Geplaatst op: 06-07-2021
Auteur: NRIT redactie

Provincie Utrecht wil retail binnensteden en kernen versterken

Eerste kennisbijeenkomst in het najaar

Provincie Utrecht wil retail binnensteden en kernen versterken
Wethouder Strijk wil de binnensteden en kernen in de provincie Utrecht versterken.
Utrechtse gemeenten kunnen sinds 1 juli een subsidie aanvragen om de vitaliteit van binnensteden, dorpskernen en winkelcentra te versterken. Doordat steeds meer mensen online winkelen, neemt het aantal fysieke winkels af, is er meer leegstand en staat de vitaliteit van deze gebieden al een paar jaar onder druk. 

De coronacrisis heeft dit proces versterkt waardoor nu ook horeca, cultuur en toerisme in binnensteden en dorpskernen onder druk staan. Met de subsidieregeling kunnen gemeenten een plan maken om hun binnenstad of dorp nieuw leven in te blazen en toekomstbestendig te maken.

Strijk: Planvorming nu belangrijk

Gedeputeerde Robert Strijk (Economie): "Het is voor een gemeente belangrijk om een levendig winkelgebied te hebben waar mensen elkaar kunnen ontmoeten, kunnen werken en winkelen. Natuurlijk spelen werkgelegenheid en economie hier ook een rol, maar planvorming is nu vooral belangrijk vanwege de sociale functie die een winkelcentrum voor een dorp of stad heeft. Met deze subsidie geven we gemeenten en ondernemers een steuntje in de rug."

Samenwerking en plan van aanpak

Per gemeente wordt er 80.000 euro beschikbaar gesteld. Het maximale budget van de subsidieregeling bedraagt 1.840.000 euro. Het doel van deze subsidieregeling is het versterken van de samenwerking tussen ondernemers, vastgoedeigenaren en overheid. Deze samenwerking moet leiden tot concrete acties en zorgen voor versterking van de vitaliteit van een binnenstad, dorpskern en/of winkelcentrum. De subsidieregeling is niet bedoeld om die acties te betalen, maar om ondernemers te ondersteunen om tot een plan van aanpak te komen.

Kennisoverdracht

Naast de subsidieregeling biedt de provincie ook ondersteuning door middel van kennisoverdracht. Zo is onlangs een kick-off bijeenkomst georganiseerd om de subsidieregeling op hoofdlijnen toe te lichten en kennis en ervaringen te delen. Na de zomer wordt een nieuwe bijeenkomst georganiseerd.
Trefwoorden: retail, binnenstad, dorpskern

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

24/01/25
Commissie voor natuurherstel opgericht
Een ministeriële commissie voor natuurherstel in Nederland wordt opgericht. Deze commissie wordt opgericht na twee recentelijke rechterlijke uitspraken om haast te maken met het herstel.
24/01/25
Positief oordeel over drie Limburgse musea
Het provinciebestuur van Limburg heeft het rapport ontvangen van de Visitatiecommissie Provinciale Musea 2024. Voornamelijk is inhoudelijk aar de musea gekeken maar toerisme speelt ook een rol.
15/01/25
7 Kamerleden ontvangen Ondernemersagenda Gastvrijheidssector
Op dinsdagmiddag 14 januari hebben diverse branchevertegenwoordigers in het platform Gastvrij Nederland de Ondernemersagenda van de Gastvrijheidssector aangeboden in de Tweede Kamer.
13/01/25
Exclusief voor leden
Waterbedrijven mogen op meer locaties water oppompen
Voor de vrijetijdseconomie is het van groot belang dat gasten altijd over goed schoon drinkwater kun...
08/01/25
Van Velde in Raad van Toezicht Utrecht Marketing
Michel van Velde is sinds 1 januari toegetreden tot de Raad van Toezicht van destinatieorganisatie Utrecht Marketing. De Raad van Toezicht is daarmee compleet.
26/12/24
Recycling bekers bij sportevenementen
Dit jaar gingen nieuwe regels in voor de recyclinhg van plastic bij evenementen. Dat was niet makkelijk voor sportevenementen. Opeens moesten de kartonnen bekers voor deelnemers met plastic laagje of gewassen worden, of verzamelen en recyclen. De Zevenheuvelenloop is het eerste evenement dat een percentage van recycling doorgeeft, 92,5%.
25/12/24
Op weg naar 2025
Het jaar 2024 loopt ten einde en we kijken vol verwachting uit naar een prachtig 2025. We willen jullie hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking en het vertrouwen in ons.
17/12/24
Recreatiebedrijven moeten van elke verdiende euro 38 cent afdragen
Dat van elke euro die consumenten besteden op recreatiebedrijven 38% naar belastingen gaat, is geen verrassing. Wel vervelend is het feit dat sinds 2018 deze lasten met maar liefst 40% zijn gestegen bij een inflatie van 12%.