Geplaatst op: 14-07-2021
Auteur: Marc Gerlings

Dramatische maand juli voor de reisbranche

Dramatische maand juli voor de reisbranche
25% terugval in boekingen bij de reisbranche in een week tijd. Grafiek: Zoover.
Nadat in juni buitenlandse bestemmingen weer populairder werden dan vakanties in eigen land en het aantal boekingen op het niveau van 2019 zat, is de reisbranche in juli opnieuw ingestort. Vakantiegangers zoeken vooral weer naar bestemmingen in Nederland en het aantal boekingen is in een week tijd met 25 procent gedaald.

Dat blijkt uit de Zoover Vakantiemonitor, waarin het zoek- en boekgedrag van miljoenen bezoekers aan review- en boekingssite Zoover is geanalyseerd. Oorzaak is de explosieve groei van het aantal coronabesmettingen en de aangescherpte maatregelen die het kabinet heeft afgekondigd. 

"Mensen zijn bang dat ons land kleurcode rood krijgt en dat er op hun vakantiebestemmingen bijzondere maatregelen gaan gelden”, zegt directeur Judith Eyck van Zoover. "Voor de reisbranche is het dramatisch wat er nu gebeurt."

Zoover biedt 15.000 pakketreizen aan van bijna alle reisaanbieders en kan dus een duidelijke indicatie geven van het boekgedrag van vakantiegangers. Ook zoeken jaarlijks 30 miljoen bezoekers op de site naar vakantiebestemmingen, zodat Zoover kan zien wat de populairste landen en regio’s zijn.

Snelle wisselingen in boekingen eerste helft 2021

Begin dit jaar was Nederland veruit het populairste vakantieland en zochten mensen vooral naar vakanties in Limburg, Overijssel, Gelderland en Zeeland. Daarna kwamen de autovakanties in Frankrijk en Italië. In het tweede kwartaal van 2021 veranderde dat en werden buitenlandse bestemmingen steeds populairder. In juni, toen steeds meer landen geel kleurden en alle lichten voor vakanties op groen gingen, vertienvoudigde het aantal boekingen voor buitenlandse vakanties ten opzichte van het eerste kwartaal.

Volgens de Zoover Vakantiemonitor vormden reizen naar Spanje, Griekenland en Turkije de top 3 en waren eilanden als Mallorca, Ibiza, Kreta en andere Spaanse en Griekse eilanden het populairst. In week 24, medio juni, zaten bijna alle bestemmingen weer op het niveau van 2019.

Bij het zoekgedrag was Nederland al het hele jaar het populairst, maar in diezelfde week 24 passeerden Frankrijk, Spanje en Griekenland ons land qua populariteit en werd het meest gezocht op vakanties in regio’s in Frankrijk en Spanje en de Griekse eilanden.

Na piek in besmettingscijfers stormloop op destinatie Nederland

Sinds afgelopen weekend is echter alles volledig ingezakt. Nederland is weer het populairste vakantieland, maar dat is niet terug te zien in het aantal boekingen. "We zien nog geen stormloop op vakanties in Nederland, maar er is ook nog maar erg weinig beschikbaar”, verklaart Eyck.

Opvallend is dat Turkije zowel qua boek- en zoekgedrag populair blijft, ook al kleurde dat land oranje. Eyck: "Aan de ene kant kunnen mensen met een dubbel paspoort toch naar dat land reizen. Aan de andere kant is Turkije minder streng qua maatregelen. Daarom blijft het populair bij reizigers."

Trefwoorden: reizen, Europa, Nederland, corona

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

25/12/24
Op weg naar 2025
Het jaar 2024 loopt ten einde en we kijken vol verwachting uit naar een prachtig 2025. We willen jullie hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking en het vertrouwen in ons.
16/12/24
HECkathon: studenten De Rooi Pannen aan de slag met vraagstukken Bredase bedrijven
Volgende week donderdag 19 december staat er een prachtig evenement op de planning voor onze Bredase studenten Toerisme, Leisure & Marketing, samen met een aantal prominente Bredase bedrijven en organisaties.
16/12/24
Europa’s eerste mens-robot opent nieuw vakevent Travel & Tech
De missie van Travel & Tech is het verbinden van experts en professionals om de manier waarop we reizen, te vernieuwen.
16/12/24
Consumentenbond waarschuwt voor dure extra kosten bij vliegtickets
Websites voor vliegtickets beloven goedkope tickets, maar rekenen vaak hoge prijzen voor bagage en s...
11/12/24
Weer award voor Dark Sky Terschelling
De campagne rondom Dark Sky Terschelling heeft in Londen een internationale X.Award gewonnen. Bijzonder want het verslaat andere bekende destinatiecampagnes. De campagne won een Purposeful Brand Award en concurreerde met wereldspelers als Visit California, Explore Natural Martin (Florida) en Wonderful Copenhagen.
06/12/24
Exclusief voor leden
Great Stay App neemt The Digital Concierge over
Great Stay, bedrijf in digitale gastcommunicatie neemt app The Digital Concierge over.
06/12/24
Exclusief voor leden
Ohoe chatbot beantwoordt vragen over erfgoed
Wie een vraag heeft over erfgoed, kunst of natuur kan die voortaan stellen aan Oehoe, de vriendelijke chatbot van de ErfgoedApp. Zo maakt FARO de ontdekking van erfgoed in de buurt nog laagdrempeliger en eenvoudiger.
04/12/24
Hart van Brabant gaat regio een boost geven
De regio Hart van Brabant heeft veel te bieden op het gebied van toerisme en recreatie, maar buiten de regio is dit aanbod nog niet voldoende bekend. Met het RegioBoost programma van VisitBrabant en ondersteuning vanuit de nieuwe stuurgroep Toerisme & Recreatie Hart van Brabant krijgt de regio een flinke impuls.

||| Agenda |||

Momenteel geen berichten aanwezig.