Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 24-06-2021
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Consumenten hebben meer geld te besteden

Consumenten hebben meer geld te besteden
Afbeelding van StockSnap via Pixabay

Nederlandse huishoudens hadden in het eerste kwartaal van dit jaar 1,2% meer te besteden dan een jaar eerder. Wel vielen als gevolg van de lockdown de consumptieve bestedingen terug. Het consumentenvertrouwen groeit. Dit meldt het CBS op basis van nieuwe cijfers over de financiën van huishoudens. 

Inkomen

Het totale beschikbaar inkomen van huishoudens steeg onder meer doordat de groep werknemers als geheel per saldo meer verdiende. De totale beloning van werknemers steeg met 1,5 miljard euro (1,7 procent) tot 94,3 miljard euro. Deze toename is wel de kleinste sinds het laatste kwartaal van 2015. Zorgwekkend is dat in het eerste kwartaal het aantal banen en gewerkte uren afnam. De CAO-lonen stegen dan wel met 2,2% maar dat resulteerde daardoor met een slechts 1,7% hogere beloning van werknemers. 

Bestedingen

Als gevolg van de coronamaatregelen werd er ook in het eerste kwartaal van 2021 minder geld uitgegeven. Huishoudens besteedden vooral minder aan diensten, zoals horeca-bezoek. Vooral in januari en februari was de daling van de consumptie fors. In april groeide de consumptie weer fors en hebben consumenten 9,4% meer uitgegeven dan in april 2020.  De grote stijging komt onder meer doordat de consumptie in april vorig jaar op een zeer laag niveau lag door de eerste lockdown.

Stemming

Met de zomer in het vooruitzicht en de versoepelingen was de stemming onder consumenten in juni minder negatief dan een maand eerder. Het consumentenvertrouwen kwam uit op -3, tegen -9 in mei 2021. Zowel het oordeel over de economie als de koopbereidheid verbeterde.

Topics:Leisure
Trefwoorden: economie, consumenten, bestedingen

CELTH



||| Nieuws |||

11/04/25
ANWB lobby tegen afschaffen accijnskorting
De betaalbaarheid van autorijden staat onder druk. Steeds meer mensen hebben moeite de stijgende kosten voor hun autogebruik te betalen. De auto is het meest gebruikte vervoermiddel naar vakantielocaties.
11/04/25
Exclusief voor leden
Kortgeding tegen plafond 478.000 vluchten van en naar Schiphol
Aanstaande maandag dient het kortgeding van KLM Groep, Delta Air Lines, Corendon, easyJet en TUI tegen de Nederlandse overheid om ervoor te zorgen dat Nederland verbonden blijft met de rest van de wereld via Schiphol. Met andere woorden, deze bedrijven willen het plafond van maximaal 478.000 vluchten van en naar Schiphol van tafel.
11/04/25
Exclusief voor leden
Meiden duiken in techniek KLM
KLM ontving op 10 april 30 meiden van basisschool de Regenboog Tochtwaard uit Alkmaar bij E&M (Engineering & Maintenance). KLM deed namelijk mee aan Girls’Day ‘25, een landelijk initiatief van VHTO waarbij verschillende bedrijven hun deuren openzetten om jonge meiden kennis te laten maken met techniek, bèta en IT.
10/04/25
Explore Breda Store trekt in eerste jaar 24.000 bezoekers en ziet online groei
De Explore Breda Store heeft in haar eerste jaar, sinds de opening op 12 april 2024, een succesvolle start doorgemaakt met 24.000 fysieke bezoekers uit meer dan 30 landen, 20% meer dan verwacht. Daarnaast kent ook de online aanwezigheid van Explore Breda een sterke groei.
10/04/25
Wegwijzer voor het meten van bewonersprofijt gepresenteerd
Vandaag is tijdens een LDA-Kennissessie de ‘Wegwijzer voor het meten van bewonersprofijt’ gepresenteerd. Deze wegwijzer biedt een overzicht van zowel voor de hand liggende als innovatieve methoden om bewonersprofijt te meten.
10/04/25
Exclusief voor leden
Kristel Baele: investeren in cultuur is investeren in vestigingsklimaat
Investeren in culturele broedplaatsen draagt bij aan het regionale vestigingsklimaat voor inwoners en bedrijven. Daar zijn destinatiemanagementorganisaties ook dagelijks mee bezig. Dat heeft de voorzitter van de Raad voor Cultuur Kristel Baele afgelopen weekend gezegd bij de opening van de nieuwe broedplaats 'Nesse' in de gemeente Terneuzen.
10/04/25
Exclusief voor leden
WTTC: Toerisme blijft wereldwijd sterk groeien en bijdragen aan welvaart en werkgelegenheid
Tegen de achtergrond van economische onzekerheid tonen de meest recente onderzoeken van de World Travel & Tourism Council (WTTC) aan dat de wereldwijde reis- en toerismesector dit jaar naar verwachting sterk zal groeien, waarmee het zijn rol als hoeksteen van grote wereldeconomieën bevestigt, aangezien reizigers naar verwachting meer dan ooit tevoren zullen uitgeven.
10/04/25
Exclusief voor leden
Burgers' Zoo neemt GaiaZOO over
Koninklijke Burgers’ Zoo neemt GaiaZOO in Kerkrade over. Door de overname, die op 1 juni 2025 officieel wordt bekrachtigd, bundelen twee toonaangevende Nederlandse dierentuinen hun krachten. Beide parken benadrukken hun gedeelde filosofie en waarden.

||| Agenda |||

12/04/25
12/04/25 t/m 12-04-25: Campervan Days
Na een succesvolle eerste editie in 2024 keert Campervan Days op 12 en 13 april 2025 terug...
05/05/25 t/m 11-05-25
05/05/25 t/m 11-05-25: The Greater Bay Area Leisure Tour
Het Nederlandse J2Leisure organiseert samen met haar Chinese partner Glopen van 5 tot en met 11 mei ...
26/05/25
26/05/25 t/m 26-05-25: European Sustainable Tourism Mobility Forum 2025
De Breda University of Applied Sciences organiseert in samenwerking met het Ministerie van Infr...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...