Geplaatst op: 06-07-2021
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Twente koppelt bewoners aan toeristen

Twente koppelt bewoners aan toeristen
Stefano Juliano op de Oude Markt - Enschede

Elke trend heeft zijn tegentrend. Dat zien we in Twente waar ze in deze tijd met chatbots en artificial intelligence Tukkers van vlees en bloed inzetten om toeristen unieke tips te geven. Daartoe lanceert Twente Marketing  als eerste in Nederland een platform waar bezoekers één op één advies kunnen krijgen van échte kenners. In Twente koppelen ze deze tegentrend weer aan de digitale trend door de antwoorden van Tukkers op te slaan en digitaal toegankelijk te houden.

Hiermee speelt de destinatiemarketing-organisatie in op de laatste trends in de digitale klantreis; zoals het hebben van een persoonlijke reis-assistent, het in contact komen met de lokale bevolking en het bieden van vraag-gestuurde content. Meer dan 145 Twente-experts zitten klaar om de bezoeker van tips te voorzien over hun eigen woonplaats of interessegebied. 

Lokale bevolking als experts

Op www.tukkers.nl kan iedere Tukker zich aanmelden en reageren op vragen door leuke tips te geven. De verscheidenheid aan Tukkers maakt het platform tot een plek waar iedereen met een vraag over Twente terecht kan. Een vraag kan bijvoorbeeld zijn waar de beste hondenlos-loopgebieden zijn of waar je het beste stukje vlees van Twente kunt kopen. Zeker nu iedereen steeds meer zijn eigen achtertuin aan het ontdekken is, is het leuk om daarin tips van de inwoners uit dat gebied te krijgen. Door de Tukkers op deze manier een podium te geven, zijn ze voor heel Nederland toegankelijk om digitaal te benaderen.

"Tukkers.nl is een belangrijk onderdeel in de klantreis van de consument. In de inspiratie-fase komen zij al veel terecht op ons platform www.visittwente.nl. Door de bezoeker ook écht in contact te brengen met de Tukkers, bieden wij ze een persoonlijkere mogelijkheid om goed voorbereid onze mooie regio te ontdekken.” Aldus Quirine ter Haar, gebiedsmanager Twente Marketing.

Inspelen op digitale trends

Naast persoonlijk contact ziet Twente Marketing ook dat in zoekmachines zoals Google veel meer vraag-gestuurde content wordt getoond. Onder meer met de voice-guide. Met dit nieuwe platform is Twente klaar voor de toekomst. Alle vragen die worden gesteld blijven bewaard, zijn zichtbaar voor Google en worden gekoppeld aan visittwente.nl.

De mentaliteit van de Tukkers

Middels de positionering ‘Tijd zat in Twente’ voert Twente Marketing al enkele jaren campagne waarbij de mentaliteit van Tukkers centraal staat. Onderdelen hiervan zijn het boekje Namens alle Tukkers - Geluk ‘n Tuk en de green graffiti met Twente spreuken in het straatbeeld. Quirine ter Haar: "Tukkers gaan niet mee met elke hype en houden zich minder bezig met oppervlakkigheden. Hier hebben we nog oprechte aandacht: voor elkaar, onze omgeving en de producten die we leveren. Dat zit in ons DNA en dragen we met trots uit. Met www.tukkers.nl krijgt iedere Tukker dat podium. Want een duwtje in de rug is soms nodig bij de bescheiden Tukker.”

Topics:Marketing
Trefwoorden: dmo, marketing, informatie, Gelderland, twente

CELTH
 
   
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

21/11/24
Praktijk: bedrijven leveren essentiële bijdrage in opleidingen
Individuele bedrijven leveren in Nederland een essentiële bijdrage aan het opleiden van jonge mensen in de beroepspraktijk en investeren daar fors in. Dit blijkt uit onderzoek van ResearchNed. Het onderzoek leidt tot veranderende inzichten bij VNO-NCW en MKB-Nederland over stages, vergoeding en subsidie voor leerwerkplekken.
20/11/24
Recreatie Vakbeurs 2024 weer groot met 8.000 bezoekers
De 22e editie van Recreatie Vakbeurs, die plaatsvond op 12, 13 en 14 november 2024 in Evenementenhal Hardenberg, is wederom met meer dan 8.000 bezoekers een groot succes gebleken.
20/11/24
BUas traint op AI en ethiek
Vanaf februari 2025 verplicht de AI Act bedrijven om hun medewerkers AI-geletterd te maken. Dit houdt in dat werknemers die met Artificial Intelligence (AI) werken, moeten begrijpen wat AI precies is. Maar AI maakt nog geen onderscheid in ethische vraagstukken.
19/11/24
KLM breidt intercontinentale netwerk uit met drie nieuwe bestemmingen
KLM breidt haar intercontinentale netwerk uit met nieuwe diensten tussen Amsterdam en San Diego (VS), Georgetown (Guyana) en Hyderabad (India).
19/11/24
Sunweb voor de achtste keer uitgeroepen tot beste ski touroperator ter wereld
Sunweb is wederom tot de beste ski touroperator ter wereld uitgeroepen bij de World Ski Awards.
19/11/24
Leiden Convention Bureau lanceert Leiden Booking Service
Congresdeelnemers kunnen via Leiden Booking Service eenvoudig en zonder verborgen kosten hotelkamers reserveren.
19/11/24
Exclusief voor leden
Tien keer Warme Winteravonden in DierenPark Amersfoort
DierenPark Amersfoort brengt voor het eerst 10 winterse avonden tot leven tijdens de Warme Winteravonden. Deze zijn geprogrammeerd van 21 tot en met 30 december 2024 en in het nieuwe jaar van 2 tot en met 4 januari 2025.
19/11/24
Urban Leisure & Tourism Lab Rotterdam krijgt na buurtparticipatie nieuwe gevel
Het voormalige ABN AMRO-pand in de grootschalige gebiedsontwikkeling Hart van Zuid wordt omgetoverd tot een groot street art-kunstwerk. Het idee voor de kleurrijke beschildering ontstond in dit Lab en na een participatietraject gaat de Rotterdamse streetart-kunstenaar Naomi King samen met buurtbewoners aan de slag.

||| Agenda |||

22/11/24
22/11/24 t/m 22-11-24: Bestemmingsmanagement, samen zetten we stappen vooruit’
Op vrijdag 22 november organiseert NBTC in Ede de jaarlijkse Beleidsmakersdag met dit jaar als thema...
28/11/24
28/11/24 t/m 28-11-24: Toeristische Ontmoetingsdag
Op donderdag 28 november organiseren Impuls Zeeland en het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme de Toeristi...
03/12/24
03/12/24 t/m 03-12-24: Marketing Zaanstreek Presents
Op dinsdag 3 december, presenteert Marketing Zaanstreek haar nieuwe meerjarenstrategie. Locatie is d...