Geplaatst op: 23-08-2021
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Bioscoopconcern Kinepolis ziet bezoekers toestromen na heropening

Bioscoopconcern Kinepolis ziet bezoekers toestromen na heropening

Bioscoopconcern Kinepolis ziet na de herstart in de landen waar ze actief is het bezoek weer flink oplopen. In juni behaalde de bioscopen 50% van het bezoekniveau uit 2019 en in juli alweer 62%. De heropstart wordt ook ondersteund door een rijker filmaanbod, waarbij de blockbusters in veel landen goed presteren maar nog niet hun pre-Covid potentieel halen. De gemiddelde omzet per bezoeker is in nagenoeg alle landen sterk hoger dan in 2019. 

Eddy Duquenne, CEO Kinepolis Group, over de eerste jaarhelft: "We zijn enthousiast over de heropstart van onze bioscopen, die ondanks de beperkende maatregelen sterk presteren, met bezoekcijfers die week na week positief evolueren. We worden hierbij, in tegenstelling tot vorige zomer, geholpen door een sterker internationaal filmaanbod.”

Heropeningen

In het eerste kwartaal waren enkel de bioscopen in Luxemburg, de VS en een aantal Spaanse provincies open. In Canada waren in deze periode slechts twee tot vijf bioscopen geopend. Vanaf eind mei openden achtereenvolgens de Franse (19 mei), Nederlandse (5 juni) en Belgische (9 juni) complexen opnieuw hun deuren en sinds midden juli zijn ook alle Canadese bioscopen opnieuw geopend.

Halfjaarcijfers

Kinepolis ontving in de eerste jaarhelft 2,2 miljoen bezoekers of 26,9% van de bezoekers in dezelfde periode in 2020. In een normaal halfjaar ontvangen de bioscopen van het concern bijna 18 miljoen bezoekers. Als gevolg van de hogere bestedingen daalden de totale opbrengsten in alle landen minder sterk dan het bezoekcijfer. De totale opbrengsten bedroegen in het eerste semester van 2021 € 36,8 miljoen, een daling met 67,3% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, door de daling van het aantal bezoekers met 73,1%. Dankzij de genomen maatregelen inzake kostenbeheersing bleef de impact op de EBITDA beperkt, resulterend in een verlies van € -7,1 miljoen. In de maand juni waren zowel EBITDA als EBITDAL opnieuw positief. 

Nederland

In Nederland heeft Kinepolis 20 bioscopen die in de eerste jaarhelft van 2021 tezamen 190.000 bezoekers ontvingen. Dat was 83% minder dan in 2020 toen nog 1,1 miljoen bezoekers mochten worden ontvangen. In 2019 waren dat er nog 2 miljoen. Bij de heropening van de Nederlandse bioscopen op 5 juni, opende ook de gloednieuwe Kinepolis-bioscoop in het winkelcentrum ‘Westfield Mall of the Netherlands’ in Leidschendam de deuren. ‘Westfield Mall of the Netherlands’ is een project van Unibail-Rodamco-Westfield, waarbij het winkelcentrum Leidsenhage werd getransformeerd tot grootste winkelcentrum van Nederland. Kinepolis Leidschendam telt 11 zalen en Kinepolis verwacht er ongeveer 500.000 bezoekers per jaar te kunnen ontvangen.

Verwachtingen

Voor het hele boekjaar 2021 verwacht Duquenne dat het herstel in de tweede jaarhelft geleidelijk evolueert richting 50% tot 70% van de pre-Covid verwachte bezoekers en EBITDA, afhankelijk van de regio en rekening houdend met de evolutie van de bezoekcijfers tijdens de eerste maanden na heropening in 2021. Vanaf 2023 wordt volledig herstel van de bezoekcijfers verwacht.

Trefwoorden: dagrecreatie, bioscopen, bezoekers

CELTH





||| Nieuws |||

07/02/25
Vanaf 1 april geen emissie meer van boten in grachten Amsterdam
Vanaf 1 april 2025 wordt het centrumgebied een uitstootvrije zone voor recreatievaartuigen, meldt gemeente Amsterdam. Dit betekent dat alleen vaartuigen die varen op elektriciteit, waterstof of spierkracht zijn toegestaan. Je mag geen uitstoot meer produceren.
07/02/25
Brabant gaat met innovatief monitoringssysteem en de Wandelstarter recreatie beter spreiden
Vanaf 2025 wordt in Noord-Brabant een innovatief monitoringssysteem gelanceerd dat de recreatiedrukte in kaart brengt en helpt bij het afstemmen van routes en startlocaties op de behoeften van bezoekers.
05/02/25
Laatste jaar uitvoeringsprogramma BRTN 2020-2025
Dit jaar markeert het laatste jaar van de uitvoering van het Basisrecreatietoervaartnet (BRTN) 2020-2025. Tegelijkertijd wordt er gewerkt aan het opstellen van nieuwe bestuurlijke afspraken voor de periode vanaf 2026, waarin de rol van AI toeneemt.
24/01/25
Perspectieven op internationalisering in Uncover
We zijn verheugd aan te kondigen dat alle artikelen van de nieuwste editie van Uncover, het jaarlijkse, thematische tijdschrift van de Academy for Leisure & Events van de Breda University, nu online beschikbaar zijn in de kennisbank van NRIT.
16/01/25
Gelderland trekt bijna 5 miljoen verblijfgasten in 2024
Stijging van 5,4% van gasten die minstens één macht in Gelderland verbleven. Het dagtoerisme groeide 13% bij attracties.
16/01/25
Apollo Reizen verlengt sponsoring van de NN Marathon Rotterdam
De touroperator Apollo Reizen blijft officieel sponsor van de NN Marathon Rotterdam en gaat op de Marathon Sport Expo in gesprek met de deelnemers.
15/01/25
7 Kamerleden ontvangen Ondernemersagenda Gastvrijheidssector
Op dinsdagmiddag 14 januari hebben diverse branchevertegenwoordigers in het platform Gastvrij Nederland de Ondernemersagenda van de Gastvrijheidssector aangeboden in de Tweede Kamer.
13/01/25
Witte fiets Veluwe aan Zee weer terug
De beeldbepalende witte fiets is weer teruggeplaatst bij Leisurelands locatie Veluwe aan zee. De fie...

||| Agenda |||

06/02/25 t/m 10-02-25
06/02/25 t/m 10-02-25: Studiereis Lapland
HISWA-RECRON organiseert een exclusieve inspiratiereis voor leden naar Lapland om nieuwe inzichten t...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...