Europese Commissie presenteert Green Deal
De Europese Commissie heeft haar Green Deal gepresenteerd. Doel van de verregaande maatregelen is om het EU-beleid zodanig af te stemmen dat de netto broeikasgassemissies tegen 2030 ten opzichte van het niveau van 1990 met minstens 55% kunnen worden verlaagd.
Frans Timmermans, uitvoerend vicevoorzitter voor de Europese Green Deal: "De komende tien jaar zijn allesbepalend in de strijd tegen de klimaat- en biodiversiteitscrises. De Europese Unie heeft ambitieuze doelstellingen vastgesteld en we presenteren vandaag hoe we deze doelstellingen kunnen verwezenlijken. Het vergt aanzienlijke inspanningen in elke sector en elke lidstaat om een groene en gezonde toekomst voor iedereen waar te maken. Samen zullen onze voorstellen de nodige veranderingen op gang brengen, alle burgers in staat stellen zo snel mogelijk de voordelen van klimaatactie te ervaren en steun verlenen aan de kwetsbaarste huishoudens. De transitie van Europa zal eerlijk, groen en concurrerend zijn.”
Emissieplafond steeds lager
Het totale emissieplafond wordt verlaagd en tegelijkertijd worden de jaarlijkse reductiepercentages verhoogd. De Commissie stelt ook voor om de gratis emissierechten voor de luchtvaart geleidelijk af te schaffen en in overeenstemming te brengen met de wereldwijde regeling voor koolstofcompensatie en -reductie voor de internationale luchtvaart (Corsia) en voor het eerst de emissies van de scheepvaart in het EU-emissiehandelssysteem op te nemen. De lidstaten moeten al hun inkomsten uit de emissiehandel aan klimaat- en milieugerelateerde projecten besteden.
Meer bossen
Alle lidstaten krijgen van de EU aangescherpte emissiedoelstellingen toegekend voor gebouwen, weg- en binnenlands zeevervoer, landbouw, afval en kleine industrieën. Tegen 2035 moet de EU proberen klimaatneutraal te zijn op het gebied van landgebruik, bosbouw en landbouw. Bossen in de EU moeten veerkrachtiger worden. Ook moeten tegen 2030 3 miljard nieuwe bomen in de EU zijn geplant.
Hernieuwbare energie op 1
Tegen 2030 moet 40% van alle energie in de EU uit hernieuwbare bronnen komen. Alle lidstaten zullen hieraan bijdragen en er worden specifieke streefcijfers voorgesteld voor het gebruik van hernieuwbare energie in vervoer, verwarming en koeling, gebouwen en industrie.
Emissievrij rijden
Strengere CO2-emissienormen voor auto's en bestelwagens zullen de overgang naar emissievrije mobiliteit versnellen door te eisen dat de gemiddelde emissies van nieuwe auto's in vergelijking met 2021 tegen 2030 met 55 % zijn afgenomen en tegen 2035 met 100 %. Als gevolg daarvan zullen alle vanaf 2035 geregistreerde nieuwe auto's emissievrij zijn. Lidstaten moeten zorgen voor een goede laadinfrastructuur. Concreet betekent dit laad en tankgelegenheid om de 60 km voor elektrisch opladen en om de 150 km voor het tanken van waterstof.
Opgave voor de luchtvaart
Grote havens en vliegvelden moeten op schone elektriciteit gaan draaien en brandstofleveranciers worden verplicht om steeds grotere hoeveelheden duurzame vliegtuigbrandstoffen in de vliegtuigbrandstof die op EU-luchthavens wordt getankt, te mengen, met inbegrip van synthetische koolstofarme brandstoffen, ook wel e-brandstoffen genoemd.
Sociaal klimaatfonds
Voor burgers die de energietransitie niet kunnen betalen komt er een sociaal klimaatfonds om mensen te helpen investeringen in energie-efficiëntie, nieuwe verwarmings- en koelsystemen, en schonere mobiliteit te financieren.