Geplaatst op: 19-07-2021
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Vakantie-uitgaven in 2021 licht omhoog

Vakantie-uitgaven in 2021 licht omhoog
Afbeelding van Free-Photos via Pixabay

De vakantie-uitgaven van Nederlanders liggen in 2021 iets hoger dan in 2020. ING verwacht dat Nederlanders dit jaar 4 miljard euro aan vakanties uitgeven. Dat is overigens veel minder dan de 14 miljard euro die Nederlanders in normale jaren aan vakanties uitgeven. Vooral het feit dat veel Nederlanders niet voor een zomervakantie naar het buitenland afreizen zorgt voor deze lage bestedingen. 

Dit jaar kiest slechts drie op de tien consumenten voor een buitenlandse zomer vakantie. Dat heeft grote gevolgen voor de vakantiebestedingen. Die liggen in een normaal jaar op zo’n 14 miljard euro.  In 2020 krompen de totale uitgaven aan de zomervakantie met 75%, van 14 miljard euro in 2019 naar 3,4 miljard euro in 2020. Deze relatief grote daling kwam met name doordat het aantal buitenlandse zomervakanties vorig jaar fors afnam. In het algemeen zijn buitenlandse vakanties duurder dan binnenlandse vakanties. 

De nationale afname van de vakantiebestedingen komt uitsluitend door de terugloop in het aantal zomervakanties. Per vakantieganger nemen de uitgaven juist toe. De hogere uitgaven dit jaar zijn met name toe te schrijven aan de binnenlandse vakanties. De grootste kostenpost was accommodatie, onder meer door hogere prijzen vanwege een grote vraag en een langere vakantieduur. Gezien de wederom sterke vraag naar binnenlandse accommodaties is de verwachting dat de prijs hiervan deze zomer verder stijgt. Zeker als een deel van de buitenlandse vakantiegangers door alle onzekerheden op het laatste moment alsnog besluit in Nederland op vakantie te gaan in plaats van het buitenland. 

Dankzij de economische groei, de daling van de werkloosheid en hogere prijzen zullen de bestedingen in de horeca naar verwachting hoger liggen dan vorig jaar. Daarmee nadert het vakantiebudget voor een binnenlandse zomervakantie dit jaar het niveau van 2019.

BESTEDINGENVAKANTIES
Link: https://www.ing.nl/zakelijk/kennis-over-de-economie/uw-sector/leisure/meerderheid-vakantiegangers-gaat-in-Nederland-op-zomervakantie.html
Topics:Vakanties
Trefwoorden: vakanties, bestedingen

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

24/01/25
Camperbeurs Brabant blijft na eerste succes
De eerste editie van de Camperbeurs in Autotron Rosmalen trok afgelopen weekend meer dan 11.000 bezoekers en was volledig uitverkocht. Het evenement vond plaats op zaterdag 18 en zondag 19 januari en overtrof alle verwachtingen.
24/01/25
Marketing Groningen maakt camperroute
Waarschijnlijk is Marketing Groningen de eerst dmo die een camperroute maakt. De 6-daagse route leidt je van de stad Groningen helemaal langs de parels van de provincie.
23/01/25
Mooie vooruitzichten
In de 45 jaren dat Maas recreatie bedrijfsmakelaardij actief is in het taxeren en aan- en verkopen van recreatie- en watersportbedrijven, heeft deze markt allerlei ontwikkelingen doorgemaakt.
21/01/25
Producentenplein maakt debuut op Caravana
Van 29 januari tot en met 2 februari 2025 vindt consumentenbeurs Caravana plaats in het WTC Expo Leeuwarden. Deze kampeerbeurs biedt een uitgebreid aanbod van campers, caravans, vouwwagens, tenten en kampeeraccessoires.
21/01/25
Nederlands succes bij PiNCAMP Awards
Nederland ging er op het jaarlijkse PiNCAMP Gala met maar liefst twee awards vandoor. Nina Gravelink van De Achterste Hoef kreeg de Young Talent Award en de Beerze Bulten won in de categorie Innovation and Progress.
20/01/25
Exclusief voor leden
Wie zijn uitgeroepen tot ANWB Camping van het Jaar?
Camping De Kleine Wolf in Nederland is uitgeroepen tot ANWB Camping van het Jaar. Camping44 in Italië werd de Europese winnaar. Deze campings zijn gekozen door 11.000 kampeerders.
20/01/25
Europa-Park breidt uit met gigantische westernstad
Europa-Park zet grote stappen met de uitbreiding van zijn populaire Camp Resort. Het bestaande gebied wordt getransformeerd tot een indrukwekkende westernstad, genaamd Silver Lake City. T
17/01/25
Exclusief voor leden
MarinaParken breidt uit met overname Camping de Eenhoorn
MarinaParken heeft Camping de Eenhoorn in Schardam overgenomen en gaat deze verder exploiteren onder de naam MarinaPark Bad Markermeer. Deze locatie aan het Markermeer wordt daarmee het zesde vakantiepark in de portfolio van MarinaParken.

||| Agenda |||

29/01/25
29/01/25 t/m 02-02-25: Caravana
Van 29 januari t/m 2 februari 2025 is de WTC Expo in Leeuwarden het toneel van Caravana 20...
06/02/25 t/m 10-02-25
06/02/25 t/m 10-02-25: Studiereis Lapland
HISWA-RECRON organiseert een exclusieve inspiratiereis voor leden naar Lapland om nieuwe inzichten t...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
20/03/25
20/03/25 t/m 20-03-25: Trendcongres Toerisme 2025: Toerisme in Transformatie: Business as Unusual
Op donderdag 20 maart 2025 organiseert NRIT in samenwerking met de opleidingen Tourism Management we...
24/03/25
24/03/25 t/m 24-03-25: 2Daagse Glamping Inspiratiereis
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert van maandag 24 maart 2025 tot en met d...