Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 02-08-2021
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Mooie speelplek zorgt voor meer én diverser publiek

Mooie speelplek zorgt voor meer én diverser publiek
Foto\'s: Yalp

Goed nadenken en investeren in een speelplek in de buurt loont. Dat blijkt uit onderzoek van het Mulier Instituut na een herinrichting van een speelplek in Enschede. Het gebruik verdubbelde bijna en ook meer doelgroepen maakten van de speelplek gebruik.

Leverancier Yalp heeft samen met de Krajicek Foundation in haar thuisregio Enschede in één dag de Krajicek Playground Boswinkel Plaza getransformeerd naar een uitdagende speel-, sport- en ontmoetingsplek voor alle generaties. Het doel van de transformatie was om het gebruik en de diversiteit van de gebruikers te vergroten.

Wijkoverstijgende speelplekken

Grootste succesfactor is toch wel de samenwerking geweest. Pascal Elkink: "Bij Yalp zijn wij erg blij om te zien dat de Krajicek Playground Boswinkel Plaza na de ‘Playground in One Day’ veel meer gebruikt wordt! Dit onderstreept onze visie en missie om meer mensen met plezier aan het bewegen te krijgen. Daarnaast geldt deze plek voor ons als voorbeeld voor de grotere en wijk-overstijgende speelplekken. We zijn er trots op dat we dit samen met alle betrokkenen hebben kunnen realiseren en dat het gebruikt nog steeds heel goed is!”

YalpPlaygroundYalp Playground Enschede - Buitenles
Speelzones voor alle generaties

De Krajicek Playground Boswinkel Plaza is verdeeld in verschillende spelzones. Hierin komen verschillende bewegingsvaardigheden aan bod. Zo is er een interactieve voetbalwand -en sportveld, een bootcamp zone, een outdoor classroom met interactieve spelelementen, een beweegtuin voor ouderen en een uitdagend Flora klim- en klautertoestel. Meer dan 80% van onderdelen is bespeelbaar voor minder validen.

YalpPlaygroundYalp Playground Enschede - Interactieve voetbalwand

De plek is verdeeld in zes verschillende zones. Hierdoor kon goed onderzocht worden welke toestellen veel gebruikt worden en welke minder. Bij de zones is ook rekening gehouden met de verschillende leeftijdscategorieën zodat iedereen kan sporten en/of spelen met leeftijdsgenoten.

  • Zone 1 – Sportveld
  • Zone 2 – Parkour, outdoortraining en rustzone
  • Zone 3 – Vilaliteitstuin, Outdoor Classroom met Yalp Memo
  • Zone 4 – Krajicek Playground met Yalp Sutu en Yalp Toro
  • Zone 5 – Natuurlijk spelen met Flora toestellen
  • Zone 6 – Speeltuinvereniging
YalpPlaygroundYalp Playground Enschede - Ontwerp


Op de Plaza zijn bijna dagelijks meerdere professionals actief, als buurtsportcoaches, Krajicek Scholarshippers, jongerenwerkers en medewerkers van de speeltuinvereniging. Zij organiseren naschoolse activiteiten voor kinderen en jongeren uit de buurt, een eenmaal per jaar wordt vanuit de speeltuinvereniging een vakantieweek (ViVa) georganiseerd.

Onderzoek 

Om het effect van deze transformatie in kaart te brengen heeft het Mulier Instituut onderzoek gedaan naar de hoofdvraag: ‘Veranderd het aantal gebruikers van de Krajicek Playground Boswinkel Plaza nadat playground in one Day is uitgevoerd?’. Om de veranderingen in speelgedrag goed in kaart te brengen is voor de transformatie in september 2019 een nul-meting uitgevoerd. In september 2020 heeft het Mulier Instituut opnieuw onderzoek gedaan, dit keer naar het resultaat van de transformatie. 

De Krajicek Playground wordt veel meer gebruikt na de renovatie dan daarvoor, met name door kinderen in de basisschoolleeftijd en door volwassenen. Het totaal aantal gebruikers is gestegen met 85%. De Yalp Sutu wordt zelfs meer gebruikt dan in de rest van Nederland maar de Memo wat minder dan gemiddeld. De Toro wordt vergelijkbaar met de rest van Nederland gebruikt. Daarbij moet wel worden aangetekend dat de interactieve toestellen vaak solitair worden geplaats, terwijl ze bij de Krajicek Plaza Boswinkel concurrentie van elkaar hebben. Opvallend is dat vooral meer kinderen van buiten de wijk naar de speelplek komen. Ook kwamen er groepen basisschoolkinderen om daar gymlessen te krijgen, ook vanuit andere wijken.

Daarnaast is ook de diversiteit van gebruikers toegenomen en is er interactie tussen de doelgroepen. Iedereen, van jong tot oud, kan op de Krajicek Playground Boswinkel Plaza terecht voor vermaak. n de groepsgesprekken kwam naar voren dat het nu voor gezinnen veel meer een uitje is geworden om naar de speelplek te gaan. Het idee om generaties te verbinden is gelukt. In de tijd van de corona pandemie is er veel gebruikt gemaakt van de freerun- en fitnesstoestellen. Ook is de vrees voor overlast niet uitgekomen. Integendeel zelfs, er is relatief weinig overlast van jongeren op de plek. Doordat er bezoekers komen van alle leeftijden is er een zelfsturende controle op het gedrag van anderen. De Krajicek Playground heeft juist een vriendelijker karakter gekregen en mensen bekommeren zich erom.

YalpPlayground
Link: https://www.yalp.nl/ervaringen/openbare-ruimte/onderzoek-playground-in-one-day/?utm_source=newsletter&utm_medium=email&utm_campaign=algemeen_juli&osemid=ton%40nrit.nl
Trefwoorden: dagrecreatie, sport, spel, onderzoek

CELTH





||| Nieuws |||

28/02/25
Uber opstapplaats bij Eindhoven Airport
Vervoersservice Uber biedt vanaf nu ook zijn diensten aan vanaf de taxistrook van Eindhoven Airport.
26/02/25
Exclusief voor leden
Booking zet in op AI en Connected Trips
Booking Holdings heeft een sterk 2024 achter de rug en wist zowel boekingen als omzet en winst flink te verbeteren ten opzichte van een jaar eerder. Het bedrijf ziet voor 2025 wereldwijd een grote belangstelling voor reizen en zet zelf fors in op AI-agents en zogenaamde Connected Trips.
26/02/25
Exclusief voor leden
Nationale Campermarkt opent inschrijvingen
Vanaf vandaag kunnen particulieren een camper verkoopplaats reserveren voor de tweede editie van de Nationale Campermarkt, die plaatsvindt op zaterdag 5 april 2025 bij FlevoNice in Biddinghuizen.
25/02/25
Exclusief voor leden
TUI biedt vrijetijdsactiviteiten voor locals aan
TUI heeft een nieuw initiatief gelanceerd dat zich richt op lokale ervaringen: ‘Experiences for Locals’. Dit programma biedt unieke activiteiten en uitstapjes aan mensen in hun eigen omgeving, zonder dat ze daarvoor hoeven te reizen.
24/02/25
Exclusief voor leden
Dubai +9% groei toerisme
Dubai is al een grote bestemming in toerisme en het noteert bijna een groeicijfer van een gazelle. In 2024 nam het toerisme naar deze Arabische destinatie met 9% toe.
24/02/25
Exclusief voor leden
Koen van Aarssen wordt financial director van Munckhof
Koen van Aarssen wordt financial director van Munckhof
23/02/25
Exclusief voor leden
Vakantiegangers geven miljarden uit via vakantieplatformen
In de afgelopen drie jaar hebben vakantiegangers maar liefst 32,3 miljard euro uitgegeven aan boekingen via vakantieplatformen. Vakantiegangers geven het meeste uit op platforms die zich richten op reispakketten, zoals D-reizen en Dé VakantieDiscounter.
20/02/25
Exclusief voor leden
TUI, Corendon en Sunweb populairste Nederlandse touroperators
De afgelopen drie jaar boekte 34% van de Nederlanders een reis bij een touroperator. TUI Nederland is favoriet, gevolgd door Corendon en Sunweb.