Geplaatst op: 07-07-2021
Auteur: Marc Gerlings

Sterk vestigingsklimaat van Nederland brokkelt af

Sterk vestigingsklimaat van Nederland brokkelt af
Een grote groep van zo’n 50 gemeenten uit het hele land en regionale en landelijke ondernemersverenigingen maakt zich grote zorgen over de verslechtering van het Nederlands vestigingsklimaat. Het vestigingsklimaat zit vaak in de portefeuille van destinatie management organisaties (DMO). In het debat over brede welvaart raakt deze oproep ook de gastvrijheidsindustrie.

In een manifest vragen de 50 gemeenten en ondernemersverenigingen bij een nieuw kabinet om samen met hen op zes terreinen te werken aan verbeteringen die zorgen voor: een goede leefomgeving, een goed opgeleide beroepsbevolking, kennis en innovatie van wereldklasse, excellente verbindingen binnen Nederland en met het buitenland en een betrouwbare en voorspelbare overheid.

"Samen met een nieuw kabinet pakken we deze handschoen graag op"

Jacco Vonhof, MKB-Nederland-voorzitter: "Wij en de lokale bestuurders hebben zorgen over wat we zien gebeuren om ons heen. Als we niets doen, wordt Nederland steeds minder aantrekkelijk. Onze sterke clusters van kleine en grote bedrijven en een sterke economie zijn geen vanzelfsprekendheid. Daar moeten we elke dag weer aan blijven werken. Samen met een nieuw kabinet pakken we deze handschoen graag op om onder meer te zorgen voor minder regels, stabiel beleid en investeringen die ons land klaar maken voor de toekomst."  
 

Positie Nederland brokkelt af

In het manifest schrijven de gemeenten en regionale ondernemersverenigingen dat ze in hun omgeving steeds meer serieuze signalen zien dat het Nederlandse vestigingsklimaat langzaam afbrokkelt. ‘We missen bijvoorbeeld door het stikstofbeleid nu al voor miljarden aan duurzame investeringen in onze regio’s die hadden kunnen bijdragen aan de brede welvaart ter plaatse,’ aldus de verklaring.  

Wil Nederland top blijven?

‘Wil Nederland echt top blijven voor (internationale) ondernemingen en reële activiteiten, dan moeten we komende jaren, samen met een nieuw kabinet, vooral werken aan deze zes concrete ambities die onze bereikbaarheid, ons talent en onze kennispositie echt vooruit helpen’, aldus de opstellers van het manifest. 
Prioriteit daarbij hebben zaken die zorgen dat ons leefklimaat en de connectiviteit verbeteren, dat we goed opgeleide mensen hebben en geen talent meer verloren gaat, dat er meer goede en duurzame woningen komen en dat internationaal talent (van arbeids- tot kennismigrant) ons land weet te vinden en hier goed terecht kan. Als voorbeelden van noodzakelijke investeringen noemt het manifest onder meer de aanleg van de Lelylijn, betere (HSL) verbindingen met omringende landen, meer lightrail en andere nieuwe ov-voorzieningen, (duurzame) vliegverbindingen en meer investeringen in innovatie & onderwijs en de aanleg van duurzame infrastructuur voor waterstof, CO2 en elektriciteit. Ook moet het industriebeleid strategischer en de regeldruk worden aangepakt.
Topics:Beleid
Trefwoorden: vestigingsklimaat, DMO, MKB, beleid

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

24/01/25
Commissie voor natuurherstel opgericht
Een ministeriële commissie voor natuurherstel in Nederland wordt opgericht. Deze commissie wordt opgericht na twee recentelijke rechterlijke uitspraken om haast te maken met het herstel.
24/01/25
Positief oordeel over drie Limburgse musea
Het provinciebestuur van Limburg heeft het rapport ontvangen van de Visitatiecommissie Provinciale Musea 2024. Voornamelijk is inhoudelijk aar de musea gekeken maar toerisme speelt ook een rol.
15/01/25
7 Kamerleden ontvangen Ondernemersagenda Gastvrijheidssector
Op dinsdagmiddag 14 januari hebben diverse branchevertegenwoordigers in het platform Gastvrij Nederland de Ondernemersagenda van de Gastvrijheidssector aangeboden in de Tweede Kamer.
13/01/25
Exclusief voor leden
Waterbedrijven mogen op meer locaties water oppompen
Voor de vrijetijdseconomie is het van groot belang dat gasten altijd over goed schoon drinkwater kun...
08/01/25
Van Velde in Raad van Toezicht Utrecht Marketing
Michel van Velde is sinds 1 januari toegetreden tot de Raad van Toezicht van destinatieorganisatie Utrecht Marketing. De Raad van Toezicht is daarmee compleet.
26/12/24
Recycling bekers bij sportevenementen
Dit jaar gingen nieuwe regels in voor de recyclinhg van plastic bij evenementen. Dat was niet makkelijk voor sportevenementen. Opeens moesten de kartonnen bekers voor deelnemers met plastic laagje of gewassen worden, of verzamelen en recyclen. De Zevenheuvelenloop is het eerste evenement dat een percentage van recycling doorgeeft, 92,5%.
25/12/24
Op weg naar 2025
Het jaar 2024 loopt ten einde en we kijken vol verwachting uit naar een prachtig 2025. We willen jullie hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking en het vertrouwen in ons.
17/12/24
Recreatiebedrijven moeten van elke verdiende euro 38 cent afdragen
Dat van elke euro die consumenten besteden op recreatiebedrijven 38% naar belastingen gaat, is geen verrassing. Wel vervelend is het feit dat sinds 2018 deze lasten met maar liefst 40% zijn gestegen bij een inflatie van 12%.