Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 26-07-2021
Auteur: NRIT redactie

Pop-up kunstinstallatie in Tilburg daagt mensen uit tot duurzamer leven

Pop-up kunstinstallatie in Tilburg daagt mensen uit tot duurzamer leven
Kevin van Welie bij zijn installatie. Foto: Seye Cadmus
Duurzaam denken leidt niet altijd tot duurzaam doen. Velen weten niet waar te beginnen of onderschatten hun eigen bijdrage. Maar daar heeft Kevin van Welie iets moois op bedacht. Het is een installatie die Tilburg aan het denken zet. Met de Green Challenge Pop-Up biedt hij inspiratie en praktische handvatten. Groene grip met impact, ieder op zijn of haar eigen manier.

Van 3 tot 24 augustus is de bijzondere kunstinstallatie Green Challenge Pop-Up te bewonderen in het FutureLab van de LocHal. Hier komt een object te staan gemaakt van hout. Het werkt simpel. Trek aan een hendel en het object geeft je een mysterieus kaartje. Wat het is? Een groeikaartje! Hierop staan drie icoontjes met de woorden "scan, select & plant”. Je scant de code met je smartphone-camera en belandt op een online platform. Hier kun je kiezen uit allerlei green challenges, ofwel duurzame uitdagingen. Start jij met vega-vrijdagen? Sla jij plastic flesjes water over of neem je vaker de fiets in plaats van de auto? Bij elke challenge kom je te weten wat je bereikt met jouw inspanning. 
Vaak red je niet alleen een stukje klimaat. Zo bespaar je ook flink geld, ontdek je nieuwe gerechten of werk je tegelijkertijd aan klimaat en je gezondheid. Bepaal zelf hoe lang je deze uitdaging wilt aangaan. Het leuke aan de challenges is dat je ze niet alleen hoeft te doen. Daag vrienden, familie of bekenden uit, en kijk wie het langer volhoudt. Wie van jullie haalt de eindstreep? Een groen wedstrijdje, en dat terwijl je de wereld een stuk beter maakt!

Kevin: "Er zijn naar mijn mening te weinig initiatieven die duurzaamheid op een toffe manier naar het publiek toebrengen. Door een kunst pop-up te plaatsen in de openbare ruimte hoop ik dat mensen hier op een organische wijze mee in aanraking komen.”

Kaartje planten voor een constante reminder

Op elk moment van de challenge kan het kaartje worden geplant. Dankzij de zaadjes in het papier groeit er dan wat tastbaars voor terug. Wat dat precies is? Dat blijft een verrassing. Met de hashtag #greenchallenge013 kunnen deelnemers foto’s en video’s van hun challenge delen. Deze worden gebundeld in een feed op het online platform. Zo zie jij wat je samen met anderen bereikt en in bloei zet, en dat creëert verbinding.

Hierbij staat het planten symbool voor teruggeven aan de natuur, iets dat we vaker mogen doen, meent de maker. Elke keer als het plantje ziet wordt je herinnerd aan de Green Challenge. Het laat je stilstaan bij dringende klimaatkwesties. Deze bewustwording is hard nodig, want we consumeren veel sneller dan dat de aarde haar voorraad weer kan aanvullen. Combineer dit extreme vervuiling, beperkte grondstoffen en bevolkingsgroei. Tijd voor actie dus, maar dan wél op een leuke manier!

Tour door Tilburg

Na de LocHal blijft de installatie rouleren op diverse binnenlocaties in Tilburg. "Zodoende komen verschillende wijken en mentaliteiten in aanraking met dit thema. De verantwoordelijkheid voor een leefbare toekomst dragen we gezamenlijk en ik hoop daar met dit project aan bij te kunnen dragen.”, aldus Kevin.
De Green Challenge Pop-Up is mede mogelijk gemaakt door Stadsmakers013 en Art Fact.

Trefwoorden: Tilburg, kunst, duurzaam, interventie, installatie

CELTH



||| Nieuws |||

14/04/25
Hoofdkantoor Landal in Amsterdam geopend
Door de fusie van Landal GreenParks en Roompot verhuist een groot deel van de kantoormedewerkers van Zwolle, Den Haag, Uithoorn en Goes naar Amsterdam. Zo´n 300 medewerkers werken vanuit één internationaal hoofdkantoor aan de Wibautstraat en vormen een internationale hub voor kantoren en parken.
14/04/25
Zelfs Better Places heeft moeite met duurzame doelstellingen
Reisorganisatie Better Places presenteert deze week haar impactrapport over 2024. Ondanks flinke inspanningen om haar reizen duurzamer te maken, is het doel om de CO?-uitstoot per reiziger jaarlijks met 5% te verminderen ten opzichte van 2019 niet gehaald.
14/04/25
Exclusief voor leden
130 km per uur op drie snelwegen
Vanaf vandaag mag er overdag weer 130 kilometer per uur worden gereden op delen van drie Nederlandse...
14/04/25
Exclusief voor leden
Center Parcs opent eerste Scandinavische resort in Denemarken
Na dertien jaar van planning en voorbereiding opent Center Parcs op 20 juni 2025 haar allereerste vakantiepark in Scandinavië. et resort verwacht jaarlijks 450.000 overnachtingen en 25.000 dagbezoekers, wat een economische impuls zal geven aan de regio Nordals.
11/04/25
ANWB lobby tegen afschaffen accijnskorting
De betaalbaarheid van autorijden staat onder druk. Steeds meer mensen hebben moeite de stijgende kosten voor hun autogebruik te betalen. De auto is het meest gebruikte vervoermiddel naar vakantielocaties.
11/04/25
Exclusief voor leden
Kortgeding tegen plafond 478.000 vluchten van en naar Schiphol
Aanstaande maandag dient het kortgeding van KLM Groep, Delta Air Lines, Corendon, easyJet en TUI tegen de Nederlandse overheid om ervoor te zorgen dat Nederland verbonden blijft met de rest van de wereld via Schiphol. Met andere woorden, deze bedrijven willen het plafond van maximaal 478.000 vluchten van en naar Schiphol van tafel.
11/04/25
Exclusief voor leden
Meiden duiken in techniek KLM
KLM ontving op 10 april 30 meiden van basisschool de Regenboog Tochtwaard uit Alkmaar bij E&M (Engineering & Maintenance). KLM deed namelijk mee aan Girls’Day ‘25, een landelijk initiatief van VHTO waarbij verschillende bedrijven hun deuren openzetten om jonge meiden kennis te laten maken met techniek, bèta en IT.
10/04/25
Explore Breda Store trekt in eerste jaar 24.000 bezoekers en ziet online groei
De Explore Breda Store heeft in haar eerste jaar, sinds de opening op 12 april 2024, een succesvolle start doorgemaakt met 24.000 fysieke bezoekers uit meer dan 30 landen, 20% meer dan verwacht. Daarnaast kent ook de online aanwezigheid van Explore Breda een sterke groei.

||| Agenda |||

05/05/25 t/m 11-05-25
05/05/25 t/m 11-05-25: The Greater Bay Area Leisure Tour
Het Nederlandse J2Leisure organiseert samen met haar Chinese partner Glopen van 5 tot en met 11 mei ...
26/05/25
26/05/25 t/m 26-05-25: European Sustainable Tourism Mobility Forum 2025
De Breda University of Applied Sciences organiseert in samenwerking met het Ministerie van Infr...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...