Deze prestigieuze prijs, uitgereikt door de Themed Entertainment Association (TEA), wordt beschouwd als een van de hoogste onderscheidingen in de entertainmentindustrie en werd eind maart in Los Angeles aan de familie Mack overhandigd.
07/04/25
Libéma ontwikkelt Kasteel Steenenburg tot complete horeca
Het roze kasteel van voormalig attractiepark ‘Land van ooit’ wordt door Libéma verbouwd tot horecagelegenheid. Er wordt ook een hotel bijgebouwd. Libéma richt zich op zowel de zakelijke als de toeristische gast. In september gaat het kasteel open voor de gasten.

||| Agenda |||

12/04/25
12/04/25 t/m 12-04-25: Campervan Days
Na een succesvolle eerste editie in 2024 keert Campervan Days op 12 en 13 april 2025 terug...
05/05/25 t/m 11-05-25
05/05/25 t/m 11-05-25: The Greater Bay Area Leisure Tour
Het Nederlandse J2Leisure organiseert samen met haar Chinese partner Glopen van 5 tot en met 11 mei ...
26/05/25
26/05/25 t/m 26-05-25: European Sustainable Tourism Mobility Forum 2025
De Breda University of Applied Sciences organiseert in samenwerking met het Ministerie van Infr...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...