Geplaatst op: 25-06-2021
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Nieuw keurmerk Duurzaam Gastvrij gelanceerd

Nieuw keurmerk Duurzaam Gastvrij gelanceerd

Stichting KMVK, bekend van de Green Key en Blauwe Vlag, heeft vandaag in Drimmelen een nieuw keurmerk gepresenteerd. De uitreiking van het eerste keurmerk Duurzaam Gastvrij vond plaats op een elektrisch aangedreven partyboot van rederij De Zilvermeeuw door Werner Schouten, voorzitter van de Jonge Klimaatbeweging. 

Duurzaam Gastvrij is vooral gericht op bedrijven in de vrijetijdssector die geen logies aanbieden. KMVK was genoodzaakt een nieuw keurmerk in het leven te roepen omdat de internationale organisatie van de Green Key zich wil blijven richten op logiesverstrekkers. Bij de start zijn al 25 bedrijven onder het nieuwe keurmerk gecertificeerd. Directeur Erik van Dijk van KMVK hoopt op termijn 700 tot 1.000 Nederlandse vrijetijdsbedrijven bij Duurzaam Gastvrij aan te sluiten. 

Duurzame wereld keihard nodig

Volgens Werner Schouten is het nieuwe keurmerk "een baken in de mistige vrijetijdsindustrie die ons loodst naar een duurzame haven". Een meer duurzame wereld is volgens Schouten hard nodig: "We liggen helemaal niet op koers om gevaarlijke klimaatverandering te keren. In plaats van maximaal 1,5 graad opwarming koersen we eerder af op 3 graden opwarming. Drastische actie is nu nodig.” Schouten vindt dat duurzaam ondernemen moet doordringen in de haarvaten van de vrijetijdsindustrie. "Duurzaam opereren is niet zozeer een technische maar vooral een sociale innovatie. Een duurzame wereld begint en eindigt bij mensen. We moeten daarom inzetten op een duurzame attitude.” 

Zusje van Green Key

Van Dijk noemt Duurzaam Gastvrij het Nederlandse zusje van Green Key. Het nieuwe keurmerk is dan ook gebaseerd op Green Key. De 25 reeds gecertificeerde bedrijven zijn actief als zwembad, bibliotheek, charter/passagiersvaart en wellness/sauna accommodatie. Green Key is al 20 het keurmerk voor hotels, kampeerbedrijven, bungalowparken, congreslocaties en restaurants. Duurzaam Gastvrij is bedoeld voor alle andere bedrijven in de vrijetijdssector.

DuurzaamGastvrij
Adriaan Schuller, directeur Rondvaartbedrijf De Zilvermeeuw (links) ontvangt Duurzaam Gastvrij keurmerk van Werner Schouten (rechts) onder toeziend oog van Erik van Dijk, directeur Stichting KMVK (midden)

Certificering

Voor de certificering gaat een Green Team samen met een deelnemend bedrijf aan de slag om te bedenken: wat kunnen we vergroenen in aanwezige bouwmaterialen, F&B, waar kunnen we duurzamere verlichting aanbrengen, op welke plekken kunnen we de waterdoorstroom verminderen, hoe kan ik circulair inkopen? En dit alles, met in het achterhoofd, dat de bezoeker aan de accommodatie niet inlevert op comfort en kwaliteit.


Duurzaam Gastvrij is dé tool om hiermee aan de slag te gaan! Door middel van het certificatiesysteem van het keurmerk voert de ondernemer op verschillende facetten binnen zijn organisatie, duurzaamheid toe. Er worden verplichte normen gesteld én optionele die uiteindelijk het niveau Brons, Zilver of Goud bepalen. 

Over Stichting Keurmerk Milieu, Veiligheid en Kwaliteit

Stichting KMVK voegt met het keurmerk Duurzaam Gastvrij een nieuw belangrijk label toe aan een prominente rij duurzaamheidskeurmerken die de stichting al beheert: Green Key hét internationale duurzaamheidskeurmerk voor toeristische accommodaties en Blauwe Vlag de onderscheiding voor schone en veilige jachthavens én stranden. Stichting KMVK is een samenwerkingsverband van HISWA-RECRON, Koninklijk Horeca Nederland (KHN) en de ANWB.

DuurzaamGastvrij

Trefwoorden: duurzaam toerisme, keurmerken

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

08/01/25
Van Velde in Raad van Toezicht Utrecht Marketing
Michel van Velde is sinds 1 januari toegetreden tot de Raad van Toezicht van destinatieorganisatie Utrecht Marketing. De Raad van Toezicht is daarmee compleet.
26/12/24
Recycling bekers bij sportevenementen
Dit jaar gingen nieuwe regels in voor de recyclinhg van plastic bij evenementen. Dat was niet makkelijk voor sportevenementen. Opeens moesten de kartonnen bekers voor deelnemers met plastic laagje of gewassen worden, of verzamelen en recyclen. De Zevenheuvelenloop is het eerste evenement dat een percentage van recycling doorgeeft, 92,5%.
25/12/24
Op weg naar 2025
Het jaar 2024 loopt ten einde en we kijken vol verwachting uit naar een prachtig 2025. We willen jullie hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking en het vertrouwen in ons.
17/12/24
Recreatiebedrijven moeten van elke verdiende euro 38 cent afdragen
Dat van elke euro die consumenten besteden op recreatiebedrijven 38% naar belastingen gaat, is geen verrassing. Wel vervelend is het feit dat sinds 2018 deze lasten met maar liefst 40% zijn gestegen bij een inflatie van 12%.
16/12/24
Exclusief voor leden
Schiphol ontwikkelt breed retailaanbod (nodig voor de internationale toppositie)
Per 1 mei 2025 versterkt Schiphol haar samenwerking met Lagardère Travel Retail voor de exploitatie...
13/12/24
Nederland moet niet wachten op uitspraak klimaatzaak, maar zelf voorloper zijn
Terwijl het Internationaal Gerechtshof momenteel een historische uitspraak voorbereidt over de juridische verplichtingen van landen om klimaatverandering tegen te gaan, benadrukt Transversal Professor of Sustainability Transitions Frans Melissen van de Breda University of Applied Science het belang van proactieve actie. Nederland, dat vaak als voorloper op duurzaamheidsgebied wordt gezien, moet volgens Melissen niet afwachten op deze uitspraak, maar zelf het voortouw nemen.
13/12/24
Lelystad wil deal sluiten F35 maar ook vakantievluchten op luchthaven
Defensie zoekt naar extra locaties voor hun activiteiten, waaronder uitbreiding van jachtvliegcapaciteit met de F35. Maar Lelystad wil dan als tegenprestatie dat vakantievluchten worden toegestaan op Lelystad luchthaven.
11/12/24
Acties tegen btw-verhoging lonen: Staatssecretaris zegt impactanalyse toe
Het verzet tegen de btw-verhoging op logies is nog springlevend. Afgelopen vrijdag plaatste HISWA-RECRON in de kranten van DPG een grote advertentie. Twentse ondernemers en Twente Marketing voerden met waterflesjes een creatieve actie tegen de geplande btw-verhoging op logies. En met succes want er komt een impactanalyse naar de verhoging van de btw op logies