De Nederlandse museumwereld is te wit
Bezoekers geven bij Caribbean Ties in het Museon hun link tussen de Cariben en Nederland weer. Foto Museon.
De Nederlandse museumwereld is te wit, meent het Haagse Museon. Wat personeel betreft, wat kunst betreft en wat bezoekers betreft. Het Museon probeert daar verandering in te brengen. Met een magazine en een podcastserie, die vanaf vandaag te zien en te horen zijn via de website van het museum.
Het initiatief ontstond naar aanleiding van Caribbean Ties . Deze tentoonstelling over Caribisch erfgoed was in 2019 in het Museon te zien. Curator Diederik Veerman: "Caribbean Ties kwam tot stand door middel van co-creatie. Een tentoonstelling voor en door mensen met een Caribische achtergrond. Van die samenwerking hebben we zo ontzettend veel geleerd, dat we die kennis graag met anderen delen."
Diversiteit en inclusie gaan te traag
In Caribbean Ties Magazine krijgen culturele instellingen tips van medewerkers van Caribbean Ties . Zo stelt kunstenaar Richard Kofi dat, hoewel musea de Code Culturele Diversiteit & Inclusie onderschrijven, de daadwerkelijke verandering te traag gaat. Terwijl diversiteit de enige manier is om je museum te redden, aldus Kofi. "Nederland is een smeltkroes van culturen; diversiteit is de norm. Als je daar niet in meegaat lost je publieksstroom vanzelf op". Hij adviseert musea af te kijken bij modemerken als Patta en Daily Paper, die inclusief zijn en enorm populair.
Podcast
"Kijk buiten de muren van je museum" en "betrek de mensen die het betreft bij je project", zijn daarnaast veelgehoorde adviezen. Het Museon heeft deze ter harte genomen in de nieuwe podcastserie BE RIGHT BACK / BAI BIN. In deze podcast, die het vervolg is op Caribbean Ties , onderzoeken Gyonne Goedhoop en Eva Croes met diverse gasten wat het betekent om Caribisch te zijn, waar dan ook ter wereld.
Caribbean Ties Magazine is vanaf 22 juni gratis online te lezen via museon.nl/caribbeanties. De podcast BE RIGHT BACK / BAI BIN is te beluisteren via alle podcast apps.