Geplaatst op: 14-07-2021
Auteur: Marc Gerlings

Dramatische maand juli voor de reisbranche

Dramatische maand juli voor de reisbranche
25% terugval in boekingen bij de reisbranche in een week tijd. Grafiek: Zoover.
Nadat in juni buitenlandse bestemmingen weer populairder werden dan vakanties in eigen land en het aantal boekingen op het niveau van 2019 zat, is de reisbranche in juli opnieuw ingestort. Vakantiegangers zoeken vooral weer naar bestemmingen in Nederland en het aantal boekingen is in een week tijd met 25 procent gedaald.

Dat blijkt uit de Zoover Vakantiemonitor, waarin het zoek- en boekgedrag van miljoenen bezoekers aan review- en boekingssite Zoover is geanalyseerd. Oorzaak is de explosieve groei van het aantal coronabesmettingen en de aangescherpte maatregelen die het kabinet heeft afgekondigd. 

"Mensen zijn bang dat ons land kleurcode rood krijgt en dat er op hun vakantiebestemmingen bijzondere maatregelen gaan gelden”, zegt directeur Judith Eyck van Zoover. "Voor de reisbranche is het dramatisch wat er nu gebeurt."

Zoover biedt 15.000 pakketreizen aan van bijna alle reisaanbieders en kan dus een duidelijke indicatie geven van het boekgedrag van vakantiegangers. Ook zoeken jaarlijks 30 miljoen bezoekers op de site naar vakantiebestemmingen, zodat Zoover kan zien wat de populairste landen en regio’s zijn.

Snelle wisselingen in boekingen eerste helft 2021

Begin dit jaar was Nederland veruit het populairste vakantieland en zochten mensen vooral naar vakanties in Limburg, Overijssel, Gelderland en Zeeland. Daarna kwamen de autovakanties in Frankrijk en Italië. In het tweede kwartaal van 2021 veranderde dat en werden buitenlandse bestemmingen steeds populairder. In juni, toen steeds meer landen geel kleurden en alle lichten voor vakanties op groen gingen, vertienvoudigde het aantal boekingen voor buitenlandse vakanties ten opzichte van het eerste kwartaal.

Volgens de Zoover Vakantiemonitor vormden reizen naar Spanje, Griekenland en Turkije de top 3 en waren eilanden als Mallorca, Ibiza, Kreta en andere Spaanse en Griekse eilanden het populairst. In week 24, medio juni, zaten bijna alle bestemmingen weer op het niveau van 2019.

Bij het zoekgedrag was Nederland al het hele jaar het populairst, maar in diezelfde week 24 passeerden Frankrijk, Spanje en Griekenland ons land qua populariteit en werd het meest gezocht op vakanties in regio’s in Frankrijk en Spanje en de Griekse eilanden.

Na piek in besmettingscijfers stormloop op destinatie Nederland

Sinds afgelopen weekend is echter alles volledig ingezakt. Nederland is weer het populairste vakantieland, maar dat is niet terug te zien in het aantal boekingen. "We zien nog geen stormloop op vakanties in Nederland, maar er is ook nog maar erg weinig beschikbaar”, verklaart Eyck.

Opvallend is dat Turkije zowel qua boek- en zoekgedrag populair blijft, ook al kleurde dat land oranje. Eyck: "Aan de ene kant kunnen mensen met een dubbel paspoort toch naar dat land reizen. Aan de andere kant is Turkije minder streng qua maatregelen. Daarom blijft het populair bij reizigers."

Trefwoorden: reizen, Europa, Nederland, corona

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

08/01/25
Van Velde in Raad van Toezicht Utrecht Marketing
Michel van Velde is sinds 1 januari toegetreden tot de Raad van Toezicht van destinatieorganisatie Utrecht Marketing. De Raad van Toezicht is daarmee compleet.
26/12/24
Recycling bekers bij sportevenementen
Dit jaar gingen nieuwe regels in voor de recyclinhg van plastic bij evenementen. Dat was niet makkelijk voor sportevenementen. Opeens moesten de kartonnen bekers voor deelnemers met plastic laagje of gewassen worden, of verzamelen en recyclen. De Zevenheuvelenloop is het eerste evenement dat een percentage van recycling doorgeeft, 92,5%.
25/12/24
Op weg naar 2025
Het jaar 2024 loopt ten einde en we kijken vol verwachting uit naar een prachtig 2025. We willen jullie hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking en het vertrouwen in ons.
17/12/24
Recreatiebedrijven moeten van elke verdiende euro 38 cent afdragen
Dat van elke euro die consumenten besteden op recreatiebedrijven 38% naar belastingen gaat, is geen verrassing. Wel vervelend is het feit dat sinds 2018 deze lasten met maar liefst 40% zijn gestegen bij een inflatie van 12%.
16/12/24
Exclusief voor leden
Schiphol ontwikkelt breed retailaanbod (nodig voor de internationale toppositie)
Per 1 mei 2025 versterkt Schiphol haar samenwerking met Lagardère Travel Retail voor de exploitatie...
13/12/24
Nederland moet niet wachten op uitspraak klimaatzaak, maar zelf voorloper zijn
Terwijl het Internationaal Gerechtshof momenteel een historische uitspraak voorbereidt over de juridische verplichtingen van landen om klimaatverandering tegen te gaan, benadrukt Transversal Professor of Sustainability Transitions Frans Melissen van de Breda University of Applied Science het belang van proactieve actie. Nederland, dat vaak als voorloper op duurzaamheidsgebied wordt gezien, moet volgens Melissen niet afwachten op deze uitspraak, maar zelf het voortouw nemen.
13/12/24
Lelystad wil deal sluiten F35 maar ook vakantievluchten op luchthaven
Defensie zoekt naar extra locaties voor hun activiteiten, waaronder uitbreiding van jachtvliegcapaciteit met de F35. Maar Lelystad wil dan als tegenprestatie dat vakantievluchten worden toegestaan op Lelystad luchthaven.
11/12/24
Acties tegen btw-verhoging lonen: Staatssecretaris zegt impactanalyse toe
Het verzet tegen de btw-verhoging op logies is nog springlevend. Afgelopen vrijdag plaatste HISWA-RECRON in de kranten van DPG een grote advertentie. Twentse ondernemers en Twente Marketing voerden met waterflesjes een creatieve actie tegen de geplande btw-verhoging op logies. En met succes want er komt een impactanalyse naar de verhoging van de btw op logies