Geplaatst op: 19-07-2021
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Vakantie-uitgaven in 2021 licht omhoog

Vakantie-uitgaven in 2021 licht omhoog
Afbeelding van Free-Photos via Pixabay

De vakantie-uitgaven van Nederlanders liggen in 2021 iets hoger dan in 2020. ING verwacht dat Nederlanders dit jaar 4 miljard euro aan vakanties uitgeven. Dat is overigens veel minder dan de 14 miljard euro die Nederlanders in normale jaren aan vakanties uitgeven. Vooral het feit dat veel Nederlanders niet voor een zomervakantie naar het buitenland afreizen zorgt voor deze lage bestedingen. 

Dit jaar kiest slechts drie op de tien consumenten voor een buitenlandse zomer vakantie. Dat heeft grote gevolgen voor de vakantiebestedingen. Die liggen in een normaal jaar op zo’n 14 miljard euro.  In 2020 krompen de totale uitgaven aan de zomervakantie met 75%, van 14 miljard euro in 2019 naar 3,4 miljard euro in 2020. Deze relatief grote daling kwam met name doordat het aantal buitenlandse zomervakanties vorig jaar fors afnam. In het algemeen zijn buitenlandse vakanties duurder dan binnenlandse vakanties. 

De nationale afname van de vakantiebestedingen komt uitsluitend door de terugloop in het aantal zomervakanties. Per vakantieganger nemen de uitgaven juist toe. De hogere uitgaven dit jaar zijn met name toe te schrijven aan de binnenlandse vakanties. De grootste kostenpost was accommodatie, onder meer door hogere prijzen vanwege een grote vraag en een langere vakantieduur. Gezien de wederom sterke vraag naar binnenlandse accommodaties is de verwachting dat de prijs hiervan deze zomer verder stijgt. Zeker als een deel van de buitenlandse vakantiegangers door alle onzekerheden op het laatste moment alsnog besluit in Nederland op vakantie te gaan in plaats van het buitenland. 

Dankzij de economische groei, de daling van de werkloosheid en hogere prijzen zullen de bestedingen in de horeca naar verwachting hoger liggen dan vorig jaar. Daarmee nadert het vakantiebudget voor een binnenlandse zomervakantie dit jaar het niveau van 2019.

BESTEDINGENVAKANTIES
Link: https://www.ing.nl/zakelijk/kennis-over-de-economie/uw-sector/leisure/meerderheid-vakantiegangers-gaat-in-Nederland-op-zomervakantie.html
Topics:Vakanties
Trefwoorden: vakanties, bestedingen

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

25/12/24
Op weg naar 2025
Het jaar 2024 loopt ten einde en we kijken vol verwachting uit naar een prachtig 2025. We willen jullie hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking en het vertrouwen in ons.
16/12/24
HECkathon: studenten De Rooi Pannen aan de slag met vraagstukken Bredase bedrijven
Volgende week donderdag 19 december staat er een prachtig evenement op de planning voor onze Bredase studenten Toerisme, Leisure & Marketing, samen met een aantal prominente Bredase bedrijven en organisaties.
16/12/24
Europa’s eerste mens-robot opent nieuw vakevent Travel & Tech
De missie van Travel & Tech is het verbinden van experts en professionals om de manier waarop we reizen, te vernieuwen.
16/12/24
Consumentenbond waarschuwt voor dure extra kosten bij vliegtickets
Websites voor vliegtickets beloven goedkope tickets, maar rekenen vaak hoge prijzen voor bagage en s...
11/12/24
Weer award voor Dark Sky Terschelling
De campagne rondom Dark Sky Terschelling heeft in Londen een internationale X.Award gewonnen. Bijzonder want het verslaat andere bekende destinatiecampagnes. De campagne won een Purposeful Brand Award en concurreerde met wereldspelers als Visit California, Explore Natural Martin (Florida) en Wonderful Copenhagen.
06/12/24
Exclusief voor leden
Great Stay App neemt The Digital Concierge over
Great Stay, bedrijf in digitale gastcommunicatie neemt app The Digital Concierge over.
06/12/24
Exclusief voor leden
Ohoe chatbot beantwoordt vragen over erfgoed
Wie een vraag heeft over erfgoed, kunst of natuur kan die voortaan stellen aan Oehoe, de vriendelijke chatbot van de ErfgoedApp. Zo maakt FARO de ontdekking van erfgoed in de buurt nog laagdrempeliger en eenvoudiger.
04/12/24
Hart van Brabant gaat regio een boost geven
De regio Hart van Brabant heeft veel te bieden op het gebied van toerisme en recreatie, maar buiten de regio is dit aanbod nog niet voldoende bekend. Met het RegioBoost programma van VisitBrabant en ondersteuning vanuit de nieuwe stuurgroep Toerisme & Recreatie Hart van Brabant krijgt de regio een flinke impuls.

||| Agenda |||

Momenteel geen berichten aanwezig.