Geplaatst op: 23-08-2021
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Bioscoopconcern Kinepolis ziet bezoekers toestromen na heropening

Bioscoopconcern Kinepolis ziet bezoekers toestromen na heropening

Bioscoopconcern Kinepolis ziet na de herstart in de landen waar ze actief is het bezoek weer flink oplopen. In juni behaalde de bioscopen 50% van het bezoekniveau uit 2019 en in juli alweer 62%. De heropstart wordt ook ondersteund door een rijker filmaanbod, waarbij de blockbusters in veel landen goed presteren maar nog niet hun pre-Covid potentieel halen. De gemiddelde omzet per bezoeker is in nagenoeg alle landen sterk hoger dan in 2019. 

Eddy Duquenne, CEO Kinepolis Group, over de eerste jaarhelft: "We zijn enthousiast over de heropstart van onze bioscopen, die ondanks de beperkende maatregelen sterk presteren, met bezoekcijfers die week na week positief evolueren. We worden hierbij, in tegenstelling tot vorige zomer, geholpen door een sterker internationaal filmaanbod.”

Heropeningen

In het eerste kwartaal waren enkel de bioscopen in Luxemburg, de VS en een aantal Spaanse provincies open. In Canada waren in deze periode slechts twee tot vijf bioscopen geopend. Vanaf eind mei openden achtereenvolgens de Franse (19 mei), Nederlandse (5 juni) en Belgische (9 juni) complexen opnieuw hun deuren en sinds midden juli zijn ook alle Canadese bioscopen opnieuw geopend.

Halfjaarcijfers

Kinepolis ontving in de eerste jaarhelft 2,2 miljoen bezoekers of 26,9% van de bezoekers in dezelfde periode in 2020. In een normaal halfjaar ontvangen de bioscopen van het concern bijna 18 miljoen bezoekers. Als gevolg van de hogere bestedingen daalden de totale opbrengsten in alle landen minder sterk dan het bezoekcijfer. De totale opbrengsten bedroegen in het eerste semester van 2021 € 36,8 miljoen, een daling met 67,3% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, door de daling van het aantal bezoekers met 73,1%. Dankzij de genomen maatregelen inzake kostenbeheersing bleef de impact op de EBITDA beperkt, resulterend in een verlies van € -7,1 miljoen. In de maand juni waren zowel EBITDA als EBITDAL opnieuw positief. 

Nederland

In Nederland heeft Kinepolis 20 bioscopen die in de eerste jaarhelft van 2021 tezamen 190.000 bezoekers ontvingen. Dat was 83% minder dan in 2020 toen nog 1,1 miljoen bezoekers mochten worden ontvangen. In 2019 waren dat er nog 2 miljoen. Bij de heropening van de Nederlandse bioscopen op 5 juni, opende ook de gloednieuwe Kinepolis-bioscoop in het winkelcentrum ‘Westfield Mall of the Netherlands’ in Leidschendam de deuren. ‘Westfield Mall of the Netherlands’ is een project van Unibail-Rodamco-Westfield, waarbij het winkelcentrum Leidsenhage werd getransformeerd tot grootste winkelcentrum van Nederland. Kinepolis Leidschendam telt 11 zalen en Kinepolis verwacht er ongeveer 500.000 bezoekers per jaar te kunnen ontvangen.

Verwachtingen

Voor het hele boekjaar 2021 verwacht Duquenne dat het herstel in de tweede jaarhelft geleidelijk evolueert richting 50% tot 70% van de pre-Covid verwachte bezoekers en EBITDA, afhankelijk van de regio en rekening houdend met de evolutie van de bezoekcijfers tijdens de eerste maanden na heropening in 2021. Vanaf 2023 wordt volledig herstel van de bezoekcijfers verwacht.

Trefwoorden: dagrecreatie, bioscopen, bezoekers

CELTH
 
   
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

22/11/24
Vlonderpad in Pannenhoef
Brabants Landschap heeft in natuurgebied De Pannenhoef een nieuw vlonderpad aangelegd. De vele bezoekers van de Pannenhoef weten het maar al te goed, het gebied is vaak nat en de paden modderig.
22/11/24
LEADER Oost-Groningen stimuleert lokale initiatieven
Een nieuwe bakkerij met brasserie in Scheemda, een avontuurlijke beleefroute bij Bourtange en een moderne speeltuin in Boven Pekela: deze projecten, en nog 18 andere, ontvangen een financiële injectie van LEADER Oost-Groningen.
22/11/24
Burgers' Zoo benut regenwater slim voor duurzame verzorging dieren
Burgers' Zoo zet een slimme stap op het gebied van duurzaamheid. Het Arnhemse dierenpark maakt optim...
22/11/24
Zeeland.com maakt lokaal boeken mogelijk dankzij samenwerking met Allyourz
Zeeland.com, het online inspiratieplatform van de provincie Zeeland, gaat een pilot aan met Allyourz. Dit betekent dat bezoekers van Zeeland.com voortaan direct hun verblijf in de provincie kunnen boeken.
21/11/24
Praktijk: bedrijven leveren essentiële bijdrage in opleidingen
Individuele bedrijven leveren in Nederland een essentiële bijdrage aan het opleiden van jonge mensen in de beroepspraktijk en investeren daar fors in. Dit blijkt uit onderzoek van ResearchNed. Het onderzoek leidt tot veranderende inzichten bij VNO-NCW en MKB-Nederland over stages, vergoeding en subsidie voor leerwerkplekken.
20/11/24
Recreatie Vakbeurs 2024 weer groot met 8.000 bezoekers
De 22e editie van Recreatie Vakbeurs, die plaatsvond op 12, 13 en 14 november 2024 in Evenementenhal Hardenberg, is wederom met meer dan 8.000 bezoekers een groot succes gebleken.
20/11/24
BUas traint op AI en ethiek
Vanaf februari 2025 verplicht de AI Act bedrijven om hun medewerkers AI-geletterd te maken. Dit houdt in dat werknemers die met Artificial Intelligence (AI) werken, moeten begrijpen wat AI precies is. Maar AI maakt nog geen onderscheid in ethische vraagstukken.
19/11/24
KLM breidt intercontinentale netwerk uit met drie nieuwe bestemmingen
KLM breidt haar intercontinentale netwerk uit met nieuwe diensten tussen Amsterdam en San Diego (VS), Georgetown (Guyana) en Hyderabad (India).

||| Agenda |||

28/11/24
28/11/24 t/m 28-11-24: Toeristische Ontmoetingsdag
Op donderdag 28 november organiseren Impuls Zeeland en het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme de Toeristi...
03/12/24
03/12/24 t/m 03-12-24: Marketing Zaanstreek Presents
Op dinsdag 3 december, presenteert Marketing Zaanstreek haar nieuwe meerjarenstrategie. Locatie is d...