Geplaatst op: 15-07-2021
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Meer Nederlanders willen in eigen land op vakantie

Meer Nederlanders willen in eigen land op vakantie

Tweederde van de Nederlanders wil dit jaar op vakantie. De meeste Nederlanders met vakantieplannen willen in Europa op vakantie gevolgd door het eigen land dat aan populariteit wint. Bij onze buurlanden Duitsland en België wint Nederland als vakantiebestemming aan populariteit. Desondanks blijft de coronauitbraak een grote invloed houden op het vakantiegedrag. Dat uit zich in bestemmingskeuze, meer last-minuteboekingen en de vakantiefrequentie. Het ligt in de lijn der verwachting dat na de oplopende besmettingen en Nederland op 'rood' de belangstelling voor Nederland als vakantieland nog verder toeneemt. 

Dat blijkt uit de Vakantiemonitor 2021 van NBTC. Het onderzoek is sinds de coronacrisis voor de 9e keer uitgevoerd onder bewoners van Nederland, België, Duitsland, Frankrijk, Groot-Brittannië, de Verenigde Staten en China. Het veldwerk voor de 9e meting is van 1 tot en met 6 juli uitgevoerd. 

Vakantie-intentie blijft hoog

Van alle Nederlanders wil 66% dit jaar op vakantie. Ook in andere landen is de vakantie-intentie gezien de gezondheidscrisis hoog. In België 64% en in Duitsland 68%. Het aandeel daadwerkelijk geboekte vakanties is in alle landen toegenomen ten opzichte van de vorige meting. Dit geldt met name voor inwoners uit Nederland (+10%), België (+9%) en Duitsland (+9%).

Vakantieplannen

Kwart vakanties moet nog worden geboekt

Het aantal mensen met plannen hebben maar die nog moeten boeken is duidelijk afgenomen. Overall heeft ruim een kwart van de mensen wel plannen maar nog niet geboekt. Ruim de helft van deze groep bevindt zich al wel in de ori?ntatiefase. Voor deze groep zijn de maanden augustus en september de belangrijkste vertrekperiode.

Eigen land wint aan terrein

Van de Nederlanders met vakantieplannen wil 46% in Europa op vakantie en 41% in eigen land. Opvallend is dat van deze groep bijna 80% vorig jaar ook op vakantie is geweest in eigen land. Deze resultaten hangen sterk samen met een gevoel van angst voor een toenemend aantal besmettingen en onzekerheid over de reismogelijkheden en situatie in het buitenland. Ten opzichte van de vorige meting in mei is het aantal Europese vakantieplannen afgenomen (met 3 procentpunt) en de binnenlandse toegenomen (met 2 procentpunt). In België en Duitsland zien we een soortgelijke ontwikkeling alhoewel in België het aandeel binnenland met 31% een stuk lager is.

Vakantieplannen

Zuid-Europa favoriete bestemming

Spanje blijft ook voor 2021 de populairste Europese vakantiebestemming. Dit geldt niet alleen voor Nederlanders met vakantieplannen maar ook voor mensen met vakantieplannen uit de andere landen. Ook andere landen met een mediterraans karakter zoals Griekenland en Italie? blijven populair, zij het beduidend minder dan Spanje. De positie van Nederland als internationale vakantiebestemming voor 2021 blijft beperkt. Nederland wint aan populariteit bij onze buren uit Belgie? en Duitsland. Vanuit het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk blijft de interesse in Nederland beperkt.

Helft zomervakantieganger wil in eigen land blijven 

Als we specifiek naar de zomervakantie kijken, geeft nog altijd de helft van de Nederlanders aan de zomervakantie in eigen land door te willen brengen. Van de groep die overweegt in Nederland te blijven geven bijna acht op de tien mensen aan ook vorig jaar in Nederland op vakantie te zijn geweest. Nederlanders die in eigen land op vakantie blijven zien onder de huidige omstandigheden een vakantie in het buitenland vaak (nog) niet zitten. De pandemie zorgt bij hen nog voor te veel onzekerheid en angst. Een relatief kleine groep geeft aan meer bewust voor Nederland te hebben gekozen vanwege de aantrekkelijkheid van de bestemming. 

Vakantieplannen

Corona uitbraak heeft grote invloed op vakantiegedrag 2021

De corona-uitbraak heeft nog altijd behoorlijke invloed op de keuze om wel of niet op vakantie te gaan, toch zien we de invloed in de meeste landen voorzichtig afnemen. De corona-uitbraak blijft nog wel invloed hebben op het vakantiegedrag:

  • Vakantiebestemming: twee derde geeft aan dat de keuze van hun vakantie-bestemming wordt be?nvloed door de coronapandemie.
  • Meer last minute boekingen: bijna de helft geeft aan korter van te voren te boeken dan gebruikelijk.
  • Minder vaak op vakantie: bijna de helft van de mensen verwacht minder vakanties te ondernemen.

Gevaccineerden willen weer op vakantie

Vaccinaties hebben veel invloed op het vakantiegedrag als het gaat om buitenlandse vakanties. In het merendeel van de Europese landen geldt dat ruim de helft van de mensen aangeeft weer naar een ander land op vakantie te gaan wanneer men is gevaccineerd. Twee derde van de mensen is bereid zich bij vertrek en terugkomst van een vakantie in het buitenland te laten testen. Zes op de tien is bereid ook tijdens de vakantie te testen wanneer men een (toeristische) attractie of bezienswaardigheid wil bezoeken. In Nederland ligt de testbereidheid lager dan in andere Europese landen.

Trefwoorden: vakanties, binnenlands toerisme, uitgaand toerisme, inkomend toerisme, vakantieplannen

CELTH





||| Nieuws |||

16/02/25
Exclusief voor leden
Europese luchthavens verwelkomen meer passagiers dan voor de pandemie
In 2024 hebben Europese luchthavens voor het eerst sinds de pandemie meer passagiers verwelkomd dan in 2019. Voor 2025 verwacht ACI EUROPE een verdere groei van 4% in passagiersverkeer, ondanks economische onzekerheden en geopolitieke spanningen.
16/02/25
Exclusief voor leden
Veel Nederlanders naar Denemarken op vakantie
Denemarken heeft weer een topjaar achter de rug. Nederlandse toeristen hadden daar een belangrijk aandeel in.
16/02/25
Exclusief voor leden
ING verwacht een beter jaar voor de horeca
De vooruitzichten voor de horeca voor 2025 zijn, met een verwachte volumegroei van 3%, gematigd positief. Dat verwacht ING maar er zijn ook uitdagingen.
16/02/25
Intensievere samenwerking Bureau Toerisme Laag Holland en VVV's
Het Bureau Toerisme Laag Holland en de VVV’s van Edam-Volendam, Waterland en Purmerend gaan intensiever samenwerken.
16/02/25
Exclusief voor leden
DERTOUR Group neemt Hotelplan Group over, HomeToGo verwerft Interhome
Op 12 februari 2025 kondigde DERTOUR Group de overname aan van Hotelplan Group van Migros, met uitzondering van Interhome. Dat onderdeel wordt overgenomen door HomeToGo Group.
16/02/25
Veelbelovende start voor TUI Group in het nieuwe boekjaar 2025
I Group heeft een sterke start gemaakt in het eerste kwartaal van het boekjaar 2025. et onderliggende EBIT groeide voor het tiende kwartaal op rij. TUI CEO Sebastian Ebel benadrukte dat de resultaten laten zien dat TUI op koers ligt voor verdere groei in het volledige jaar.
14/02/25
Inspirerende Valentijnsactivatie Reflections in Common in Den Haag
Vandaag op Valentijnsdag, vrijdag 14 februari, kunnen mensen die elkaar liefhebben van 14 tot 17 uur hun liefde laten weerspiegelen in Den Haag bij een het verrassende Reflections in Common-paviljoen. Dit is een onderdeel van het Spiegelfestival.
13/02/25
Verkiezing Leukste Uitje weer terug in 2026
Na een tussenjaar zonder verkiezing Leukste Uitje van Nederland, wordt de draad in 2026 weer opgepakt door een samenwerking van partijen in de dagrecreatie branche: Go-Kids, Pretwerk, de Great Stay App en de organisatie van Recreatie Vakbeurs / Recreatie Next Level).

||| Agenda |||

11/03/25
11/03/25 t/m 11-03-25: Frysk Toerisme Festival
Op 11 maart keert het toonaangevende kongres voor toeristisch Friesland terug. Deze keer i...
24/03/25
24/03/25 t/m 24-03-25: 2Daagse Glamping Inspiratiereis
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert van maandag 24 maart 2025 tot en met d...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...