Geplaatst op: 25-06-2021
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Nieuw keurmerk Duurzaam Gastvrij gelanceerd

Nieuw keurmerk Duurzaam Gastvrij gelanceerd

Stichting KMVK, bekend van de Green Key en Blauwe Vlag, heeft vandaag in Drimmelen een nieuw keurmerk gepresenteerd. De uitreiking van het eerste keurmerk Duurzaam Gastvrij vond plaats op een elektrisch aangedreven partyboot van rederij De Zilvermeeuw door Werner Schouten, voorzitter van de Jonge Klimaatbeweging. 

Duurzaam Gastvrij is vooral gericht op bedrijven in de vrijetijdssector die geen logies aanbieden. KMVK was genoodzaakt een nieuw keurmerk in het leven te roepen omdat de internationale organisatie van de Green Key zich wil blijven richten op logiesverstrekkers. Bij de start zijn al 25 bedrijven onder het nieuwe keurmerk gecertificeerd. Directeur Erik van Dijk van KMVK hoopt op termijn 700 tot 1.000 Nederlandse vrijetijdsbedrijven bij Duurzaam Gastvrij aan te sluiten. 

Duurzame wereld keihard nodig

Volgens Werner Schouten is het nieuwe keurmerk "een baken in de mistige vrijetijdsindustrie die ons loodst naar een duurzame haven". Een meer duurzame wereld is volgens Schouten hard nodig: "We liggen helemaal niet op koers om gevaarlijke klimaatverandering te keren. In plaats van maximaal 1,5 graad opwarming koersen we eerder af op 3 graden opwarming. Drastische actie is nu nodig.” Schouten vindt dat duurzaam ondernemen moet doordringen in de haarvaten van de vrijetijdsindustrie. "Duurzaam opereren is niet zozeer een technische maar vooral een sociale innovatie. Een duurzame wereld begint en eindigt bij mensen. We moeten daarom inzetten op een duurzame attitude.” 

Zusje van Green Key

Van Dijk noemt Duurzaam Gastvrij het Nederlandse zusje van Green Key. Het nieuwe keurmerk is dan ook gebaseerd op Green Key. De 25 reeds gecertificeerde bedrijven zijn actief als zwembad, bibliotheek, charter/passagiersvaart en wellness/sauna accommodatie. Green Key is al 20 het keurmerk voor hotels, kampeerbedrijven, bungalowparken, congreslocaties en restaurants. Duurzaam Gastvrij is bedoeld voor alle andere bedrijven in de vrijetijdssector.

DuurzaamGastvrij
Adriaan Schuller, directeur Rondvaartbedrijf De Zilvermeeuw (links) ontvangt Duurzaam Gastvrij keurmerk van Werner Schouten (rechts) onder toeziend oog van Erik van Dijk, directeur Stichting KMVK (midden)

Certificering

Voor de certificering gaat een Green Team samen met een deelnemend bedrijf aan de slag om te bedenken: wat kunnen we vergroenen in aanwezige bouwmaterialen, F&B, waar kunnen we duurzamere verlichting aanbrengen, op welke plekken kunnen we de waterdoorstroom verminderen, hoe kan ik circulair inkopen? En dit alles, met in het achterhoofd, dat de bezoeker aan de accommodatie niet inlevert op comfort en kwaliteit.


Duurzaam Gastvrij is dé tool om hiermee aan de slag te gaan! Door middel van het certificatiesysteem van het keurmerk voert de ondernemer op verschillende facetten binnen zijn organisatie, duurzaamheid toe. Er worden verplichte normen gesteld én optionele die uiteindelijk het niveau Brons, Zilver of Goud bepalen. 

Over Stichting Keurmerk Milieu, Veiligheid en Kwaliteit

Stichting KMVK voegt met het keurmerk Duurzaam Gastvrij een nieuw belangrijk label toe aan een prominente rij duurzaamheidskeurmerken die de stichting al beheert: Green Key hét internationale duurzaamheidskeurmerk voor toeristische accommodaties en Blauwe Vlag de onderscheiding voor schone en veilige jachthavens én stranden. Stichting KMVK is een samenwerkingsverband van HISWA-RECRON, Koninklijk Horeca Nederland (KHN) en de ANWB.

DuurzaamGastvrij

Trefwoorden: duurzaam toerisme, keurmerken

CELTH



||| Nieuws |||

16/12/25
Amsterdam aantrekkelijk voor sportindustrie
Werelds grootste sport- en outdoorbeurs ISPO is in 2026 in Amsterdam. Van 3 tot en met 5 november 2026 verwelkomt RAI Amsterdam naar verwachting ongeveer 50.000 bezoekers uit de wereldwijde sportindustrie. Amsterdam is aantrekkelijk voor de sportindustrie.
16/12/25
VVV Hart van Limburg branding- en merkstrategie: een regio vol verhalen
Tijdens de jaarlijkse relatiedag van Stichting VVV Hart van Limburg is de nieuwe branding en merkstrategie van de regio Midden-Limburg gepresenteerd: 'Een regio vol verhalen'. Deze herpositionering markeert een belangrijk moment en biedt een toekomstbestendige basis voor de promotie, samenwerking en regionale ontwikkeling.
16/12/25
Utrecht Marketing gaat over naar Utrecht & Partners
Utrecht Marketing presenteerde onlangs haar Meerjarenplan 2026–2029 en ondertekende samen met wethouder Susanne Schilderman de meerjarenopdracht van de gemeente Utrecht. Tijdens dezelfde bijeenkomst maakte de organisatie bekend dat zij per 1 januari 2026 verdergaat onder een nieuwe naam: Utrecht & Partners.
16/12/25
Exclusief voor leden
Jaarbeurs start in 2026 met circulaire standbouw
Koninklijke Jaarbeurs introduceert vanaf 1 januari 2026 volledig circulaire standbouw voor exposanten op haar eigen vakbeurzen. Met deze stap versnelt Jaarbeurs actief de duurzame transitie binnen de evenementenbranche.
15/12/25
Zeeland dichter bij Brabantse steden en Zwolle
Zeeland en Noord-Brabant zijn beter met elkaar verbonden via een directe treinverbinding ieder uur. Dat werd op 15 december feestelijk gevierd op het station in Vlissingen.
15/12/25
Exclusief voor leden
Erfgoed Zwarte Molen wordt vakantieverblijf
Stichting Kempens Landschap opent in januari 2026 een erfgoedlogies in de Zwarte Molen in Lille. Deze 19e-eeuwse molen, die sinds 2016 eigendom is van de landschapsorganisatie, werd grondig gerenoveerd en ingericht als vakantiewoning voor vier personen. Met de herbestemming wil de Stichting het karakteristieke gebouw opnieuw actief deel laten uitmaken van de gemeenschap.
15/12/25
Verdubbeling doorfietsroutes tot 2030
De Nederlandse doorfietsroutes zijn het afgelopen jaar opnieuw flink uitgebreid. In 2025 is het netwerk gegroeid naar 1.118 kilometer gerealiseerde doorfietsroutes, een toename van 137 kilometer ten opzichte van vorig jaar. De komende vijf jaar verdubbelt dat waarschijnlijk met 1.198 kilometer naar een totaal van 2.316 kilometer. Dat blijkt uit een inventarisatie van samenwerkingsorganisatie Tour de Force.
15/12/25
Efteling musical Joris en de draak naar 42 theaters
Het Rotterdam Ahoy Convention Centre (RACC) bestaat in december 2025 vijf jaar. Dat was geen makkelijke introductie. Nederland zat volop in de coronaperiode en bijeenkomsten waren vaak niet mogelijk.

||| Agenda |||

07/01/26 t/m 08-01-26
07/01/26 t/m 08-01-26: Travel Trade Days 2026
De Travel Trade Days zijn kennis- en netwerkdagen voor de professionele reisbranche in de Benelux. G...
08/01/26 t/m 11-01-26
08/01/26 t/m 11-01-26: Vakantiebeurs 2026 - De wereld aan je voeten
De wereld ligt aan je voeten op Vakantiebeurs. Proef nieuwe smaken, ontmoet reizigers met bijzondere...
27/01/26 t/m 30-01-26
27/01/26 t/m 30-01-26: ENTER2026 eTourism Conference
De Breda University of Applied Sciences organiseert in januari 2026 de ENTER2026 eTourism Conference...
12/02/26
12/02/26 t/m 12-02-26: Dagrecreatie Live
Op 12 februari 2026 vindt het gloednieuwe event Dagrecreatie Live plaats in Evenementenhal Gorinchem...
02/04/26
02/04/26 t/m 02-04-26: Trendcongres Toerisme 2026
Het Trendcongres Toerisme 2026 is op donderdag 2 april 2026 bij Saxion Hogeschool in Deventer. De ed...