Geplaatst op: 24-08-2021
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Toerisme groeit flink in 2e kwartaal maar niveau 2019 nog ver weg

Toerisme groeit flink in 2e kwartaal maar niveau 2019 nog ver weg
Foto: Pexels
Nederlandse logiesaccommodaties hebben in het tweede kwartaal van 2021 veel meer gasten over de vloer gehad dan in dezelfde periode in 2020. In totaal registreerden logiesaccommodaties 8 miljoen gasten. Meer dan een verdubbeling ten opzichte van 2020 (+118 procent) maar nog altijd 39 procent lager dan in 2019. Dat blijkt uit nieuwe voorlopige cijfers van het CBS. 

Er waren in het tweede kwartaal van dit jaar 7,3 miljoen Nederlandse gasten, ongeveer evenveel als in dezelfde periode in 2019. Het aantal buitenlandse gasten was aanzienlijk lager. Dit daalde van 5,9 miljoen in 2019 naar nog geen 900 duizend in 2021. Daarmee ligt het aantal buitenlandse gasten in het tweede kwartaal van 2021 nauwelijks hoger dan in 2020, toen ongeveer 800 duizend buitenlandse gasten in Nederlandse accommodaties overnachtten.

Figuur 1: Gasten in Nederlandse logiesaccommodaties, 1e en 2e kwartaal, 2019-2021

CBSLogiesaccommodaties
Bron: CBS
* Voorlopige cijfers

Vooral hotels lijden onder wegblijven buitenlandse gasten

In vergelijking met het tweede kwartaal van 2020 steeg het aantal gasten in alle typen accommodaties. Vergeleken met 2019 blijven de aantallen nog achter in alle soorten accommodaties, met name bij de hotels en de groepsaccommodaties. In hotels waren in 2021 nog 52 procent minder gasten dan in 2019. Dat heeft vooral te maken met het wegblijven van de buitenlandse gasten, dit aantal is ten opzichte van 2019 met 86 procent gedaald. De buitenlandse gasten die in Nederland verblijven, komen hoofdzakelijk uit Duitsland en België. Ook bij de andere soorten accommodaties (kampeerterreinen, huisjesterreinen en groepsaccommodaties) blijven de cijfers in 2021 achter ten opzichte van 2019. Het verschil is bij de kampeer- en huisjesterreinen echter beperkt tot respectievelijk 8 en 12 procent. Deze accommodaties verwelkomden in het tweede kwartaal van 2021 meer Nederlandse gasten dan in dezelfde periode in 2019.

Tabel 1: Gasten in Nederlandse logiesaccommodaties, naar type accommodatie en herkomst, tweede kwartaal 2021 vs. 2019

CBSLogiesaccommodaties

Grootste daling in Noord-Holland

Noord-Holland is de provincie waar de meeste toeristen verblijven. Dit is ook in het tweede kwartaal van 2021 zo, met bijna 1,4 miljoen gasten. Groningen kende met 138 duizend het laagste aantal gasten in de logiesaccommodaties. Het relatief hoge aantal gasten in de accommodaties in Noord-Holland heeft vooral met de ligging van Amsterdam in deze provincie te maken, de stad die gewoonlijk de meeste (buitenlandse) toeristen trekt. De terugval in vergelijking met 2 jaar geleden is dan ook vooral in Noord-Holland merkbaar (-68 procent). Fryslân en Zeeland kenden ten opzichte van 2019 de meest beperkte terugval van het aantal toeristen, met respectievelijk 10 en 12 procent. De beperkte terugval in deze provincies komt doordat meer Nederlanders hun vakantie daar doorbrachten. In Zeeland steeg het aantal Nederlandse gasten zelfs met 71 procent ten opzichte van het tweede kwartaal van 2019 naar 653 duizend, in Fryslân steeg dit aantal met 10 procent naar 496 duizend.

Figuur 2: Gasten in Nederlandse logiesaccommodaties naar provincie, tweede kwartaal 2021 vs. 2019

CBSLogiesaccommodaties
Bron: CBS
* Voorlopige cijfers
Vooral hotels in Amsterdam nog steeds getroffen door gevolgen coronacrisis

De toeristische accommodaties in de grote steden bestaan voornamelijk uit hotels en aanverwante accommodaties (pensions, B&B’s, jeugdhotels, en dergelijke) en moeten het voor een groot deel van de buitenlandse gasten hebben. Deze accommodaties worden dan ook zwaar getroffen door de coronacrisis; de hotels in Amsterdam hebben in het tweede kwartaal van dit jaar 82 procent minder gasten dan in dezelfde periode in 2019. Ook de andere grote steden hebben aanzienlijk minder gasten in de hotels, van 38 procent minder in Utrecht tot 57 procent minder gasten in Rotterdam. Dat heeft vooral te maken met het wegblijven van de buitenlandse gasten. Amsterdam heeft 90 procent minder buitenlandse gasten dan in het tweede kwartaal van 2019. Het aantal gasten uit het Verenigd Koninkrijk, in 2019 nog de grootste groep, was het tweede kwartaal 98 procent lager. Van de andere grote steden kent Rotterdam de kleinste daling, maar nog steeds gaat het om 77 procent minder buitenlandse gasten dan in het tweede kwartaal van 2019.

Trefwoorden: verblijfsrecreatie, horeca, toerisme, hotels, vakantieparken, bungalowparken, campings, kampeerterreinen, groepsaccommodaties

CELTH





||| Nieuws |||

31/01/25
Exclusief voor leden
Groei Nederlands verblijfsbezoek zwakt af
Het Nederlands verblijfstoerisme, zowel binnenlands als buitenlands, groeit in 2025 naar verwachting met 2,5% naar 52 miljoen verblijfsgasten. Dit is een daling ten opzichte van de gemiddelde groei van 5% per jaar in de periode 2012-2019.
28/01/25
Villa for You boekt recordomzet
Vakantiehuisaanbieder Villa for You heeft in 2024 een recordomzet van 50 miljoen euro behaald, een groei van 40% ten opzichte van 2023. Deze groei is mede te danken aan de stijgende vraag naar flexibele vakanties en unieke verblijven zoals luxe chalets en authentieke landhuizen.
28/01/25
Exclusief voor leden
VNG: Permanente bewoning van recreatiewoningen moet lokaal maatwerk blijven
Het al dan niet toestaan van permanente bewoning van recreatiewoningen moet een lokale afweging blijven, aldus de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG). Gemeenten kunnen dit in overleg met eigenaren en bewoners van vakantieparken bepalen. De VNG roept de Tweede Kamer op om tegen het voorstel voor landelijke regie te stemmen.
27/01/25
Populariteit lenen voor vakantiehuisje brokkelt af
Recreatiewoningen blijven populair als leendoel, maar het aantal leningen en leenbedragen neemt af. Wat betekent dit voor consumenten?
24/01/25
Camperbeurs Brabant blijft na eerste succes
De eerste editie van de Camperbeurs in Autotron Rosmalen trok afgelopen weekend meer dan 11.000 bezoekers en was volledig uitverkocht. Het evenement vond plaats op zaterdag 18 en zondag 19 januari en overtrof alle verwachtingen.
24/01/25
Marketing Groningen maakt camperroute
Waarschijnlijk is Marketing Groningen de eerst dmo die een camperroute maakt. De 6-daagse route leidt je van de stad Groningen helemaal langs de parels van de provincie.
23/01/25
Mooie vooruitzichten
In de 45 jaren dat Maas recreatie bedrijfsmakelaardij actief is in het taxeren en aan- en verkopen van recreatie- en watersportbedrijven, heeft deze markt allerlei ontwikkelingen doorgemaakt.
21/01/25
Producenten- en Glampingplein maakt debuut op Caravana
Van 29 januari tot en met 2 februari 2025 vindt consumentenbeurs Caravana plaats in het WTC Expo Leeuwarden. Deze kampeerbeurs biedt een uitgebreid aanbod van campers, caravans, vouwwagens, tenten en kampeeraccessoires.

||| Agenda |||

06/02/25 t/m 10-02-25
06/02/25 t/m 10-02-25: Studiereis Lapland
HISWA-RECRON organiseert een exclusieve inspiratiereis voor leden naar Lapland om nieuwe inzichten t...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
24/03/25
24/03/25 t/m 24-03-25: 2Daagse Glamping Inspiratiereis
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert van maandag 24 maart 2025 tot en met d...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...