Geplaatst op: 23-07-2021
Auteur: Klaas van Erp
Maas RBM
Publicatie: R&T 2021-03

Wanneer is het verstandig te verkopen?

“Mijn bedrijf is klaar, dus nu wil ik het verkopen”

Wanneer is het verstandig te verkopen?

in de 40 jaren dat Maas recreatie bedrijfsmakelaardij actief is in het taxeren, aan- en verkopen van recreatie- en watersportbedrijven, is deze vraag vaak gesteld: "Wanneer is het verstandig om te verkopen?”.

Uiteraard is dat een vraag waar vele antwoorden op van toepassing zijn. Het is maar hoe je het bekijkt. Is het bekeken vanuit de verkoper, het bedrijf of de markt.

Verkoper

Vaak is de reden van verkoop vanuit de verkoper bezien zijn gezondheid, de zin om door te gaan of zijn wens om zijn leven anders in te vullen. Gezondheid en zin om door te gaan is lastig om op te anticiperen. Eigenaren worden vaak ineens geconfronteerd met gezondheidsproblemen of afnemende zin om door te gaan met het bedrijf. De zin om door te gaan wordt vaak beïnvloed door de toenemende regeldruk vanuit de overheid en de veeleisendheid van de gast. Gekenmerkt door uitspraken als: "ik ben er zo klaar mee!”.

De wens om het leven anders in te vullen is afhankelijk van de persoon in kwestie en zijn interesses. We hebben wel eens een recreatiebedrijf verkocht omdat de verkoper als vrachtwagenchauffeur wilde gaan werken. Ik bedoel maar.

Bedrijf

De weg er naartoe is mooier dan de bestemming, met andere woorden: "mijn bedrijf is klaar, dus nu wil ik het verkopen” of "het bestemmingsplan van de uitbreiding is klaar, maar de uitbreiding zelf mag de opvolger doen”.

Of een bedrijf klaar is voor de verkoop is uiteraard van vele aspecten afhankelijk: de staat van onderhoud, de winstgevendheid, de bezetting, de recensies en nog veel meer. In feite is er voor ieder bedrijf in iedere staat en fase van de levenscyclus een koper te vinden, maar een gepoetste auto verkoopt nou eenmaal beter dan een gedukte auto!

Markt

De markt is het enige waar we geen invloed op kunnen hebben. De markt is een omstandigheid waar je als verkoper mee te dealen hebt. De markt wordt bepaald door vraag en aanbod onder invloed van beschikbaar kapitaal, rente stand, kansen en bedreigingen en nog meer variabelen.

Voor nu mogen we concluderen dat de markt voor de verkoop uitstekend is.

Ons advies is om elk jaar voor jezelf op een rijtje te zetten of en wanneer het verstandig is om te verkopen. Dit kan heel eenvoudig om dat te bezien vanuit jezelf (de verkoper), het bedrijf en de markt. We willen graag met je meedenken, een goede voorbereiding is immers de voorwaarde voor succes.

Ook eens praten over verkoop?
Mail of bel ons: info@maasrbm.nl/ Klaas van Erp 06-53424147

Trefwoorden: verblijfsrecreatie, vakantieparken, bungalowparken, campings, kampeerterreinen, groepsaccommodaties, watersport, jachthavens, verkoop, bedrijfsopvolging

CELTH





||| Nieuws |||

14/03/25
Exclusief voor leden
Flinke omzetgroei in reisbranche
In 2024 is de omzet in de reisbranche met 7,9% gestegen ten opzichte van een jaar eerder.
14/03/25
Extra regels voor recreatie bij wolvengebied Utrecht
Provincie Utrecht heeft de regels aangescherpt voor recreatie bij de Leusderheide. Het gaat om een aanlijnplicht voor honden, regels voor kinderen op de paden en het advies om als groep bij elkaar te blijven.
13/03/25
Exclusief voor leden
Nieuwe ceo laat Time to Momo met online boekingen groeien
Sinds 1 februari 2025 heeft Mart Evers het stokje overgenomen van Niels Meijssen als nieuwe ceo van Time to Momo. Mart is mede-oprichter van het bedrijf en vanaf het allereerste begin in 2020 betrokken, toen het nog Moonback heette.
13/03/25
Sylvia van Mullem merkleider Regio Arnhem en Rijk van Nijmegen
Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen stelt Sylvia van Mullem als nieuwe merkleider Regio Arnhem en Rijk van Nijmegen aan. Zij volgt Reinou de Haan op.
13/03/25
Kröller-Müller viert 80 jaar vrijheid met wandelingen en open schuilkelder
Van 29 april tot en met 5 mei 2025 herdenkt het Kröller-Müller Museum 80 jaar vrijheid. De schuilkelder is opengesteld voor publiek, er zijn minicolleges in het museum en vrijheidswandelingen in de beeldentuin.
12/03/25
Exclusief voor leden
KLM migreert applicaties naar cloud
Accenture werkt samen met Air France-KLM om de bestaande applicaties van de luchtvaartgroep te transformeren en te migreren naar de cloud. Hierbij wordt afgestapt van de drie eigen datacenters. Dat is van grote invloed op het proces en de klantervaring.
12/03/25
Efteling Grand Hotel opent op 1 augustus 2025
Het Efteling Grand Hotel opent op 1 augustus 2025 de deuren voor gasten. Efteling investeert 50 miljoen euro in de bouw van het Efteling Grand Hotel. Het is dan het grootste hotel van het Brabantse attractiepark.
12/03/25
Exclusief voor leden
Landal rolt nieuwe merkidentiteit uit
Landal GreenParks en Roompot hebben een belangrijke stap gezet in hun transformatie naar Landal. Vanaf 10 maart 2025 zijn de eerste visuele elementen van de nieuwe merkidentiteit gepresenteerd aan gasten.

||| Agenda |||

18/03/25
18/03/25 t/m 18-03-25: Embrace Quality of Life
Op 18 maart 2025 organiseert Booking Experts het jaarlijkse kennisevent Embrace. Dit evenement is d&...
24/03/25
24/03/25 t/m 24-03-25: 2Daagse Glamping Inspiratiereis
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert van maandag 24 maart 2025 tot en met d...
05/04/25
05/04/25 t/m 05-04-25: Impact Fair
Impact Fair rolt op zaterdag 5 april de groene loper uit voor iedereen die zijn of haar steentje op ...
05/05/25 t/m 11-05-25
05/05/25 t/m 11-05-25: The Greater Bay Area Leisure Tour
Het Nederlandse J2Leisure organiseert samen met haar Chinese partner Glopen van 5 tot en met 11 mei ...