RBT Heuvelrug: "Herstel harder nodig dan ooit"
Lokale en regionale overheid moeten bijspringen in collectieve marketing
Toeristische sector in Utrecht heeft een succesvolle zomer hard nodig om te overleven. Foto; RBT Heuvelrug en Vallei
De toeristische sector op de Utrechtse Heuvelrug en in de Gelderse Vallei maakt zich op voor de zomervakantie, die begint op zaterdag 10 juli als in de regio Noord de schoolvakanties van start gaan. directeur Michiel van der Schaaf: "Continuiteit van gezonde toeristische bedrijven is in gevaar."
Omdat de gastvrijheidssector hard is getroffen door de coronacrisis, wordt de zomer dit jaar belangrijker dan ooit. Met een goede zomer hopen ondernemers en andere toeristische aanbieders veel omzet te kunnen inlopen. Regionaal Bureau voor Toerisme (RBT) Heuvelrug en Vallei ondersteunt met extra marketing en informatievoorziening, met als doel te zorgen dat recreatie en toerisme ook in de toekomst blijven bijdragen aan werkgelegenheid en voorzieningen in de regio.
In Utrecht relatief grote sector
Met een economische bijdrage van 6,5% ten opzichte van 4,4% landelijk, is de gastvrijheidseconomie één van de grootste sectoren in de provincie Utrecht.
Recreatie en toerisme zijn daarnaast een belangrijke aanjager voor onder meer retail, cultuur en erfgoed. Zij leveren een grote bijdrage aan voorzieningen, leefbaarheid en sociale cohesie in de regio. Een kwart van de provinciale opbrengsten komt voor rekening van de Utrechtse Heuvelrug en de Gelderse Vallei, waar de gastvrijheidssector jaarlijks goed is voor een toegevoegde waarde van € 700 miljoen euro en werkgelegenheid biedt aan 10.000 mensen.
Recreatie hard getroffen door coronacrisis
"Corona heeft recreatie en toerisme keihard geraakt”, zegt RBT-directeur Michiel van der Schaaf. "Door de langdurige lockdown tussen oktober en juni zijn reserves uitgeput en komt de continuïteit van gezonde toeristische ondernemingen ook in onze regio in gevaar. Het opstarten van de sector na corona is dus cruciaal.” RBT Heuvelrug en Vallei heeft daarom het vorig jaar samen met de sector ontwikkelde Herstelplan Bestemming Heuvelrug verlengd tot eind 2021 en de aangesloten gemeentes en de provincie gevraagd de collectieve marketing en informatievoorziening komende maanden een extra impuls te geven. "Hoe sneller en duurzamer we kunnen zorgen voor vraagherstel, hoe meer bedrijven op de been blijven waardoor werkgelegenheid en voorzieningen ook in de toekomst behouden blijven.”
Zomer cruciaal voor herstel
Voor de vrijetijdssector wordt komende zomervakantie een belangrijke periode, waarin veel ondernemers en andere aanbieders hopen nog veel omzet te kunnen inlopen. "Deze zomer blijven meer Nederlanders dichtbij huis en vakantieparken en campings in onze regio zijn vrijwel volgeboekt. Omdat vakantiegangers er vaak op uitgaan, biedt dat ook kansen voor het dagaanbod”, aldus Van der Schaaf. Samen met 600 aangesloten regiopartners reikt RBT Heuvelrug en Vallei deze zomer daarom op allerlei manieren informatie aan over leuke daguitjes binnen wat er kan en mag. Zoals ‘coronaproof’ locaties met tijdsloten of plekken die door hun ligging minder druk zijn. Maar ook over evenementen, horecalocaties, winkelen, voorstellingen en fiets- en wandelroutes over brede paden die van de drukte af gaan, bijvoorbeeld vanuit Nationaal Park Utrechtse Heuvelrug naar randen van de regio waar ruimte is zoals de Gelderse Vallei. "Op die manier kunnen mensen onbezorgd genieten van onze prachtige regio.”
Topics:Beleid, Dagrecreatie, Leisure, Marketing, Toerisme, Vakanties, Verblijfsrecreatie
Trefwoorden: toerisme, gastvrijheid, marketing, beleid