Geplaatst op: 07-07-2021
Auteur: Marc Gerlings

Sterk vestigingsklimaat van Nederland brokkelt af

Sterk vestigingsklimaat van Nederland brokkelt af
Een grote groep van zo’n 50 gemeenten uit het hele land en regionale en landelijke ondernemersverenigingen maakt zich grote zorgen over de verslechtering van het Nederlands vestigingsklimaat. Het vestigingsklimaat zit vaak in de portefeuille van destinatie management organisaties (DMO). In het debat over brede welvaart raakt deze oproep ook de gastvrijheidsindustrie.

In een manifest vragen de 50 gemeenten en ondernemersverenigingen bij een nieuw kabinet om samen met hen op zes terreinen te werken aan verbeteringen die zorgen voor: een goede leefomgeving, een goed opgeleide beroepsbevolking, kennis en innovatie van wereldklasse, excellente verbindingen binnen Nederland en met het buitenland en een betrouwbare en voorspelbare overheid.

"Samen met een nieuw kabinet pakken we deze handschoen graag op"

Jacco Vonhof, MKB-Nederland-voorzitter: "Wij en de lokale bestuurders hebben zorgen over wat we zien gebeuren om ons heen. Als we niets doen, wordt Nederland steeds minder aantrekkelijk. Onze sterke clusters van kleine en grote bedrijven en een sterke economie zijn geen vanzelfsprekendheid. Daar moeten we elke dag weer aan blijven werken. Samen met een nieuw kabinet pakken we deze handschoen graag op om onder meer te zorgen voor minder regels, stabiel beleid en investeringen die ons land klaar maken voor de toekomst."  
 

Positie Nederland brokkelt af

In het manifest schrijven de gemeenten en regionale ondernemersverenigingen dat ze in hun omgeving steeds meer serieuze signalen zien dat het Nederlandse vestigingsklimaat langzaam afbrokkelt. ‘We missen bijvoorbeeld door het stikstofbeleid nu al voor miljarden aan duurzame investeringen in onze regio’s die hadden kunnen bijdragen aan de brede welvaart ter plaatse,’ aldus de verklaring.  

Wil Nederland top blijven?

‘Wil Nederland echt top blijven voor (internationale) ondernemingen en reële activiteiten, dan moeten we komende jaren, samen met een nieuw kabinet, vooral werken aan deze zes concrete ambities die onze bereikbaarheid, ons talent en onze kennispositie echt vooruit helpen’, aldus de opstellers van het manifest. 
Prioriteit daarbij hebben zaken die zorgen dat ons leefklimaat en de connectiviteit verbeteren, dat we goed opgeleide mensen hebben en geen talent meer verloren gaat, dat er meer goede en duurzame woningen komen en dat internationaal talent (van arbeids- tot kennismigrant) ons land weet te vinden en hier goed terecht kan. Als voorbeelden van noodzakelijke investeringen noemt het manifest onder meer de aanleg van de Lelylijn, betere (HSL) verbindingen met omringende landen, meer lightrail en andere nieuwe ov-voorzieningen, (duurzame) vliegverbindingen en meer investeringen in innovatie & onderwijs en de aanleg van duurzame infrastructuur voor waterstof, CO2 en elektriciteit. Ook moet het industriebeleid strategischer en de regeldruk worden aangepakt.
Topics:Beleid
Trefwoorden: vestigingsklimaat, DMO, MKB, beleid

CELTH





||| Nieuws |||

16/02/25
Exclusief voor leden
Europese luchthavens verwelkomen meer passagiers dan voor de pandemie
In 2024 hebben Europese luchthavens voor het eerst sinds de pandemie meer passagiers verwelkomd dan in 2019. Voor 2025 verwacht ACI EUROPE een verdere groei van 4% in passagiersverkeer, ondanks economische onzekerheden en geopolitieke spanningen.
16/02/25
Exclusief voor leden
Veel Nederlanders naar Denemarken op vakantie
Denemarken heeft weer een topjaar achter de rug. Nederlandse toeristen hadden daar een belangrijk aandeel in.
16/02/25
Exclusief voor leden
ING verwacht een beter jaar voor de horeca
De vooruitzichten voor de horeca voor 2025 zijn, met een verwachte volumegroei van 3%, gematigd positief. Dat verwacht ING maar er zijn ook uitdagingen.
16/02/25
Intensievere samenwerking Bureau Toerisme Laag Holland en VVV's
Het Bureau Toerisme Laag Holland en de VVV’s van Edam-Volendam, Waterland en Purmerend gaan intensiever samenwerken.
16/02/25
Exclusief voor leden
DERTOUR Group neemt Hotelplan Group over, HomeToGo verwerft Interhome
Op 12 februari 2025 kondigde DERTOUR Group de overname aan van Hotelplan Group van Migros, met uitzondering van Interhome. Dat onderdeel wordt overgenomen door HomeToGo Group.
16/02/25
Veelbelovende start voor TUI Group in het nieuwe boekjaar 2025
I Group heeft een sterke start gemaakt in het eerste kwartaal van het boekjaar 2025. et onderliggende EBIT groeide voor het tiende kwartaal op rij. TUI CEO Sebastian Ebel benadrukte dat de resultaten laten zien dat TUI op koers ligt voor verdere groei in het volledige jaar.
14/02/25
Inspirerende Valentijnsactivatie Reflections in Common in Den Haag
Vandaag op Valentijnsdag, vrijdag 14 februari, kunnen mensen die elkaar liefhebben van 14 tot 17 uur hun liefde laten weerspiegelen in Den Haag bij een het verrassende Reflections in Common-paviljoen. Dit is een onderdeel van het Spiegelfestival.
13/02/25
Verkiezing Leukste Uitje weer terug in 2026
Na een tussenjaar zonder verkiezing Leukste Uitje van Nederland, wordt de draad in 2026 weer opgepakt door een samenwerking van partijen in de dagrecreatie branche: Go-Kids, Pretwerk, de Great Stay App en de organisatie van Recreatie Vakbeurs / Recreatie Next Level).

||| Agenda |||

11/03/25
11/03/25 t/m 11-03-25: Frysk Toerisme Festival
Op 11 maart keert het toonaangevende kongres voor toeristisch Friesland terug. Deze keer i...
24/03/25
24/03/25 t/m 24-03-25: 2Daagse Glamping Inspiratiereis
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert van maandag 24 maart 2025 tot en met d...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...