Geplaatst op: 15-07-2021
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Meer Nederlanders willen in eigen land op vakantie

Meer Nederlanders willen in eigen land op vakantie

Tweederde van de Nederlanders wil dit jaar op vakantie. De meeste Nederlanders met vakantieplannen willen in Europa op vakantie gevolgd door het eigen land dat aan populariteit wint. Bij onze buurlanden Duitsland en België wint Nederland als vakantiebestemming aan populariteit. Desondanks blijft de coronauitbraak een grote invloed houden op het vakantiegedrag. Dat uit zich in bestemmingskeuze, meer last-minuteboekingen en de vakantiefrequentie. Het ligt in de lijn der verwachting dat na de oplopende besmettingen en Nederland op 'rood' de belangstelling voor Nederland als vakantieland nog verder toeneemt. 

Dat blijkt uit de Vakantiemonitor 2021 van NBTC. Het onderzoek is sinds de coronacrisis voor de 9e keer uitgevoerd onder bewoners van Nederland, België, Duitsland, Frankrijk, Groot-Brittannië, de Verenigde Staten en China. Het veldwerk voor de 9e meting is van 1 tot en met 6 juli uitgevoerd. 

Vakantie-intentie blijft hoog

Van alle Nederlanders wil 66% dit jaar op vakantie. Ook in andere landen is de vakantie-intentie gezien de gezondheidscrisis hoog. In België 64% en in Duitsland 68%. Het aandeel daadwerkelijk geboekte vakanties is in alle landen toegenomen ten opzichte van de vorige meting. Dit geldt met name voor inwoners uit Nederland (+10%), België (+9%) en Duitsland (+9%).

Vakantieplannen

Kwart vakanties moet nog worden geboekt

Het aantal mensen met plannen hebben maar die nog moeten boeken is duidelijk afgenomen. Overall heeft ruim een kwart van de mensen wel plannen maar nog niet geboekt. Ruim de helft van deze groep bevindt zich al wel in de ori?ntatiefase. Voor deze groep zijn de maanden augustus en september de belangrijkste vertrekperiode.

Eigen land wint aan terrein

Van de Nederlanders met vakantieplannen wil 46% in Europa op vakantie en 41% in eigen land. Opvallend is dat van deze groep bijna 80% vorig jaar ook op vakantie is geweest in eigen land. Deze resultaten hangen sterk samen met een gevoel van angst voor een toenemend aantal besmettingen en onzekerheid over de reismogelijkheden en situatie in het buitenland. Ten opzichte van de vorige meting in mei is het aantal Europese vakantieplannen afgenomen (met 3 procentpunt) en de binnenlandse toegenomen (met 2 procentpunt). In België en Duitsland zien we een soortgelijke ontwikkeling alhoewel in België het aandeel binnenland met 31% een stuk lager is.

Vakantieplannen

Zuid-Europa favoriete bestemming

Spanje blijft ook voor 2021 de populairste Europese vakantiebestemming. Dit geldt niet alleen voor Nederlanders met vakantieplannen maar ook voor mensen met vakantieplannen uit de andere landen. Ook andere landen met een mediterraans karakter zoals Griekenland en Italie? blijven populair, zij het beduidend minder dan Spanje. De positie van Nederland als internationale vakantiebestemming voor 2021 blijft beperkt. Nederland wint aan populariteit bij onze buren uit Belgie? en Duitsland. Vanuit het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk blijft de interesse in Nederland beperkt.

Helft zomervakantieganger wil in eigen land blijven 

Als we specifiek naar de zomervakantie kijken, geeft nog altijd de helft van de Nederlanders aan de zomervakantie in eigen land door te willen brengen. Van de groep die overweegt in Nederland te blijven geven bijna acht op de tien mensen aan ook vorig jaar in Nederland op vakantie te zijn geweest. Nederlanders die in eigen land op vakantie blijven zien onder de huidige omstandigheden een vakantie in het buitenland vaak (nog) niet zitten. De pandemie zorgt bij hen nog voor te veel onzekerheid en angst. Een relatief kleine groep geeft aan meer bewust voor Nederland te hebben gekozen vanwege de aantrekkelijkheid van de bestemming. 

Vakantieplannen

Corona uitbraak heeft grote invloed op vakantiegedrag 2021

De corona-uitbraak heeft nog altijd behoorlijke invloed op de keuze om wel of niet op vakantie te gaan, toch zien we de invloed in de meeste landen voorzichtig afnemen. De corona-uitbraak blijft nog wel invloed hebben op het vakantiegedrag:

  • Vakantiebestemming: twee derde geeft aan dat de keuze van hun vakantie-bestemming wordt be?nvloed door de coronapandemie.
  • Meer last minute boekingen: bijna de helft geeft aan korter van te voren te boeken dan gebruikelijk.
  • Minder vaak op vakantie: bijna de helft van de mensen verwacht minder vakanties te ondernemen.

Gevaccineerden willen weer op vakantie

Vaccinaties hebben veel invloed op het vakantiegedrag als het gaat om buitenlandse vakanties. In het merendeel van de Europese landen geldt dat ruim de helft van de mensen aangeeft weer naar een ander land op vakantie te gaan wanneer men is gevaccineerd. Twee derde van de mensen is bereid zich bij vertrek en terugkomst van een vakantie in het buitenland te laten testen. Zes op de tien is bereid ook tijdens de vakantie te testen wanneer men een (toeristische) attractie of bezienswaardigheid wil bezoeken. In Nederland ligt de testbereidheid lager dan in andere Europese landen.

Trefwoorden: vakanties, binnenlands toerisme, uitgaand toerisme, inkomend toerisme, vakantieplannen

CELTH
 
   
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

22/11/24
Vlonderpad in Pannenhoef
Brabants Landschap heeft in natuurgebied De Pannenhoef een nieuw vlonderpad aangelegd. De vele bezoekers van de Pannenhoef weten het maar al te goed, het gebied is vaak nat en de paden modderig.
22/11/24
LEADER Oost-Groningen stimuleert lokale initiatieven
Een nieuwe bakkerij met brasserie in Scheemda, een avontuurlijke beleefroute bij Bourtange en een moderne speeltuin in Boven Pekela: deze projecten, en nog 18 andere, ontvangen een financiële injectie van LEADER Oost-Groningen.
22/11/24
Burgers' Zoo benut regenwater slim voor duurzame verzorging dieren
Burgers' Zoo zet een slimme stap op het gebied van duurzaamheid. Het Arnhemse dierenpark maakt optim...
22/11/24
Zeeland.com maakt lokaal boeken mogelijk dankzij samenwerking met Allyourz
Zeeland.com, het online inspiratieplatform van de provincie Zeeland, gaat een pilot aan met Allyourz. Dit betekent dat bezoekers van Zeeland.com voortaan direct hun verblijf in de provincie kunnen boeken.
21/11/24
Praktijk: bedrijven leveren essentiële bijdrage in opleidingen
Individuele bedrijven leveren in Nederland een essentiële bijdrage aan het opleiden van jonge mensen in de beroepspraktijk en investeren daar fors in. Dit blijkt uit onderzoek van ResearchNed. Het onderzoek leidt tot veranderende inzichten bij VNO-NCW en MKB-Nederland over stages, vergoeding en subsidie voor leerwerkplekken.
20/11/24
Recreatie Vakbeurs 2024 weer groot met 8.000 bezoekers
De 22e editie van Recreatie Vakbeurs, die plaatsvond op 12, 13 en 14 november 2024 in Evenementenhal Hardenberg, is wederom met meer dan 8.000 bezoekers een groot succes gebleken.
20/11/24
BUas traint op AI en ethiek
Vanaf februari 2025 verplicht de AI Act bedrijven om hun medewerkers AI-geletterd te maken. Dit houdt in dat werknemers die met Artificial Intelligence (AI) werken, moeten begrijpen wat AI precies is. Maar AI maakt nog geen onderscheid in ethische vraagstukken.
19/11/24
KLM breidt intercontinentale netwerk uit met drie nieuwe bestemmingen
KLM breidt haar intercontinentale netwerk uit met nieuwe diensten tussen Amsterdam en San Diego (VS), Georgetown (Guyana) en Hyderabad (India).

||| Agenda |||

28/11/24
28/11/24 t/m 28-11-24: Toeristische Ontmoetingsdag
Op donderdag 28 november organiseren Impuls Zeeland en het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme de Toeristi...
03/12/24
03/12/24 t/m 03-12-24: Marketing Zaanstreek Presents
Op dinsdag 3 december, presenteert Marketing Zaanstreek haar nieuwe meerjarenstrategie. Locatie is d...