Geplaatst op: 07-07-2021
Auteur: NRIT redactie

Twee weken wachten na tweede vaccinatie

Twee weken wachten na tweede vaccinatie
Wie twee vaccinaties met AstraZeneca, Pfizer of Moderna heeft gehad, of één Janssen-vaccinatie, moet vanaf zaterdag 10 juli twee weken wachten voordat hij of zij een vaccinatiebewijs krijgt waarmee toegang tot een evenement of horecagelegenheid wordt verschaft. Dat geldt ook voor het inkomend toerisme.

Ook mensen die naar Nederland reizen vanuit een land waar een Digitaal Corona Certificaat (DCC) nodig is, zullen vanaf dan minstens 14 dagen volledig gevaccineerd moeten zijn. Dat heeft minister De Jonge van Volksgezondheid, Welzijn en Sport gister besloten.

Bescherming

Nu de besmettingen stijgen, neemt het kabinet het zekere voor het onzekere. Daarom moet iedereen die volledig is gevaccineerd eerst een wachttijd van 14 dagen in acht nemen voordat hij of zij een vaccinatiebewijs krijgt. Volgens onderzoek zijn mensen 14 dagen na de laatste prik voldoende beschermd. 

Een negatief testbewijs of een herstelbewijs blijft gelden als alternatief voor een vaccinatiebewijs. Voor het reizen naar het buitenland gelden lokale regels wat wel en niet mag met vaccinatie. Die zijn te vinden op www.wijsopreis.nl.

Vanaf 10 juli van kracht

Deze wijziging gaat op 10 juli in. Vaccinatiebewijzen die vóór 10 juli zijn uitgegeven, blijven geldig. Mensen die korter dan 14 dagen geleden volledig zijn gevaccineerd, worden opgeroepen om de komende dagen voorzichtig te zijn. Als zij naar een evenement willen gaan waar toegangstesten worden gehanteerd, worden zij aangeraden om zich te laten testen zodat zij op een negatief testbewijs toegang kunnen krijgen.
Trefwoorden: vaccinatie, reizen

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

08/01/25
Van Velde in Raad van Toezicht Utrecht Marketing
Michel van Velde is sinds 1 januari toegetreden tot de Raad van Toezicht van destinatieorganisatie Utrecht Marketing. De Raad van Toezicht is daarmee compleet.
26/12/24
Recycling bekers bij sportevenementen
Dit jaar gingen nieuwe regels in voor de recyclinhg van plastic bij evenementen. Dat was niet makkelijk voor sportevenementen. Opeens moesten de kartonnen bekers voor deelnemers met plastic laagje of gewassen worden, of verzamelen en recyclen. De Zevenheuvelenloop is het eerste evenement dat een percentage van recycling doorgeeft, 92,5%.
25/12/24
Op weg naar 2025
Het jaar 2024 loopt ten einde en we kijken vol verwachting uit naar een prachtig 2025. We willen jullie hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking en het vertrouwen in ons.
17/12/24
Recreatiebedrijven moeten van elke verdiende euro 38 cent afdragen
Dat van elke euro die consumenten besteden op recreatiebedrijven 38% naar belastingen gaat, is geen verrassing. Wel vervelend is het feit dat sinds 2018 deze lasten met maar liefst 40% zijn gestegen bij een inflatie van 12%.
16/12/24
Exclusief voor leden
Schiphol ontwikkelt breed retailaanbod (nodig voor de internationale toppositie)
Per 1 mei 2025 versterkt Schiphol haar samenwerking met Lagardère Travel Retail voor de exploitatie...
13/12/24
Nederland moet niet wachten op uitspraak klimaatzaak, maar zelf voorloper zijn
Terwijl het Internationaal Gerechtshof momenteel een historische uitspraak voorbereidt over de juridische verplichtingen van landen om klimaatverandering tegen te gaan, benadrukt Transversal Professor of Sustainability Transitions Frans Melissen van de Breda University of Applied Science het belang van proactieve actie. Nederland, dat vaak als voorloper op duurzaamheidsgebied wordt gezien, moet volgens Melissen niet afwachten op deze uitspraak, maar zelf het voortouw nemen.
13/12/24
Lelystad wil deal sluiten F35 maar ook vakantievluchten op luchthaven
Defensie zoekt naar extra locaties voor hun activiteiten, waaronder uitbreiding van jachtvliegcapaciteit met de F35. Maar Lelystad wil dan als tegenprestatie dat vakantievluchten worden toegestaan op Lelystad luchthaven.
11/12/24
Acties tegen btw-verhoging lonen: Staatssecretaris zegt impactanalyse toe
Het verzet tegen de btw-verhoging op logies is nog springlevend. Afgelopen vrijdag plaatste HISWA-RECRON in de kranten van DPG een grote advertentie. Twentse ondernemers en Twente Marketing voerden met waterflesjes een creatieve actie tegen de geplande btw-verhoging op logies. En met succes want er komt een impactanalyse naar de verhoging van de btw op logies