Geplaatst op: 13-07-2021
Auteur: Redactie
NRIT

Nieuw merk met soundtrack voor Enschede

Nieuw merk met soundtrack voor Enschede
Directeur Enschede promotie Marieke ter Brugge en wethouder Jeroen Diepemaat. © Emiel Muijderman

Enschede heeft een nieuw merk met soundtrack gelanceerd. Centraal staat daarin het imago als technologische, innovatieve en creatieve stad. Citymarketingorganisatie Enschede Promotie heeft samen met de gemeente, een sounddesigner en diverse strategen en conceptontwikkelaars gewerkt aan het nieuwe merk. Met als doel om als stad te groeien en aantrekkelijk te zijn voor (nieuwe) bewoners, bezoekers, talent en bedrijven.

Meer dan vijftig stakeholders hebben afgelopen jaren meegedacht over het verhaal van de stad. Wat maakt Enschede uniek? Wat maakt Enschede anders dan andere steden? En wat is eigenlijk het DNA van de stad? 

Strategische citymarketingvisie

De antwoorden op deze vragen zijn vertaald naar een strategische citymarketingvisie. De strategische citymarketingvisie was het startpunt voor de creatieve doorvertaling. Uitgangspunt is het overkoepelende verhaal van Enschede:

Enschede is een technologische, innovatieve en creatieve stad waar het door de menselijke maat en Enschedese mentaliteit fijn ondernemen, studeren, recreëren en wonen is.

In onderstaand figuur is het merk Enschede visueel samengevat. Het merk Enschede is gestoeld op de thema’s, kernkwaliteiten en de merkwaarden. Samen vormen deze het DNA van Enschede. 

DNA_Enschede

Het merk Enschede is gestoeld op drie thema’s: Technologie, Innovatie en Creativiteit, samengevat TIC. Deze vormen het fundament van het merk Enschede. Wat Enschede echter écht Enschede maakt, is de combinatie van de TIC met de menselijke maat en de Enschedese mentaliteit. Om deze tastbaarder te maken, zijn ze nader uitgewerkt in de kernkwaliteiten en merkwaarden voor Enschede. De kernkwaliteiten zijn:

  • Compacte stad met uitgebreid aanbod aan grootstedelijke voorzieningen;
  • Ruimte om iets te betekenen en impact te hebben;
  • Enschede heeft een breed aanbod van onderwijs­ instellingen en vooraanstaande bedrijven gericht op technologie, innovatie en creativiteit;
  • Enschede heeft een uitgebreid aanbod aan horeca, evenementen, cultuur, sport en winkels op fietsafstand;
  • Enschede heeft een hoge kwaliteit van leven.

De merkwaarden van Enschede zijn:

  • Ondernemend
  • Betrokken
  • No-nonsense
  • Veerkracht
Op basis van het DNA zijn vier pijlers voor Enschede geformuleerd. Ondernemende Kennisstad, Creatieve Stad, Bruisende Stad en Groene Leefstad, waarbij de focus ligt op de binnenstad. In deze vier pijlers komt het bijzondere DNA van Enschede tot uiting: deze vier pijlers vertellen het verhaal van de stad. Daarom moeten de citymarketinginvesteringen zich richten op het verder uitbouwen van deze vier pijlers. Binnen en tussen deze vier pijlers zijn de TIC, de menselijke maat en de Enschedese mentaliteit de verbindende elementen. Ook komen de kern­ kwaliteiten en merkwaarden terug in de pijlers.

Pop-up brandteam

Voor de creatieve doorvertaling van de citymarketingvisie is een tijdelijk pop-up brandteam samengesteld bestaande uit acht Enschede creatieve strategen en conceptontwikkelaars. Dit team heeft samengewerkt aan de vormgeving en strategie van het merk Enschede.

The sound of Enschede

Enschede heeft naast de Universiteit Twente ook internationaal gerenommeerd muziekonderwijs. Passend bij het imago van Enschede is dan ook een eigen geluid. Samen met een Enschedese sounddesigner is een audiologo en track ontwikkeld. De basis voor deze sounds zijn geluiden uit de stad. Zo hoor je naast de geschiedenis van de textielindustrie onder andere ook de ruimte, natuur en innovatie van Enschede.


Bewoners als ambassadeur

DNA en identiteit van Enschede zijn gevormd door alle mensen in de stad. De belangrijkste ambassadeurs zijn dan ook de bewoners. Om alle bewoners te informeren over het merk wordt een campagne gestart met beelden en verhalen van de stad. Met deze campagne wil Enschede Promotie een éénduidig en helder verhaal richting bewoners communiceren opdat iedereen dit verhaal ook wil uitdragen. Ook het bedrijfsleven, evenementen en andere stakeholders worden betrokken bij het uitdragen van het merk Enschede. De grote vraag is ‘Hoe krijgen we iedereen op één lijn en dagen we ze uit om met het merk aan de slag te gaan?’. Daarvoor is naast de campagnes een On-brand checklist ontwikkeld.

On-brand checklist

Dat iedereen in Enschede aan de slag mag met hét beeldmerk van Enschede is een feit. Om te stimuleren dat iedereen meewerkt aan het bouwen van het gewenste imago is er de onbrand checklist op www.cityofenschede.com. Na het invullen van deze checklist ziet men of iets on- of offbrand is. Daarnaast stimuleert deze checklist om aan de slag te gaan met de thema’s technologie, innovatie en creativiteit.

Enschede

Link: https://www.enschede.nl/sites/default/files/Citymarketingvisie-Enschede.pdf
Topics:Marketing
Trefwoorden: marketing, citymarketing, Overijssel,

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

08/01/25
Van Velde in Raad van Toezicht Utrecht Marketing
Michel van Velde is sinds 1 januari toegetreden tot de Raad van Toezicht van destinatieorganisatie Utrecht Marketing. De Raad van Toezicht is daarmee compleet.
25/12/24
Op weg naar 2025
Het jaar 2024 loopt ten einde en we kijken vol verwachting uit naar een prachtig 2025. We willen jullie hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking en het vertrouwen in ons.
16/12/24
HECkathon: studenten De Rooi Pannen aan de slag met vraagstukken Bredase bedrijven
Volgende week donderdag 19 december staat er een prachtig evenement op de planning voor onze Bredase studenten Toerisme, Leisure & Marketing, samen met een aantal prominente Bredase bedrijven en organisaties.
16/12/24
Europa’s eerste mens-robot opent nieuw vakevent Travel & Tech
De missie van Travel & Tech is het verbinden van experts en professionals om de manier waarop we reizen, te vernieuwen.
16/12/24
Consumentenbond waarschuwt voor dure extra kosten bij vliegtickets
Websites voor vliegtickets beloven goedkope tickets, maar rekenen vaak hoge prijzen voor bagage en s...
11/12/24
Weer award voor Dark Sky Terschelling
De campagne rondom Dark Sky Terschelling heeft in Londen een internationale X.Award gewonnen. Bijzonder want het verslaat andere bekende destinatiecampagnes. De campagne won een Purposeful Brand Award en concurreerde met wereldspelers als Visit California, Explore Natural Martin (Florida) en Wonderful Copenhagen.
06/12/24
Exclusief voor leden
Great Stay App neemt The Digital Concierge over
Great Stay, bedrijf in digitale gastcommunicatie neemt app The Digital Concierge over.
06/12/24
Exclusief voor leden
Ohoe chatbot beantwoordt vragen over erfgoed
Wie een vraag heeft over erfgoed, kunst of natuur kan die voortaan stellen aan Oehoe, de vriendelijke chatbot van de ErfgoedApp. Zo maakt FARO de ontdekking van erfgoed in de buurt nog laagdrempeliger en eenvoudiger.

||| Agenda |||

Momenteel geen berichten aanwezig.