Geplaatst op: 25-06-2021
Auteur: Marc Gerlings

Toerisme VAN activeert weer drukteradar naast Gelderse druktemonitor

Toerisme VAN activeert weer drukteradar naast Gelderse druktemonitor
Impressie van de Drukteradar.
Vandaag heeft Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen de ‘drukteradar’ gelanceerd, een vervolg op de internationale, prijswinnende monitor bezoekersdrukte uit 2020. Naast de drukteradar kan de recreant ook de druktemonitor van de provincie Gelderland bekijken. Twee initiatieven, is dat nodig?

De drukteradar biedt de inwoner en bezoeker van de regio, op een laagdrempelige manier, inzicht in drukte en in alternatieve locaties om de drukte te kunnen ontlopen. De drukteradar zal te vinden zijn op checkdrukte.nl, op de websites van de dagbladen de Stentor, de Gelderlander en op die van vele toeristische ondernemers.  

Drukte in steden en recreatiegebieden

"De verwachting is dat veel Nederlanders de zomerperiode in eigen land doorbrengen en dat het op bepaalde toeristische plekken in onze regio druk gaat worden", licht Herre Dijkema, directeur van Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen toe. "Dat zal met name het geval zijn op openbare plekken waar gerecreëerd wordt, zoals recreatiegebieden en binnensteden. Ook nu de coronamaatregelen worden afgeschaald, willen veel inwoners en bezoekers drukke momenten tijdens het recreëren vermijden. Onze drukteradar ondersteunt hen bij het bieden van inzicht en het kiezen van een alternatief moment of alternatieve locatie.”

Druktemonitor Gelderland ook online

Ook de ‘druktemonitor Gelderland’ van de provincie Gelderland staat inmiddels online. Dijkema: "Wij zijn, in nauw en constructief overleg met de provincie Gelderland, gezamenlijk tot de conclusie gekomen dat deze producten naast elkaar kunnen bestaan.” 

Wel zijn er wat verschillen tussen beide druktetools:

Drukteradar

• Toont 200 locaties op de Veluwe, regio Arnhem en Rijk van Nijmegen.
• Rapporteert feitelijk informatie, plus advies in vorm van druk (rood), gezellig (geel) of rustig (groen).
• Toont alternatieven voor drukke plekken op basis van soortgelijke attracties en op   basis van locatie.
• Geeft drukte verspreid over de week weer via een gemiddeld weekpatroon. 
• Is te integreren in externe communicatiekanalen via een widget.

Druktemonitor Gelderland

• Toont 80 locaties in heel Gelderland, waaronder grotere natuurgebieden.
• Rapporteert feitelijk informatie, drukte wordt relatief weergegeven.
• Toont alternatieven voor drukke plekken op basis van locatie.
• Kan met een link opgenomen worden op externe communicatiekanalen. 

Bedrijven activeren

Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen roept alle toeristische ondernemers op de drukteradar of druktemonitor Gelderland op te nemen op eigen communicatiekanalen, om gezamenlijk een optimale recreatie-ervaring te bieden, ook in het hoogseizoen. Aanmelden hiervoor kan via toerismevan.nl. Bekijk de drukteradar via checkdrukte.nl.

Trefwoorden: drukte, bezoekersmanagement

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

08/01/25
Van Velde in Raad van Toezicht Utrecht Marketing
Michel van Velde is sinds 1 januari toegetreden tot de Raad van Toezicht van destinatieorganisatie Utrecht Marketing. De Raad van Toezicht is daarmee compleet.
26/12/24
Recycling bekers bij sportevenementen
Dit jaar gingen nieuwe regels in voor de recyclinhg van plastic bij evenementen. Dat was niet makkelijk voor sportevenementen. Opeens moesten de kartonnen bekers voor deelnemers met plastic laagje of gewassen worden, of verzamelen en recyclen. De Zevenheuvelenloop is het eerste evenement dat een percentage van recycling doorgeeft, 92,5%.
25/12/24
Op weg naar 2025
Het jaar 2024 loopt ten einde en we kijken vol verwachting uit naar een prachtig 2025. We willen jullie hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking en het vertrouwen in ons.
17/12/24
Recreatiebedrijven moeten van elke verdiende euro 38 cent afdragen
Dat van elke euro die consumenten besteden op recreatiebedrijven 38% naar belastingen gaat, is geen verrassing. Wel vervelend is het feit dat sinds 2018 deze lasten met maar liefst 40% zijn gestegen bij een inflatie van 12%.
16/12/24
Exclusief voor leden
Schiphol ontwikkelt breed retailaanbod (nodig voor de internationale toppositie)
Per 1 mei 2025 versterkt Schiphol haar samenwerking met Lagardère Travel Retail voor de exploitatie...
13/12/24
Nederland moet niet wachten op uitspraak klimaatzaak, maar zelf voorloper zijn
Terwijl het Internationaal Gerechtshof momenteel een historische uitspraak voorbereidt over de juridische verplichtingen van landen om klimaatverandering tegen te gaan, benadrukt Transversal Professor of Sustainability Transitions Frans Melissen van de Breda University of Applied Science het belang van proactieve actie. Nederland, dat vaak als voorloper op duurzaamheidsgebied wordt gezien, moet volgens Melissen niet afwachten op deze uitspraak, maar zelf het voortouw nemen.
13/12/24
Lelystad wil deal sluiten F35 maar ook vakantievluchten op luchthaven
Defensie zoekt naar extra locaties voor hun activiteiten, waaronder uitbreiding van jachtvliegcapaciteit met de F35. Maar Lelystad wil dan als tegenprestatie dat vakantievluchten worden toegestaan op Lelystad luchthaven.
11/12/24
Acties tegen btw-verhoging lonen: Staatssecretaris zegt impactanalyse toe
Het verzet tegen de btw-verhoging op logies is nog springlevend. Afgelopen vrijdag plaatste HISWA-RECRON in de kranten van DPG een grote advertentie. Twentse ondernemers en Twente Marketing voerden met waterflesjes een creatieve actie tegen de geplande btw-verhoging op logies. En met succes want er komt een impactanalyse naar de verhoging van de btw op logies