Meer vakantieplezier met een persoonlijke digitale reisassistent?
Breda University of Applied Sciences (BUas), Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen (NBTC), MarketingOost en Zoey zijn onlangs gestart met een onderzoek hoe een persoonlijke digitale reisassistent bijdraagt aan een betere vakantiebeleving. Met een speciale app beschikken bezoekers van de regio over de leukste en meest actuele tips. En worden ze gespreid over de talloze bezienswaardigheden en attracties die Overijssel te bieden heeft.
Dit project komt tot stand door MarketingOost, Zoey, Mobidot, Data Development Lab (DDL), Centre of Expertise Leisure, Tourism & Hospitality (CELTH) en Regieorgaan SIA.
Alles uit je vakantie halen
Een selectie aan vakantiegangers is uitgenodigd om mee te doen aan dit unieke onderzoek en het enige wat zij hiervoor nodig hebben is hun mobiele telefoon. Door het gebruik van speciale apps, het aanzetten van een GPS-tracker en het invullen van (korte) vragenlijsten wordt data verzameld die de gasten ter plaatse helpt om alles uit hun verblijf te halen.
Met de digitale reisassistent ontvangen de deelnemers de leukste en meest actuele tips, toegespitst op hun persoonlijke interesses. Uniek aan de reisassistent van Zoey is het gepersonaliseerde gesprek waarin toeristen op tips kunnen reageren en doorvragen. De zeer gepersonaliseerde tips die er uit komen, zorgen voor waarborging van de vakantiebeleving én de gewenste spreiding van de vakantiegangers.
Onontdekte locaties bezoeken
Ondrej Mitas, onderzoeker bij BUas: "Het is bekend dat informatiebronnen zoals reisgidsen, beoordelingssites en social media de neiging hebben om toeristen naar een relatief klein aantal bezienswaardigheden of attracties te trekken. Tegelijkertijd blijven andere plaatsen, waar de toerist ook aangename ervaringen zou kunnen opdoen, onontdekt. Met het afronden van dit onderzoek in het najaar van 2021 willen we de toeristen beter bedienen tijdens hun vakantie."