Geplaatst op: 26-07-2021
Auteur: NRIT redactie

Pop-up kunstinstallatie in Tilburg daagt mensen uit tot duurzamer leven

Pop-up kunstinstallatie in Tilburg daagt mensen uit tot duurzamer leven
Kevin van Welie bij zijn installatie. Foto: Seye Cadmus
Duurzaam denken leidt niet altijd tot duurzaam doen. Velen weten niet waar te beginnen of onderschatten hun eigen bijdrage. Maar daar heeft Kevin van Welie iets moois op bedacht. Het is een installatie die Tilburg aan het denken zet. Met de Green Challenge Pop-Up biedt hij inspiratie en praktische handvatten. Groene grip met impact, ieder op zijn of haar eigen manier.

Van 3 tot 24 augustus is de bijzondere kunstinstallatie Green Challenge Pop-Up te bewonderen in het FutureLab van de LocHal. Hier komt een object te staan gemaakt van hout. Het werkt simpel. Trek aan een hendel en het object geeft je een mysterieus kaartje. Wat het is? Een groeikaartje! Hierop staan drie icoontjes met de woorden "scan, select & plant”. Je scant de code met je smartphone-camera en belandt op een online platform. Hier kun je kiezen uit allerlei green challenges, ofwel duurzame uitdagingen. Start jij met vega-vrijdagen? Sla jij plastic flesjes water over of neem je vaker de fiets in plaats van de auto? Bij elke challenge kom je te weten wat je bereikt met jouw inspanning. 
Vaak red je niet alleen een stukje klimaat. Zo bespaar je ook flink geld, ontdek je nieuwe gerechten of werk je tegelijkertijd aan klimaat en je gezondheid. Bepaal zelf hoe lang je deze uitdaging wilt aangaan. Het leuke aan de challenges is dat je ze niet alleen hoeft te doen. Daag vrienden, familie of bekenden uit, en kijk wie het langer volhoudt. Wie van jullie haalt de eindstreep? Een groen wedstrijdje, en dat terwijl je de wereld een stuk beter maakt!

Kevin: "Er zijn naar mijn mening te weinig initiatieven die duurzaamheid op een toffe manier naar het publiek toebrengen. Door een kunst pop-up te plaatsen in de openbare ruimte hoop ik dat mensen hier op een organische wijze mee in aanraking komen.”

Kaartje planten voor een constante reminder

Op elk moment van de challenge kan het kaartje worden geplant. Dankzij de zaadjes in het papier groeit er dan wat tastbaars voor terug. Wat dat precies is? Dat blijft een verrassing. Met de hashtag #greenchallenge013 kunnen deelnemers foto’s en video’s van hun challenge delen. Deze worden gebundeld in een feed op het online platform. Zo zie jij wat je samen met anderen bereikt en in bloei zet, en dat creëert verbinding.

Hierbij staat het planten symbool voor teruggeven aan de natuur, iets dat we vaker mogen doen, meent de maker. Elke keer als het plantje ziet wordt je herinnerd aan de Green Challenge. Het laat je stilstaan bij dringende klimaatkwesties. Deze bewustwording is hard nodig, want we consumeren veel sneller dan dat de aarde haar voorraad weer kan aanvullen. Combineer dit extreme vervuiling, beperkte grondstoffen en bevolkingsgroei. Tijd voor actie dus, maar dan wél op een leuke manier!

Tour door Tilburg

Na de LocHal blijft de installatie rouleren op diverse binnenlocaties in Tilburg. "Zodoende komen verschillende wijken en mentaliteiten in aanraking met dit thema. De verantwoordelijkheid voor een leefbare toekomst dragen we gezamenlijk en ik hoop daar met dit project aan bij te kunnen dragen.”, aldus Kevin.
De Green Challenge Pop-Up is mede mogelijk gemaakt door Stadsmakers013 en Art Fact.

Trefwoorden: Tilburg, kunst, duurzaam, interventie, installatie

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

20/12/24
Museum Arnhem sluit recordjaar af met meer dan 100.000 bezoekers
Museum Arnhem heeft een bijzonder succesvol jaar achter de rug. Met meer dan 100.000 bezoekers in 2024 heeft het museum een recordaantal bezoekers mogen verwelkomen.
11/12/24
Exclusief voor leden
RMO vaste zaal Oude Midden-Oosten vernieuwd
De permanente tentoonstelling ‘Het oude Midden-Oosten’ in het Rijksmuseum van Oudheden (Leiden) is vernieuwd en opent op 20 december de deuren voor publiek.
06/12/24
Exclusief voor leden
Ohoe chatbot beantwoordt vragen over erfgoed
Wie een vraag heeft over erfgoed, kunst of natuur kan die voortaan stellen aan Oehoe, de vriendelijke chatbot van de ErfgoedApp. Zo maakt FARO de ontdekking van erfgoed in de buurt nog laagdrempeliger en eenvoudiger.
06/12/24
Museum Prinsenhof Delft na 5 januari dicht
In de laatste maand vóórdat Museum Prinsenhof Delft op zondag 5 januari 2025 tijdelijk sluit voor een omvangrijke verbouwing en vernieuwing organiseert het museum een speciaal programma.
05/12/24
Relatief veel problematische schulden in vrijetijdssector
Zes procent van de Nederlandse bedrijven ervaart de schuldenlast als problematisch. Daarbij staat de horeca aan top en ook cultuur, sport en recreatie scoren hoog.
04/12/24
Nieuwe natuur bij Schokeiland
Er komt nieuwe natuur in Flevoland bij Schokeiland. Dat is relevant voor de toeristische sector. Schokeiland is één van de dertien Nederlandse Unesco Werelderfgoederen.
04/12/24
Exclusief voor leden
Toegankelijk maken collectie kost 5 jaar
De komende vijf jaar werkt attractie en mediamuseum Beeld & Geluid, in samenwerking met een aantal partijen, aan het toegankelijker maken van zijn collectie. Het zogeheten TACIT onderzoeksproject, gefinancierd door de NWO met 3,2 miljoen euro, ontwikkelt innovatieve technologieën die informatie toegankelijker maakt voor mensen met een auditieve, visuele en cognitieve beperking.
25/11/24
Exclusief voor leden
Airbnb draag bij aan herstel Nederlandse molens
Tijdens de jaarlijkse Molencontactdag in Soest zijn drie molenprojecten in Lonneker, Grathem en Groningen beloond met een totaalbedrag van 22.500 euro uit het recent opgerichte Molenerfgoedfonds. Dit fonds is een samenwerking tussen Airbnb en De Hollandsche Molen.

||| Agenda |||

Momenteel geen berichten aanwezig.