Derde fietsbeleving in Belgisch Limburg
Na ‘Fietsen door het Water’ in Bokrijk en ‘Fietsen door de Bomen’ in Bosland, opent het Vlaamse Visit Limburg een nieuwe fiets- en wandelbeleving in het Nationaal Park Hoge Kempen.
"Fietsen door de Heide’ is een belevingsroute van vier kilometer waar de nieuwe fietsbrug als baken in het landschap een uitzonderlijk zicht geeft op een buitengewoon stukje natuur”, aldus Igor Philtjens, gedeputeerde en voorzitter van Visit Limburg.
Baken in het landschap
De 300 meter lange fietssteiger is een baken in het landschap en zorgt er tegelijkertijd voor dat fietsers veilig een weg kunnen oversteken. Net als bij een rollercoaster werd er voor de fietsbrug een fijnmazige structuur van balken en kolommen uitgezet. Tussen de houten structuur stijgt een betonnen fietspad geleidelijk, maximum 4%, tot 6,5 meter hoogte om vervolgens na 30 meter opnieuw te dalen. De wanden van de brug zijn gemaakt van lokaal dennenhout en zijn op die manier een knipoog naar het Limburgse mijnverleden. In dit cultuurhistorisch landschap werden destijds massaal naaldbomen aangeplant om aan de vraag naar hout voor de koolmijnen te voldoen. Het fietspad is 3,5 meter breed.
Toeristische koppositie behouden
Belgisch Limburg wil met deze nieuwe fietsbeleving haar koppositie als fietsprovincie behouden. Door op strategische plaatsen ingrepen uit te voeren of toe te voegen, laten ze fietsers in interactie gaan met het landschap vanuit een andere dimensie. "Met onze fietsbelevingen willen we fietsers nog meer laten genieten van onze Limburgse fauna en flora. Net als in de andere belevingen, gaat ook deze installatie op in de omringende natuur. Op die manier brengen we fietsers op een bijzondere manier in nauw contact met alles wat het park te bieden heeft”, zegt Igor Philtjens.
Aangelegd met respect voor de natuur
De brug is met veel respect voor de natuur aangelegd. Tijdens de werken werd er zoveel mogelijk geprefabriceerd en daarna ter plaatse gemonteerd. Ook werd verlichting vermeden om de verschillende diersoorten niet te storen. Tijdens het broedseizoen werden er geen werken uitgevoerd. Door de lengte en de hoogte van de fietsbrug en het type fundering bevorderen we de migratie van tientallen diersoorten. Ook werd de zwarte asfalt vervangen door grijs beton dat minder snel opwarmt zo is het minder uitnodigend voor dieren om erop te zonnen.
Tenslotte is de talud aan weerszijden van het fietspad nergens hoger dan 1,5 meter. Ook onder de fietsbrug gebeurden aanpassingen om de impact op het landschap zo klein mogelijk te houden en de veiligheid van de weggebruikers te verhogen. De Weg naar Zutendaal werd ter hoogte van de fietsbrug versmald van een dubbelbaanse naar een enkelbaanse rijweg. Zo maakt de brede centrale berm opnieuw deel uit van het natuurlijke landschap. De bomen die toch moesten verwijderd worden zullen door nieuw bos gecompenseerd worden.