Geplaatst op: 09-07-2021
Auteur: Redactie
NRIT

Veel Nederlanders onbewust niet-verzekerd op reis  

Veel Nederlanders onbewust niet-verzekerd op reis  
Afbeelding van Darkmoon_Art via Pixabay

Bijna de helft van de Nederlanders met een reisverzekering (45%) weet niet dat er verzekeraars zijn die niets dekken bij code oranje. Het idee leeft dat in een land waar code oranje geldt alleen corona-gerelateerde schade niet wordt gedekt, zoals medische kosten of extra overnachtingen. Dat gaat zeker niet altijd op: een kwart van de reisverzekeringen dekt helemaal niets bij code oranje. Ook over vaccinatie en code oranje bestaat verwarring. Zo denkt 12% van de verzekerde Nederlanders ten onrechte dat code oranje niet voor hen geldt als zij volledig zijn ingeënt. Dat blijkt uit onderzoek van online vergelijker Pricewise, in samenwerking met onafhankelijk veldwerkbureau Panel Inzicht. 

Kleurcode wordt ten onrechte toegewezen aan corona 

De oorsprong van veel onduidelijkheid ligt volgens Arno Baas, specialist schadeverzekeringen bij Pricewise, bij het idee achter de kleurcode. "Mensen denken vaak ten onrechte dat de kleurcodes nieuw zijn en alleen met corona te maken hebben.” Uit onderzoek blijkt dat bijna de helft van de verzekerde Nederlanders (46%) het idee heeft dat kleurcodes voor reisbestemmingen zijn ontstaan in reactie op de coronapandemie. "De veranderingen in dekking per kleurcode waren echter altijd al opgenomen in de polisvoorwaarden en geven de mate van risico's aan in een gebied,” vervolgt Baas. "Denk bijvoorbeeld aan een verhoogde kans op natuurgeweld, criminaliteit of de uitbraak van een pandemie. Omdat er in Europa zelden risico's zijn, lijkt het voor veel Nederlanders alsof code oranje iets nieuws is. Dat verklaart waarom veel mensen er geen rekening mee houden dat ze niet verzekerd zijn voor andere schade, zoals diefstal.” 

Verschil in dekking verzekeraars 

Een analyse laat zien dat een kwart van de verzekeraars helemaal niets dekt als vakantiegangers naar een land reizen waar code oranje geldt. Andere verzekeraars hebben door de coronapandemie hun voorwaarden versoepeld, waardoor zij enkel corona-gerelateerde schade niet meer vergoeden. "Doordat sommige verzekeraars geen dekking meer bieden, zijn veel Nederlanders zelf aansprakelijk bij schade of diefstal van eigendommen als zij in een land met code oranje verblijven,” legt Baas uit. Uit het onderzoek blijkt dat maar liefst 82% van de Nederlanders met een reisverzekering vindt dat verzekeraars één lijn moeten trekken in wat wel of niet verzekerd is bij code oranje. 83% vindt dat verzekeraars mensen beter moeten informeren als zij reizen naar een land waar code oranje geldt. 

'Zo snel mogelijk’ naar huis

Ook als je al op vakantie bent in een land met code geel, is er een reële kans dat het advies verandert naar code oranje. Bijvoorbeeld door de oprukkende deltavariant. Baas: "In dat geval ben je nog steeds gedekt voor schade, mits je zo snel mogelijk het oranje gebied verlaat. Ook daarbij zien we verschil in hoe verzekeraars dat tijdsbestek interpreteren. De ene verzekeraar hanteert een termijn van 48 uur, de ander verwacht dat je de eerstvolgende vlucht pakt. Wij raden mensen daarom aan vooraf te checken wat hun verzekeraar verstaat onder zo snel mogelijk en hun reisverzekering over te sluiten als de dekking niet voldoende blijkt. Dan weet je zeker dat je met een gerust hart op reis gaat.” 

Trefwoorden: vakanties, reizen, verzekeringen, reisverzekeringen

CELTH
 
   
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

21/11/24
Praktijk: bedrijven leveren essentiële bijdrage in opleidingen
Individuele bedrijven leveren in Nederland een essentiële bijdrage aan het opleiden van jonge mensen in de beroepspraktijk en investeren daar fors in. Dit blijkt uit onderzoek van ResearchNed. Het onderzoek leidt tot veranderende inzichten bij VNO-NCW en MKB-Nederland over stages, vergoeding en subsidie voor leerwerkplekken.
20/11/24
Recreatie Vakbeurs 2024 weer groot met 8.000 bezoekers
De 22e editie van Recreatie Vakbeurs, die plaatsvond op 12, 13 en 14 november 2024 in Evenementenhal Hardenberg, is wederom met meer dan 8.000 bezoekers een groot succes gebleken.
20/11/24
BUas traint op AI en ethiek
Vanaf februari 2025 verplicht de AI Act bedrijven om hun medewerkers AI-geletterd te maken. Dit houdt in dat werknemers die met Artificial Intelligence (AI) werken, moeten begrijpen wat AI precies is. Maar AI maakt nog geen onderscheid in ethische vraagstukken.
19/11/24
KLM breidt intercontinentale netwerk uit met drie nieuwe bestemmingen
KLM breidt haar intercontinentale netwerk uit met nieuwe diensten tussen Amsterdam en San Diego (VS), Georgetown (Guyana) en Hyderabad (India).
19/11/24
Sunweb voor de achtste keer uitgeroepen tot beste ski touroperator ter wereld
Sunweb is wederom tot de beste ski touroperator ter wereld uitgeroepen bij de World Ski Awards.
19/11/24
Leiden Convention Bureau lanceert Leiden Booking Service
Congresdeelnemers kunnen via Leiden Booking Service eenvoudig en zonder verborgen kosten hotelkamers reserveren.
19/11/24
Exclusief voor leden
Tien keer Warme Winteravonden in DierenPark Amersfoort
DierenPark Amersfoort brengt voor het eerst 10 winterse avonden tot leven tijdens de Warme Winteravonden. Deze zijn geprogrammeerd van 21 tot en met 30 december 2024 en in het nieuwe jaar van 2 tot en met 4 januari 2025.
19/11/24
Urban Leisure & Tourism Lab Rotterdam krijgt na buurtparticipatie nieuwe gevel
Het voormalige ABN AMRO-pand in de grootschalige gebiedsontwikkeling Hart van Zuid wordt omgetoverd tot een groot street art-kunstwerk. Het idee voor de kleurrijke beschildering ontstond in dit Lab en na een participatietraject gaat de Rotterdamse streetart-kunstenaar Naomi King samen met buurtbewoners aan de slag.

||| Agenda |||

22/11/24
22/11/24 t/m 22-11-24: Bestemmingsmanagement, samen zetten we stappen vooruit’
Op vrijdag 22 november organiseert NBTC in Ede de jaarlijkse Beleidsmakersdag met dit jaar als thema...
28/11/24
28/11/24 t/m 28-11-24: Toeristische Ontmoetingsdag
Op donderdag 28 november organiseren Impuls Zeeland en het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme de Toeristi...
03/12/24
03/12/24 t/m 03-12-24: Marketing Zaanstreek Presents
Op dinsdag 3 december, presenteert Marketing Zaanstreek haar nieuwe meerjarenstrategie. Locatie is d...